טלטלה בשווקים? חברת הקריפטו סטארקוור מנתניה משלימה סבב גיוס ושווה כבר 8 מיליארד דולר

חברת הקריפטוגרפיה סטארקוור הודיעה על גיוס ענק בסך של 100 מיליון דולר לפי שווי של 8 מיליארד בהובלת קרנות הענק גרין אוקס, טייגר גלובל וקוואטיו • "אנחנו חיים בנוחות עם השווי הזה ואסירי תודה למשקיעים", אומר המנכ"ל אורי קולודני, ממייסדי החברה

מייסדי סטארקוור: אלי בן־ששון ואורי קולודני / צילום: נטלי שור
מייסדי סטארקוור: אלי בן־ששון ואורי קולודני / צילום: נטלי שור

הטלטלה בשווקים וירידת שווי החברות משחקים תפקיד פעיל בברירה הטבעית של חברות ההייטק, אך החברות החזקות והרווחיות, שמצליחות להוכיח יעילות תפעולית ושליטה על נתחי שוק נותרות אטרקטיביות להשקעה עבור קרנות הענק, שעדיין מסתובבות עם צ'קים שמנים בדיוק עבורן. כזה המקרה של הסטארט-אפ סטארקוור, חברת הקריפטוגרפיה מנתניה שמודיעה היום (ד') על גיוס ענק בסך של 100 מיליון דולר לפי שווי של 8 מיליארד בהובלת קרנות הענק גרין אוקס, ו"גורי הנמר", כלומר קרנות שהוקמו בידי קבוצת יוצאי קרן טייגר - הקרנות טייגר גלובל וקוואטיו - חצי שנה בלבד לאחר שגייסה לפי שווי של 2 מיליארד דולר.

"אנחנו צריכים לבקש על זה סליחה? מחירים הם פונקציה של היצע וביקוש, בדיוק כמו דירות בתל אביב", אומר לגלובס אלי בן-ששון, נשיא סטארקוור ואחד ממייסדיה. "אנחנו חיים בנוחות עם השווי הזה ואסירי תודה למשקיעים", אומר אורי קולודני, המנכ"ל, גם הוא ממייסדי החברה.

למרות שהיא פעילה בתחום שספג מכה גדולה - שוק מטבעות הקריפטו - ולמרות שסבב הגיוס נסגר בכלל בשבועות האחרונים, סיבוב הגיוס הושלם בדיוק כפי שתכננו בחברה, שם מגלים כי מזכר ההבנות ("Term Sheet") התקבל רק לפני מספר שבועות וסבב הגיוס עצמו נחתם לפני מספר ימים. "שוק הקריפטו הוא תנודתי, וירידה זמנית לא אומרת שום דבר עליו בטווח הארוך", אומר קולודני. "מי שנתלה במשבר מטבע הלונה כדי לומר שהרובד הטכנולוגי בתחום הקריפטו לא מספק, טועה, כיוון שהמקרה של לונה אינו מייצג: מדובר בפעילות לא הגונה, שם ההתרסקות היתה רק עניין של זמן. מטבע ה- DAI של MakerDAO הוכיח שהוא סטייבל קויין (מטבע דיגיטלי שערכו צמוד למטבע של בנק מרכזי- א"ג) יציב ומהימן כבר שש שנים".

פתרון לאחת מהבעיות הגדולות ביותר בעולם הקריפטו

סטארקוור פיתחה טכנולוגיה המאפשרת לדחוס עסקאות מבוססות בלוקצ'יין כך שהן יצרכו משאבי מחשוב מצומצמים יותר. כתוצאה מכך, היא מקטינה את עלות ההפקה שלו בשיעור של פי 20,000, לטענתה, וכפועל יוצא גם את פליטת הפחמן המשמש להפקת מטבעות דיגיטליים. נכון להיום, היא פועלת בעיקר על גבי פלטפורמת מטבע האת'ריום, ואין לה כל פעילות בתחום הביטקוין, למרות שהיא מנהלת מגעים נמרצים עם קהילת המפתחים של המטבע הפופולרי.

סטארקוור פעילה בעולמות ה"הוכחות קריפטוגרפיות", תחום המיישם עקרונות מעולם המתמטיקה לטובת אימות טרנזקציות כספיות ובעלויות על מטבעות. במילים אחרות, היא מאפשרת להוכיח יושרה של מערכת וירטואלית כמו בלוקצ'יין - מערכת ניהול כסף דיגיטלי - ברמת אמינות וביטחון מתמטית. "אם תבקש ממני הוכחה לגבי מצב הביטקוין או האת'ריום בעולם בכל רגע נתון, תיאלץ להשתמש בעקרונות מתמטיים כדי להגיע לרמת הביטחון הגבוהה ביותר", אומר בן ששון.

סטארקוור פותרת את אחת הבעיות הגדולות ביותר של עולם המטבעות הדיגיטליים: צוואר הבקבוק של עיבוד הפעולות הפיננסיות. בשנה האחרונה דחסה הטכנולוגיה שלה 150 מיליון טרנזקציות, פי 10 מכלל ספקיות העיבוד האחרות, לפי מנהלי החברה. לקוחותיה הם בורסות קריפטו ונכסים דיגיטליים (NFT).

בסוף השנה שעברה הכריזה טיקטוק על האפשרות לרכוש במטבע את'ריום קליפים של אמנים מובילים כגון המוזיקאי ליל נאס והאמנית רודי ווילינגהאם ולשמור אותם לעד כנכס דיגיטלי לאספנים. טיקטוק חברה לחברת אימיוטבל, פלטפורמת מסחר המבוססת על אתריום, לקוחה של סטארקוור. כתוצאה מכך, מקטינה סטארקוור את פליטת הפחמן המשמש להנפקת מטבעות וירטואליים ומוזילה את עלות ההפקה שלו בשיעור של פי 20,000, לטענתה.