מדיניות אפס הקורונה פוגעת בהשקעות המערביות בסין

קבוצות המייצגות עסקים מערביים בסין דוחקות בבייג'ין לשנות את גישתה להתמודדות עם מגפת הקורונה, בטענה כי הסגרים ההדוקים פוגעים ברווחים ובהשקעות ומאלצים מספר הולך וגדל של חברות לשקול את העברת פעילות אל מחוץ לסין

שנגחאי, סין / צילום: Reuters, Aly Song
שנגחאי, סין / צילום: Reuters, Aly Song

למעלה מ-50% מהעסקים האמריקאים הפועלים בסין השהו או הפחיתו השקעות בסין, כתוצאה מהתפרצות תחלואת הקורונה האחרונה שהביאה למדיניות נוקשה של סגרים ממושכים - כך עולה מסקר שפורסם היום (ב') על-ידי לשכת המסחר האמריקאית בסין.

הסקר, שנערך בהשתתפות 121 חברות, התייחס גם להשפעה על חברות אמריקאיות של הסגר שהוטל של שנגחאי, המרכז הפיננסי של סין, מאז חודש מרץ. לא פחות מ-58% מהמשיבים הורידו את תחזיות ההכנסות ל-2022 בסין, לעומת 54% רק לפני חודש. כמעט מחצית ציינו כי לעובדים זרים יש סיכוי נמוך משמעותית, או שהם מסרבים לעבור לסין בגלל מדיניות אפס קורונה הנהוגה שם.

"אנחנו מבינים שסין בוחרת לתת עדיפות לבריאות ובטיחות מעל הכול, אבל הצעדים הנוכחיים פוגעים באמון העסקים של ארה"ב בסין", אמר קולם רפרטי, יו"ר הלשכה בסין, בהצהרה שליוותה את פרסום תוצאות הסקר. "החברות שאנו מייצגים דוחקות בממשלה להשיג איזון בין מניעת מגפות, פיתוח כלכלי ופתיחת המדינה", הוסיף.

גם לשכת המסחר האירופית בסין, שזיהתה את המגמה, ערכה סקר בקרב העסקים האירופיים. לא פחות מ-23% מ-372 המשתתפים ענו כי הם שוקלים להעביר השקעות מסין - השיעור הגבוה ביותר מזה עשור. עוד הראה הסקר כי 78% מהמשיבים מרגישים שסין היא יעד פחות אטרקטיבי להשקעה בגלל מגבלות הקורונה המחמירות.

מדיניות אפס ההדבקה של סין הוכיחה את עצמה כיעילה בבלימה של התפשטות נגיף הקורונה, מה שאיפשר המשך פעילות של המשק. אלא שזן האומיקרון העמיד אותה למבחן הגדול ביותר שלה, ומולו היא התגלתה כיעילה פחות. עוד ועוד מוקדי התפרצות הביאו להטלת סגר על יותר מ-31 ערים בסין, מה שגרם להאטה ואף עצירה של הפעילות הכלכלית בערים הגדולות. מגזר השירותים העצום של סין וכן מגזר הייצור שלה התכווצו משמעותית בעקבות הסגרים הנוקשים, מה שהאט עוד יותר את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.