שיתופי פעולה במקום רכישות: תחזית S&P לחברות הפארמה

דוח של חברת הדירוג S&P מסמן את סוף עידן המינוף הגבוה לחברות הפארמה לצורך רכישות ענק

ענף הביומד. שיתופי פעולה במקום רכישות / צילום: Shutterstock, Gorodenkoff
ענף הביומד. שיתופי פעולה במקום רכישות / צילום: Shutterstock, Gorodenkoff

על רקע הירידות בשווקים, ובמיוחד הירידות החדות בחברות שנסקו בעקבות פיתוח חיסוני הקורונה וחוזרות כעת לגודלן הטבעי, מסתכלת גם תעשיית הפארמה העולמית קדימה בחשש מסוים. עם זאת, דוח חדש של חברת דירוג החוב S&P Global Ratings רואה גם נקודת אור: אחרי כשלוש שנים של דירוגים שליליים, החברה צופה איזון בין העלאות להורדות דירוג לחברות בשנה הקרובה, כלומר, חברות התרופות הגדולות נעשות יציבות יותר, אף שהתיאבון שלהן לרכישות לא צפוי לחזור להיקפים שהתרגלנו אליהם בעשור הקודם. במקום רכישות, נראה הרבה יותר עסקאות פיתוח משותף או עסקאות המבוססות על אבני דרך.

"המספרים ידברו, לא הסיפורים": קרנות הביומד נערכות ליום שאחרי התפכחות המשקיעים

רכישות גדולות לא טובות לדירוג

בחמש השנים האחרונות, ביצעו חברות פארמה גדולות כמה רכישות שערערו את היציבות התזרימית שלהן. החברות אמנם לא קרסו, אבל החובות הובילו להורדת הדירוג שלהן. כמה דוגמאות הן טקדה שרכשה את שייר ב-62 מיליארד דולר, אבווי שרכשה את אלרגן ב-63 מיליארד דולר ופייזר שרכשה את Array Pharma ב-11.4 מיליארד דולר. מי שהקדימה את הטרנד הייתה טבע, שרכשה את אקטביס בכ-40 מיליארד דולר ב-2015 ויכולה לשמש דוגמה קיצונית להשלכות השליליות שעלולות להיות לאירוע כזה.

נראה שהחברות למדו שיעור, שכותבי הדוח משרטטים בבירור: "רכישות גדולות הן בדרך כלל לא טובות לדירוג של חברות, משום שהן לרוב ממומנות לפחות באופן חלקי באמצעות חוב, והעלייה במינוף יוצרת בעיות שכמעט תמיד עולות על התועלות שהעסקאות הללו תורמות לחוסן העסקי. זה נכון בעיקר כאשר הרכישה היא במכפיל גבוה על ההכנסות הנוכחיות, או כשהיא מבוססת על אמונה בתרומתן של תרופות שעדיין לא אושרו ולא צפויות להניב ערך אלא בעוד כמה שנים". החברות אכן לומדות את השיעור: רמות המינוף הגיעו לשיא ב-2019, ומאז נמצאות בירידה.

 

לצד רכישות ממונפות מציינים מחברי הדוח סיבות נוספות לקשיים תזרימיים: חוסר יכולת להעלות מחירים מתוך חשש להתנגדות פוליטית, תביעות משפטיות הנוגעות לחלקן של החברות במגפת האופיאטים והעדר שימוש ברווחים מפעילות ספין אוף למימון החוב.

כעת דברים מתחילים להשתנות חזרה. בשנים האחרונות קצב המיזוגים היה מתון ברבה, וכתוצאה מכך החברות הצליחו להוריד את יחסי המינוף שלהן ולא התפתו לרכישות ענק נוספות. הסיכון לירידה משמעותית במחירי התרופות בעקבות התערבות ממשלתית רחבה הוסר ברובו. מגפת הקורונה העלתה את קרנן הציבורית ואת כוחן הפוליטי של חברות התרופות, וכרגע המיקוד של הממשלה נמצא במקומות אחרים. הדינמיקה של השוק אמנם הורידה את מחירי התרופות הגנריות, ללא התערבות ישירה מהממשלה, אך להערכת מחברי הדוח מגמה זו מגיעה לכדי מיצוי, ולחברות הגנריקה נוצרו הזדמנויות חדשות ומעניינות בתחום הביוסימילר. גם בתביעות האופיאטים האי-ודאות פוחתת - רובן הסתיימו בפשרה.

האם התנאים הללו יובילו לגל רכישות נוסף? כותבי הדוח מעריכים שגם בהמשך נראה פחות רכישות מהממוצע - גם כי החברות עדיין מלקקות את הפצעים מרכישות קודמות וגם משום שסביבת הריבית הנוכחית מצמצמת את הכדאיות של נטילת חוב לשם ביצוע רכישה. אם יבוצעו רכישות, הן יהיו בשוויים נמוכים יותר של הנרכשות.

מעבר לכך, נציבות הסחר האמריקאית החלה לתהות אם מיזוגי הענק בתחום הפארמה פגעו בתחרותיות בענף, וב-2021 אף הוקמה קבוצת עבודה שתפקידה לבחון זאת. זה עלול להקשות על ביצוע רכישות משמעותיות גדולות.

החדשות הטובות לחברות הצעירות

החברות אולי לא מחפשות רכישות, אבל הן כן מחפשות שיתופי פעולה, ואלה חדשות טובות לחברות הפארמה הצעירות יותר. "אנחנו רואים יותר מיזמים משותפים, הסכמים עם תשלומים מבוססי אבני דרך, ועסקאות נוספות שאינן מחייבות השקעה ראשונית גדולה... כיוון ששוק ההנפקות לחברות הביומד מניב כעת הזדמנויות מעטות ושוויים נמוכים, אנחנו מאמינים שלא יהיה קשה לחברות הגדולות להגיע להסכמי שיתוף פעולה כאלה, שעדיין מאפשרים גם לחברת הביומד להנפיק וליהנות מהאפייסד אם השוק יתאושש".

ועוד חדשות טובות לחברות שמעוניינות להירכש: מרגע שהופסקה מגמת העלאת המחירים הקבועה של תרופות המקור והתרופות הגנריות, שעליה הסתמכו החברות עד לפני כמה שנים כדי להגדיל את רווחיהן, אין להן ברירה אלא לפנות לחדשנות כדי להשיג צמיחה.

בשנים האחרונות, התחומים החמים ביותר היו אונקולוגיה ואימונולוגיה, ונוצרה הזדמנות לחברות גדולות וגם קטנות להגיע למובילות בשוק הזה, שעבר טלטלה בעקבות התקדמויות מדעיות מהירות. כעת התחרות בתחומים הללו גברה, שחקנית דומיננטיים חדשים כבר התבססו, והחברות עוברות לחפש חידושים במניפת תחומים רחבה יותר.