בתגובה לפעולות "הלא ידידותיות" של שטוקהולם: רוסיה גירשה שלושה דיפלומטים שבדים

שגרירת שבדיה במוסקבה זומנה לשיחה במשרד החוץ, ונאמר לה כי שלושה דיפלומטים ממדינתה הוכרזו כ"אישיות בלתי רצויה" • מועצת הביטחון של המדינה הבלתי-מוכרת טרנסניסטריה במולדובה דיווחה על "מתקפת טרור" על יחידה צבאית סמוך לעיר טירספול. נשיאת מולדובה אמרה כי היא מגנה כל ניסיונות להרוס את השלום במדינתה • רוסיה הודיעה כי היא דוחה את קריאתה של אוקראינה לקיום שיחות שלום במריופול

טנקים רוסיים באזור מריופול באוקראינה / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov
טנקים רוסיים באזור מריופול באוקראינה / צילום: Associated Press, Alexei Alexandrov

17:28

בהצהרה באתר משרד החוץ של רוסיה נכתב כי שגרירת שבדיה במוסקבה, מאלנה מארד, זומנה לשיחה במשרד החוץ ונאמר לה כי שלושה דיפלומטים ממדינתה הוכרזו כ"אישיות בלתי רצויה", משום ששבדיה גירשה "ללא בסיס" שלושה דיפלומטים רוסים.

משרד החוץ הרוסי גם ציין את "מתן התמיכה הצבאית של שבדיה למשטר קייב וכיסוי פשעי לאומנים אוקראינים נגד האוכלוסייה האזרחית של דונבאס ואוקראינה" כגורמים להחלטה.

16:06

נשיאת מולדובה, מאיה סנדו, אמרה בתדרוך עיתונאים מוקדם יותר היום כי היא מגנה כל ניסיונות להרוס את השלום במדינתה, וכי מולדובה תנקוט בכל האמצעים כדי למנוע הסלמה.

לדברי סנדו, התקריות האחרונות הן ניסיון להסלים את המתיחות, ולפי ההערכות פלגים שתומכים במלחמה באזור טרנסניסטריה הם אלו שאחראים על המתקפות. סנדו אמרה כי המצב ברפובליקה הבדלנית מורכב ומתוח, אך מולדובה "נותרה פתוחה למשא ומתן". סנדו ציינה כי אין לה תוכניות לשיח עם הקרמלין.

הארגון לביטחון ושיתוף פעולה במולדובה (OSCE) צייץ בטוויטר כי הוא "מגנה את כל הניסיונות לערער את היציבות בטרנסניסטריה ובאזור החיץ שלה".

במקביל, רוסיה הודיעה כי היא דוחה את קריאתה של אוקראינה לקיום שיחות שלום במריופול. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי מדינתו דוחה את ההצעה האוקראינית. לדבריו, מדובר ב"במחווה תיאטרלית" מאוקראינה ו"הם בטח רצו עוד סצנה קורעת לב".

לברוב חזר על טענת רוסיה לפיה המדינה עדיין מחכה לתגובתו של וולודימיר זלנסקי על הצעתה בכתב. זלנסקי מצדו אמר שהוא לא ראה או שמע על המסמך שהקרמלין טוען שהוא שלח.

"אם נדבר על גישות רציניות לעבודה במסגרת השיחות, מוטב שיענו על ההצעות שלנו בהקדם האפשרי", אמר לברוב. לדבריו, מוקדם מדי לדבר על מי יתווך במשא ומתן, אך מוסקבה מחויבת לפיתרון דיפלומטי.

 13:14

מועצת הביטחון של המדינה הבלתי-מוכרת טרנסניסטריה במולדובה דיווחה לפני זמן קצר על "מתקפת טרור" על יחידה צבאית סמוך לעיר טירספול. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, המועצה אמרה כי מדובר באחת מתוך שלוש מתקפות באזור, לאחר שמטה הביטחון של הרפובליקה הבדלנית הופצץ ושני פיצוצים גרמו לנזק לאנטנות ישנות מתקופת ברית המוצעות.

המועצה גם פירסמה תמונות של האנטנות שהופלו, המכונות "משדר גריגוריופול", וממוקמות סמוך לעיירה מאיאק במחוז גריגוריופול.

האנטנות שניזוקו מפיצוצים בטרנסניסטריה / צילום: Reuters, Transdniestrian Interior Ministry
 האנטנות שניזוקו מפיצוצים בטרנסניסטריה / צילום: Reuters, Transdniestrian Interior Ministry

משרד ההגנה האוקראיני אומר כי ההפגזה על בניין מטה הביטחון היא "פרובוקציה מתוכננת" של רוסיה. טרנסניסטריה גובלת באוקראינה, ולאחרונה גורם צבאי רוסי אמר כי השתלטות רוסיה על דרום אוקראינה תספק מסדרון לטרנסניסטריה, שם מוצב חיל מצב רוסי מאז שנות ה-90.

נשיאת מולדובה, מאיה סנדו, צפויה לכנס אחר הצהריים את מועצת הביטחון העליונה של המדינה בעקבות התקריות בטרנסניסטריה.

סוכנות הידיעות RIA מדווחת כי בקרוב יוצבו מחסומים בכניסה לערים בטרנסניסטריה.

11:43

משרד ההגנה של רוסיה פירסם את התדרוך המבצעי האחרון שלו בערוצי מדיה שונים, כולל ברשת החברתית טלגרם. לפי התדרוך, ארבעה מתקנים צבאיים אוקראינים נפגעו הלילה מטילים מדויקים, כולל שני מחסני תחמושת בחרקיב.

כמו כן, רוסיה פגעה לטענתה ב-87 מתקנים צבאיים באוקראינה, השמידה 59 כלי רכב משוריינים, כלי ארטילריה וכלי רכב, ואף חיסלה "כ-500 אנשי אויב".

הגרדיאן לא הצליח לאמת את הטענות.

10:30

אחרי שבועות של דיונים והודעה ראשונית כי גרמניה לא תספק טנקים לאוקראינה, מסתמן כי הממשלה בברלין הפכה את עמדתה, ותספק אותם למדינה הנמצאת במלחמה מול רוסיה. ההודעה צפויה להתפרסם היום (ג') במסגרת ועידה לחימוש אוקראינה שמתכנסת בבסיס חיל האוויר רמשטיין בגרמניה.

קנצלר גרמניה אולץ שולץ / צילום: Shutterstock
 קנצלר גרמניה אולץ שולץ / צילום: Shutterstock

לפי כלי התקשורת במדינה, שרת ההגנה תאשר בימים הקרובים שליחת טנקים מסוג Gepard המיועדים להגנה אווירית, מתוך מחסני החירום של הצבא הגרמני. מדובר בעשרות טנקים, לפי הדיווחים. הם יוצרו בשנות ה-70' ולפי הערכות יכולים לשמש גם כדי להילחם במטרות על הקרקע. במקביל, דווח כי חברת "ריינמטאל" ביקשה אישור מהממשלה הגרמנית למכור 88 טנקים חדישים לצבא אוקראינה, אולם לא ברור מתי הם יסופקו.

10:20

אחרי ששר החוץ הרוסי סרגיי לברוב טען כי העולם נמצא בסיכון להיקלע למלחמת עולם שלישית, עמיתו האוקראיני דמיטרו קולבה אמר כי פירוש הטענה הוא שמוסקבה "חשה תבוסה באוקראינה".

בציוץ בטוויטר כתב קולבה כי "רוסיה מאבדת את התקווה האחרונה להפחיד את העולם מלתמוך באוקראינה. לכן הדיבורים על סכנה 'אמיתית' למלחמת עולם שלישית. זה רק אומר שמוסקבה חשה תבוסה באוקראינה. לכן, העולם חייב להכפיל את התמיכה באוקראינה, כך שננצח ונשמור על הביטחון האירופי והעולמי".

בריאיון אתמול לטלוויזיה הממלכתית הרוסית, לברוב הזהיר את המערב ואמר שאין לזלזל בסיכון המוגבר לקונפליקט גרעיני על אוקראינה. לדבריו, הוא רואה את נאט"ו כמעורבת "במהותה" במלחמת פרוקסי עם רוסיה משום שהיא מספקת לקייב נשק.

רוסיה, אמר לברוב, עושה המון כדי לקיים את העיקרון של חתירה למניעת מלחמה גרעינית בכל מחיר. "זוהי עמדת המפתח שלנו שעליה אנו מבססים הכל. הסיכונים כעת גדולים. לא הייתי רוצה להגביר אותם באופן מלאכותי. רבים היו מעוניינים בכך. הסכנה היא חמורה, אמיתית. אסור לנו לזלזל בה", פירט.

שר החוץ הרוסי האשים את וושינגטון בחוסר דיאלוג. "ארצות הברית הפסיקה למעשה את כל המגעים, רק בגלל שהיינו מחויבים להגן על הרוסים באוקראינה", אמר לברוב.

לדברי לברוב, אספקת הנשק מהמערב היא אמצעי פרובוקטיבי שנועד להאריך את הסכסוך במקום להביא לסיומו. "כלי נשק אלו יהוו יעד לגיטימי לפעילות הצבאית של רוסיה במסגרת המצבע המיוחד. מתקני אחסון במערב אוקראינה היוו מטרה יותר מפעם אחת", אמר. "נאט"ו בעצם מעורבת במלחמה עם רוסיה באמצעות פרוקסי ומחמשת אותו. מלחמה פירושה מלחמה".

לברוב טען כי הרשויות בקייב לא מנהלות משא ומתן בתום לב וכי הנשיא וולודימיר זלנסקי, שחקן בעברו, הוא כמו ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ש"שיחק עבור הציבור" במקום להתמודד עם המשימה העומדת על הפרק - משא ומתן. "הם דומים במובן מסויים ביכולת שלהם לשחק עבור היציע. לדוגמה, הם מחקים משא ומתן", אמר.

6:40

מזכיר המדינה האמריקאי אמר בזמן ביקור בבירת אוקראינה קייב כי הכוחות הרוסים נכשלים בהשגת מטרות הלחימה של הקרמלין. זאת לאחר שהודיע כי ארה"ב תסייע בעוד 713 מיליון דולר לכוחות האוקראיניים.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר כי התמיכה הצבאית הנוספת שמעניקות מדינות נאט"ו לאוקראינה מעידה על הקשר ההדוק של הברית למלחמה באוקראינה. לברוב הוסיף ואמר כי יש לקחת ברצינות את הסכנה להידרדרות למלחמה גרעינית.