האינפלציה בבריטניה בשיא של 40 שנה. כך הממשלה מתכוונת להילחם בה

הממשלה בבריטניה מתמודדת עם לחץ ציבורי בעקבות הזינוק באינפלציה ל־9% - שיא של ארבעה עשורים • הממשלה הודיעה על חבילת סיוע בהיקף 15 מיליארד ליש"ט, שכוללת 400 ליש"ט לכל משק בית, 300 ליש"ט נוספים לקשישים, 650 ליש"ט לשכבות העניות ועוד

רה''מ בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Reuters
רה''מ בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Reuters

בריטניה מתמודדת עם שיעורי אינפלציה מהגבוהים באירופה. בחודש שעבר שבר מדד המחירים לצרכן בממלכה המאוחדת שיא של ארבע עשורים והגיע ל-9%, ובנק אנגליה חוזה כי האינפלציה תהיה דו־ספרתית כבר בחודש הנוכחי. נגיד הבנק אנדרו ביילי אמר לפרלמנט הבריטי כי הוא "חסר אונים", והאשים זאת בשילוב של קשיי אספקה גלובליים והשפעות המלחמה באוקראינה.

הלחץ שנוצר בכלי התקשורת ובציבור לנקוט צעדים נגד יוקר המחייה הגיע בימים האחרונים לשיא, האופוזיציה ביקרה בחריפות את מהלכי הממשלה, והתוצאה היא סיבוב־פרסה נוסף של הממשלה השמרנית המובילה את בריטניה - ושל שר האוצר רישי סונאק - שהודיעו על חבילת סיוע מיידית בשווי 15 מיליארד ליש"ט לתושבי בריטניה.

סונאק, שהפך לשר אוצר לא פופולרי בחודשים האחרונים בעקבות התעקשותו להגביר את נטל המס בתקציב הקרוב, על רקע הצורך לצמצם את הגירעון שבריטניה צברה בהתמודדות עם הקורונה, הודיע על חבילת הצעדים ביום חמישי האחרון.

סיבוב הפרסה של המפלגה השמרנית

החבילה כוללת מענק של כ־400 ליש"ט לכל משק בית בבריטניה, כדי להתמודד עם עלויות החימום, שצפויות לזנק פי שלושה ופי ארבעה בחורף הקרוב. לפי ההערכות, משק בית בריטי ממוצע ישלם כ־800 ליש"ט נוספים עוד השנה, וייתכן שיותר מכך בשנה הבאה. עוד במסגרת התוכנית החדשה: בשכבות הסוציו־אקונומיות הנמוכות יקבלו כשמונה מיליון תושבים בריטיים כ־650 ליש"ט נוספים; 150 ליש"ט נוספים יינתנו למי שסובלים מנכות כלשהי; ופנסיונרים יקבלו עוד 300 ליש"ט.

חלק ממימון חבילת הסיוע החדשה יגיע ממהלך שהמפלגה השמרנית פסלה באופן גורף רק לפני כחודשיים: מס על הרווחים העודפים של חברות האנרגיה, שנהנות מרמת המחירים הגבוהה בשוק בשל המלחמה באוקראינה ואמברגו הגז והנפט שבריטניה התחייבה לו על רוסיה. סונאק אמר במרץ כי מס כזה "ימנע יצירת עבודות חדשות במגזר האנרגיה", אבל ביום חמישי הוא כבר נשמע אחרת לגמרי.

"הרווחים היוצאים דופן של חברות האנרגיה", אמר, נובעים מהפתיחה מחדש של הכלכלה העולמית וההתאוששות שאחרי מגפת הקורונה, וכן מפלישת רוסיה לאוקראינה, ולא נובעים מ"שינוי כלשהו בחדשנות, ביעילות או בלקיחת סיכונים עסקיים חדשים". "מסיבה זאת", אמר שר האוצר, "אני תומך בטיעון למסות את הרווחים הללו באופן הוגן".

המס החדש יהיה בגובה 25% וככל הנראה יהיה תקף לרווחים של החברות - ביניהן "של" ו"בריטיש פטרולאום" (BP) - עד סוף 2025, או עד שהמחירים יחזרו לרמתם הקודמת. החברות יוכלו לקזז את המס אם יוכיחו כי הן משקיעות את הרווחים בחיפוש גז ונפט חדשים בשטחי המים הכלכליים של בריטניה.

BP מאיימת לבחון מחדש את השקעותיה

שתי החברות ביקרו את המס החדש, ו-BP הודיעה כי "תבחן מחדש" את השקעותיה בים הצפוני כתוצאה מכך. "של" רשמה רווחי עתק של 9.1 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2021, כתוצאה ממחירי האנרגיה הגבוהים, BP רשמה גם היא שיא של יותר מעשור, עם רווח של 6.2 מיליארד דולר ברבעון האחרון.

ב"לייבור" בירכו על החבילה החדשה, ובמיוחד הדגישו את אימוץ רעיון המס על הרווחים העודפים כ"דוגמא לכך שהרעיונות היחידים לפתרון משבר יוקר המחייה מגיעים מהמפלגה", לפי דברי היושב ראש של המפלגה, קיר סטארמר. כלכלנים העריכו כי הצעד יסייע למשקי הבית הבריטיים לשמור על רמת הצריכה, ויאפשר לכלכלה הבריטית להתחמק ממיתון כתוצאה מקריסה בביקושים. עם זאת, היו מי שביקרו את המהלך הגורף, ואמרו כי הוא עשוי דווקא להחמיר את האינפלציה, בשל חלוקת הכסף המסיבית לתושבים.

"ההערכה שלנו היא כי לצעדים תהיה השפעה מינימלית על האינפלציה", אמר סונאק ל"סקי ניוז" בסוף השבוע, "משתי סיבות עיקריות: האחת היא שאנחנו פועלים באופן נקודתי מול אלו הזקוקים במיוחד לסיוע; השנייה היא שאנחנו מוצאים את המקורות התקציביים כדי לשלם על כך". אנליסטים העריכו כי בנק אנגליה צפוי כעת להעלות את הריבית בצורה חדה ומהירה יותר, כדי לנסות ולשכך את הלחץ האינפלציוני במשק הבריטי.

סוגיית משבר יוקר המחיה עומדת בראש סדר היום הציבורי בבריטניה בחודשים האחרונים. כלי התקשורת מדווחים על מקרים של הרעלות מזון של ילדים משום שהוריהם מכבים את המקרר כדי לחסוך באנרגיה, של קשישים שהסתובבו באביב באוטובוסים וברכבות מחוממים כדי לחסוך בהוצאות, וסקר אחרון מצא כי אחד מארבעה בריטים ויתר על ארוחה מאז תחילת השנה בשל התייקרות מחירי המזון.

שובה של האונקייה: ג'ונסון יחזיר את המידות האימפריאליות לחנויות 

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לא מחמיץ הזדמנות להזכיר את החינוך הקלאסי שלו ובקיאותו בהיסטוריה, תחילה בבתי הספר הפרטיים היוקרתיים של אנגליה ולאחר מכן באוניברסיטת אוקספורד. הוא מזכיר בנאומיו באופן קבוע קלאסיקות יווניות, משלים רומיים ואת ההיסטוריה הבריטית העשירה. השבוע הוא צפוי להודיע על יוזמה להחייאה היסטורית של "המידות האימפריאליות" - מידות המשקל והנפח ששימשו את האימפריה הבריטית במשך קרוב ל־200 שנה.

מידות אלה פינו את הבמה באופן חלקי בעשורים האחרונים לקילוגרמים ולליטרים, בהשפעת האיחוד האירופי, שבו הייתה בריטניה חברה עד לאחרונה. כעת צפוי ג'ונסון - אם לא יתחשב בסערה הציבורית שהיוזמה מעוררת בימים אלה - להודיע על צעד שיאפשר מכירת סחורה ומזון גם באונקיות ובפאונדים.

הבוז לקילוגרם וליחידות המידה הקונטיננטליות - השיטה המטרית, שאומצה אחרי המהפכה הצרפתית - היה חלק מקמפיין ה"ברקזיט" שג'ונסון סייע להוביל, ובבחירות הכלליות ב־2019 הוא הבטיח לתושבים להשיב את המידות האימפריאליות לחנויות הבריטיות אם ייבחר. ג'ונסון צפוי להכריז על היוזמה בסוף השבוע הקרוב, שבו מציינת בריטניה 70 שנות מלוכה תחת מלכת אנגליה אליזבת השנייה.

פרשנים פוליטיים רואים ביוזמה, שעדיין לא ברור מה תכלול ובאיזה לוח זמנים, צעד פוליטי ציני שהוא חלק ממבצע "בשר אדום" שהוכרז בעבר על ידי צמרת המפלגה השמרנית. מטרתו היא להעניק לבוחרים השמרנים ולנציגים בפרלמנט את מה שהם רוצים (ולכן שמו של המבצע, א"א), ולחזק את התמיכה הפוליטית בראש הממשלה, שמיטלטל בין משבר המסיבות במהלך הקורונה (והכחשתו כי שיקר בעניין בפני הפרלמנט) לבין משבר יוקר המחייה. המפלגה צוללת בסקרי דעת הקהל.

היחידות האימפריאליות נכנסו לתוקף בממלכה הבריטית ב־1826, וקיבעו למעשה מידות שהיו בתוקף מאז המאה ה־16. הן כוללות יארדים, רגליים, מיילים, אונקיות, גאלונים, פיינטים ועוד. בשל החברות באיחוד האירופי, ו"יישור קו" מבחינת הסחר האירופי, כבר יותר משני עשורים שמוכרים בריטים מחויבים להציג את המחירים גם בגרמים ובקילוגרמים. חלק מהמוצרים נמכרים בליטרים. הדלק בתחנות בבריטניה, למשל, נמכר בליטרים, וכל התוצרת בסופרמרקט מוצגת בקילוגרמים.

הנושא הפך לשנוי במחלוקת, בעיקר מצד המצדדים בעצמאות בריטית, שחוגגים כעת את האפשרות לקבוע את החוקים, אחרי ה"ברקזיט". "טוב יהיה שהממשלה תשקף את העובדה שאנחנו עכשיו חופשיים לשנות את התקנות שלנו", אמר מקור בקבינט לתקשורת הבריטית. היוזמה תכלול ככל הנראה אפשרות להציג את יחידות המשקל והנפח גם לפי השיטה האימפריאלית, ולא רק לפי השיטה המטרית.