קורצת למערב? יאנדקס מוכרת את חטיבת החדשות ל-VK

מוצר החדשות של יאנדקס, המכונה "הגוגל הרוסי", הוא מנוע חיפוש המציג את הכתבות האחרונות מאתרי חדשות נבחרים • מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, עמדה חטיבת החדשות ביאנדקס תחת הלחץ של הממשל הרוסי • בחברה החליטו למכור את החטיבה לתאגיד המדיה VK, שמחזיק ברשת החברתית הגדולה ברוסיה ובענקית המייל Mail.ru

בעוד יאנדקס מצטמצמת מחוץ לרוסיה, ישראל הופכת עבורה למקום בו היא יכולה לפעול ללא חשש / צילום: Shutterstock, Tati Tata
בעוד יאנדקס מצטמצמת מחוץ לרוסיה, ישראל הופכת עבורה למקום בו היא יכולה לפעול ללא חשש / צילום: Shutterstock, Tati Tata

מנוע החיפוש יאנדקס, המכונה "הגוגל הרוסי", מבצע מהלך נוסף של התקרבות למערב ומוכר את חטיבת החדשות שלו לתאגיד המדיה הרוסי VK, שמחזיק ברשת החברתית הגדולה ברוסיה בעלת אותו השם ובענקית המייל Mail.ru.

VK, המכונה גם "פייסבוק הרוסית", הפכה בשנים האחרונות למזוהה עם השלטון הרוסי, תהליך הפוך לזה שעובר על יאנדקס. לתפקיד המנכ"ל של הרשת מונה רק לאחרונה בנו של סרגיי קיריינקו, ראש הסגל של הנשיא פוטין. מוצר החדשות של יאנדקס הוא אגרגטור, כלומר מנוע חיפוש המציג את הכתבות האחרונות מאתרי חדשות נבחרים לפי מילות החיפוש.

מאז פרוץ המלחמה באוקראינה לפני כחודשיים, עמדה החטיבה תחת הלחץ של הממשל הרוסי להציג כתבות העומדות בקנה אחד עם הנרטיב הממשלתי והיא הואשמה לא אחת על ידי האיחוד האירופי בהסתרת האמת מאזרחי רוסיה ובשיתוף פעולה עם התעמולה הממשלתית. האיחוד גם הטיל בשל כך סנקציות אישיות על טיגראן חודוורדיאן, המשנה למנכ"ל, עד שזה החליט לעזוב את החברה בחודש שעבר. בכירה נוספת בחברה, אלנה בונינה, עזבה את החברה מוקדם מהצפוי ועלתה לישראל.

בעוד יאנדקס מצטמצמת מחוץ לרוסיה - במדינות כמו לטביה, אסטוניה, צרפת ובריטניה היא הקטינה לאחרונה את פעילותה - ישראל הופכת עבורה למקום בו היא יכולה לפעול ללא חשש ואף להגדיל בו את פעילותה. יאנגו דלי, מוצר משלוחי המכולת של החברה, חווה בישראל הצלחה רבה והחברה השקיעה בקמפיין פרסום גדול מימדים לקידומו. המנכ"ל והמייסד ארקדי וולוז' מבלה כמה חודשים בשנה בישראל, והיא יעד מועדף עבור לא מעט מפתחי תוכנה רוסים שמעוניינים להימלט מרוסיה בעקבות המלחמה. רק לאחרונה העבירה את משרדיה בישראל למגדלי אלון בתל אביב.

אתמול (ד') דיווחה יאנדקס על הפסד מתואם של 110 מיליון דולר לרבעון הראשון של השנה, שהמלחמה החלה רק לקראת סופו.