שיתוף פעולה שלא נראה עד היום: חברת תרופות בינלאומית תשתף פעולה עם קרן הון סיכון ישראלית

בין קרן ההון סיכון הישראלית IBF לחברת יצור התרופות הבינלאומי לונזה נחתם הסכם שיתוף פעולה יוצא דופן • ההסכם יפתח דלת ללונזה לשוק התרופות הישראלי

דיוויד סידרנסקי, עידו צאירי ויובל קבילי Israel Biotech Fund , IBF / צילום: יח''צ
דיוויד סידרנסקי, עידו צאירי ויובל קבילי Israel Biotech Fund , IBF / צילום: יח''צ

שיתוף פעולה קצת שונה בעולם התרופות נחתם אתמול בין חברת יצור התרופות הבינלאומית לונזה, לבין קרן הון הסיכון Israel Biotech Fund . במסגרת ההסכם, לונזה תספק שירותי פיתוח ויצור של תרופות עבור חברות הפורטפוליו של IBF , ואילו הקרן תעזור ללונזה לחדור לשוק הישראלי. בנוסף, מומחי לונזה יעזרו ל- IBF בבדיקת החברות בהן היא מעוניינת להשקיע ובייעוץ לגבי החברות הקיימות.

לונזה היא חברה המתמחה ביצור תרופות בעיקר כקבלן משנה עבור חברות אחרות (ומוכרת בין היתר בשיתופי הפעולה שלה עם טבע). ב-2017 הקימה לונזה מרכז מו"פ בחיפה.

החברות מסרו כי ההסכם צפוי לאפשר פיתוח של תרופות בישראל תוך זמן קצר יותר, ובסיכון מופחת בזכות הידע של לונזה. עוד נאמר כי: "במדינה קטנה, יותר מניו ג'רזי, פעלו 1,750 חברות בתחום מדעי החיים בסוף 2020, רבות מהן חברות סטארט-אפ. IBF היא בין המשקיעות המעורות בסקטור הזה, בזכות פעילות ההשקעה שלה מאז 2015". החברה הבינלאומית מקווה כי IBF תעזור לה לשווק את שירותיה לחברות התרופות הישראליות.

פנינה וייץ, ראש תחום הפיתוח העסקי הגלובאלי וניהול מערכות יחסים בלונזה, אמרה כי: "החלטנו לשתף פעולה עם IBF , בשל אסטרטגיית ההשקעה הייחודית שלה ורשת הקשרים הרחבה שלה". עידו צאירי, שותף מנהל וממייסדי הקרן, אמר כי: "לונזה היא חברה מובילה ובעלת מוניטין בתחום ייצור התרופות. המודל העסקי הייחודי יאפשר ללונזה גישה לשוק הישראלי, ולחברות שלנו אפשרות למנף את המומחיות של לונזה ואת המודלים העסקיים החדשניים שלה".

במקביל הודיעה הקרן כי דן טלמן יצטרף כשותף בקרן, לצוות הכולל את צאירי, ד"ר יובל קבילי וד"ר דיוויד סידרנסקי. טלמן התחיל את דרכו בצוות השיווק של תרופת האנברל של אמג'ן, ניהל את הפיתוח העסקי בחברת פארמוס הישראלית, הקים וניהל את חברת Pain Reform, ניהל את אטוקס ביו שהביאה תרופה עד בקשת אישור שיווק (שהוגשה בסוף 2020 אך לא התקבלה תשובה עבורה בינתיים), וכיום הוא יו"ר חברת תמריקס פארמה.

IBF מסרה כי: "דן יעבוד בצורה הדוקה עם חברות הפורטפוליו של הקרן שהינן בראשית דרכן, יסייע וייעץ להן בשלבים שונים של פיתוח מוצר, גיוס כספים וניהול מיטבי. הקרן השנייה שלנו ממקדת חלק ניכר מהשקעותיה בחברות early-stage, רישוי מוצרים קיימים מהאקדמיה ומהתעשייה והקמת חברות ישראליות חדשות לצורך פיתוחן. אנו רואים חשיבות רבה בעשייה מסוג זה בארץ תוך מתן לווי צמוד לחברות על ידי אנשים מנוסים מהתעשייה כדוגמת דן טלמן״.