ברקע הירידות בבורסות: פדיונות של כ-5.2 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות האקטיביות במאי

מהסיכום החודשי שערכו בבית ההשקעות מיטב דש עולה כי קרנות הנאמנות המתמחות באג"ח כללי רשמו במאי פדיונות בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקל • הקרנות הכספיות נהנו במאי מגיוסים בהיקף של כ-900 מיליון שקל

הבורסה נצבעת באדום / צילום: טלי בוגדנובסקי
הבורסה נצבעת באדום / צילום: טלי בוגדנובסקי

על רקע הירידות בבורסות בארץ ובעולם בחודש שעבר (במניות ובאג"ח), נרשמו פדיונות כבדים בהיקף מצטבר של כ-5.2 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות האקטיביות המסורתיות. 

מהסיכום החודשי שערכו בבית ההשקעות מיטב דש עולה כי קרנות הנאמנות המתמחות באג"ח כללי, הסקטור הגדול ביותר בהיקף הנכסים בתעשיית הקרנות, רשמו במאי את הפדיון החודשי הגדול ביותר, בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקל. הקרנות המתמחות באג"ח מדינה רשמו אף הן פדיון גבוה של כ-820 מיליון שקל.

הקרנות המתמחות במניות בארץ, שבחודש אפריל היו המגייסות הגדולות ביותר, סיימו את החודש שעבר עם פדיון של כ-430 מיליון שקל.

בקטגוריית אג"ח בחו"ל מגמת הפדיונות החריפה, כשבחודש מאי נרשם פדיון גבוה מאוד יחסית להיקף נכסיה, של כ-450 מיליון שקל, שמהווים כ-9% מהיקף הנכסים של הקרנות בתחום זה. בדומה לחודש אפריל, גם במאי פדתה קטגוריית מניות בחו"ל סכום של כ-120 מיליון שקל ואילו הקרנות בתחום חברות והמרה סיימו את חודש מאי עם פדיון זעיר של כ- 20 מיליון שקל.

מנגד, הקרנות הכספיות נהנו במאי מגיוסים בהיקף של כ-900 מיליון שקל.

במיטב מציינים כי שוק המניות הישראלי סיים את חודש מאי במגמה שלילית מובהקת, כאשר מדד ת"א 35 ירד ב-5.7%, מדד ת"א 125 ירד בכ-6.8% ומדד ת"א 90 ירד בשיעור חד מאוד של כ-9.7%. איגרות החוב הקונצרניות המשיכו גם בחודש שעבר להתנהל במגמה שלילית מאוד. מדדי התל בונד 60, 40, 20 ירדו בשיעור שנע בין 2.6% ל-3.6%. מדד אג"ח קונצרני כללי ירד בכ-2.1%, ומדד אג"ח ממשלתי כללי ירד אף הוא בשיעור של כ-2.1%.

בעקבות הפדיונות והירידות בבורסות הצטמקו נכסי הקרנות המסורתיות האקטיביות בכ-10 מיליארד שקל בחודש שעבר והסתכמו בכ-188 מיליארד שקל. נכסי הקרנות הכספיות גדלו כאמור בכ-900 מיליון שקל והגיעו בסוף החודש ל-17.7 מיליארד שקל.

גיוסים בקרנות הפסיביות

עוד מציינים במיטב כי בתעשיית הקרנות הפסיביות המגמה הייתה מעורבת, כשקרנות הסל סיימו את החודש עם גיוסים של כ-870 מיליון שקל, כנראה, תודות לגיוס אחד גדול של משקיע מוסדי, בעוד שהקרנות המחקות פדו סכום של 740 מיליון שקל. התעשייה הפסיבית, לכן, גייסה בחודש מאי כ-130 מיליון שקל נטו.

סך נכסי תעשיית קרנות הנאמנות כולה התכווץ בחודש מאי בכ-17 מיליארד שקל, ירידה של כ-4% מ-383.8 מיליארד שקל בסוף אפריל ל-366.9 מיליארד שקל בסוף מאי. זאת, על רקע תשואה שלילית של כ-3.3% בקרנות, שקיזזה 12.7 מיליארד שקל מנכסיהן, ופדיונות של כ-4.2 מיליארד שקל.