אלביט מערכות: צמיחה של 21% בהכנסות ברבעון, רווח נמוך מהצפי

הרווח התפעולי נפגע בכ-35 מיליון דולר בגין הוצאות הקשורות לתוכנית תגמול עובדים, הקשורות למחיר המניה, והוא הסתכם ב-65.8 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP, לעומת 92.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד

בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
בצלאל מכליס, נשיא אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

במהלך הרבעון הראשון פרצה המלחמה באוקראינה, שהביאה איתה מגמה של עלייה בתקציבי הביטחון ברחבי העולם, ובפרט באירופה. בדוחות של החברה הביטחונית אלביט מערכות שפורסמו היום (ג') הדבר עוד לא בא לידי ביטוי - צבר ההזמנות היה בגובה דומה לרבעון הקודם, 13.7 מיליארד דולר.

החברה עקפה את התחזיות בשורת ההכנסות ברבעון הראשון, אך פספסה בשורת הרווח בעקבות הוצאות גדולות על תגמול הוני לעובדים. אלביט דיווחה על הכנסות של 1.35 מיליארד דולר, צמיחה של 21% ביחס לרבעון המקביל, שרובה אורגנית וחלקה בזכות רכישת ספרטון בשנה שעברה.

הרווח התפעולי נפגע בכ-35 מיליון דולר בגין הוצאות הקשורות לתוכנית תגמול עובדים, הקשורות למחיר המניה, והוא הסתכם ב-65.8 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP, לעומת 92.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. שיעור הרווח התפעולי היה 4.9% מההכנסות, בהשוואה ל-8.3% ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 54.3 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP, ירידה מ-76.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח הנקי למניה Non-GAAP הסתכם ב-1.22 דולר, נמוך משמעותית מתחזיות האנליסטים.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-27.3% והסתכם ב-52.8 מיליון דולר. החברה ייצרה ברבעון 35.5 מיליון דולר מפעילות שוטפת, בהשוואה לתזרים שלילי של 13.1 מיליון דולר ברבעון המקביל, ובסיום הרבעון היו לה בקופה 276 מיליון דולר במזומן.

עליית מחיר המניה פגעה ברווחים

"היה לנו רבעון שיא עם גידול של 21% במכירות לעומת הרבעון המקביל ועם תזרים חיובי של 35.5 מיליון דולר מפעילות, כשבדרך כלל הרבעונים הראשונים יותר חלשים בתזרים. הביצועים שלנו מעולים", אמר היום לגלובס נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס.

כאמור, רווחי אלביט נפגעו כתוצאה מעלייה חדה בהוצאות תגמול העובדים, וזאת בשל עליית מחיר המניה ברבעון ותוכניות תגמול שקשורות למחיר המניה. על כך אומר היום מכליס: "העובדים הם שותפים מרכזיים, נכס של הארגון. יש לנו מעל 18 אלף עובדים, ומזה זמן יש לנו תוכניות שימור שונות, כחלק מתהליך סדור שהחברה מנהלת.

"חלק ממנגנוני השימור הם אופציות פאנטום ואנחנו נדרשים כעת להפרשה של 35 מיליון דולר. אם המניה תמשיך לעלות, נידרש להפרשות כאלה גם בעתיד.

"העלייה במניה הייתה מאוד חריגה, לא חווינו בעבר עלייה כזו בפרק זמן כל כך קצר, אנחנו תמיד מביאים בחשבון עליית מניה 'נורמלית' כחלק מהתוצאות, אבל פה היה מדובר על 30% בזמן קצר.

"בכל מקרה אנחנו גאים בהשקעה בעובדים. לשמחתי יש לנו הרבה מה להציע להם - משמעות, תרומה למדינה, קריירה טכנולוגית בהרבה תחומי עשייה, פריסה גיאוגרפית רחבה ויכולת להשפיע. יש לנו עובדים נהדרים ומגיע להם".

אלביט נסחרת כיום בשווי של 9.7 מיליארד דולר. ברבעון הראשון, ההכנסות מישראל עלו ב-0.6% לכ-286 מיליון דולר, ומצפון אמריקה - ב-3.6% ל-362 מיליון דולר. עליות חדות יותר נרשמו בהכנסות מאירופה, שצמחו ב-37% ל-255 מיליון דולר, ובהכנסות מאסיה-פסיפיק, שטיפסו ב-75% לכ-402 מיליון דולר, ומנגד ההכנסות מאמריקה הלטינית צנחו ב-63% ל-13.2 מיליון דולר בלבד.

לדברי מכליס, "באמריקה הלטינית יש זעזועים גדולים מבחינה כלכלית, ולכן הוצאות הביטחון שם קטנו. אנחנו משמרים את הפוזיציות האסטרטגיות שלנו בעיקר בברזיל. לגבי אסיה-פסיפיק, האיום הסיני הוא האיום המרכזי שממנו ארה"ב והמערב כולו מודאגים, ויש שם עלייה גדולה בפרויקטים.

"בכלל, יש פוטנציאל גדול מאוד לאלביט גם באסיה-פסיפיק, גם באירופה, גם בארה"ב וגם בישראל - יש תקציב, מתקדמים קדימה. יש עלייה גדולה בביקושים בכל הפורטפוליו שלנו".

צירוף פינלנד ושבדיה לנאט"ו יתרום לחברה

לדבריו, גם הרחבת נאט"ו (הצירוף הצפוי של פינלנד ושבדיה) תתרום לחברה. "הייתה החלטה ישנה להעלות את ההוצאה בנאט"ו ל-2% מהתמ"ג של כל מדינה. מדינות אירופה רחוקות מאוד מזה, אבל כל מה שקורה באוקראינה מאיץ את ההחלטה. פינלנד ושבדיה לקוחות של אלביט זה זמן, ואנחנו רואים פוטנציאל גדול.

"מעבר לכך, גרמניה החליטה להוסיף 100 מיליארד אירו בשנים הבאות מעבר לתקציב הרגיל, ואנחנו רואים גם הגדלת תקציבי ביטחון ורכישות דחופות שמתממשות במהירות".

מה בנוגע לקשיי שרשרת האספקה?
"זה בהחלט אתגר. חלק מהמפעלים שלנו עובדים שלוש משמרות, זה יוצא דופן. בעיקרון זה אירוע שלא נפתר, אבל נמצא בתהליכי התייצבות - המצב יותר טוב ממה שהיה, אבל ייקח זמן עד שזה ייפתר, להערכתי עד 2024. קיבלנו החלטה אסטרטגית להעלות מלאים כדי להיות מסוגלים לייצר הכול. זה אירוע שאנחנו עוסקים בו במטרה להקטין את ההשפעה".