כתבי אישום נגד נושאי משרה ב-13 חברות בפרשת קרטל ההסעות

החברות ונושאי המשרה מואשמים בעבירות על חוק התחרות, קבלת דבר במרמה ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון • על פי כתב החשדות, במהלך 2016-2018 החשודים תיאמו באופן שיטתי מכרזים שפורסמו על ידי רשויות מקומיות, בתי חולים ציבוריים וחברת החשמל

אוטובסים. 13 חברות נאשמות בפרשת קרטל ההסעות / אילוסטרציה: Shutterstock
אוטובסים. 13 חברות נאשמות בפרשת קרטל ההסעות / אילוסטרציה: Shutterstock

רשות התחרות הודיעה אתמול ל-13 חברות היסעים ונושאי משרה בכירים בהן על כוונתה להגיש כתב אישום נגדם. עומדת בפניהם האפשרות להעלות את טיעוניהם במסגרת הליך שימוע בטרם הגשת כתב אישום בחשד לעבירות על חוק התחרות, קבלת דבר במרמה ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. החברות המעורבות הן חברת מסיעי אריה שאשא וחברת מ.ש, חברת מטיילי ירון בר וחברת פרץ טורס, חברת ש.ט.ס וחברת ש.ט.ס תעבורה, והחברות מוני סיטון, המוביל הדרומי, אלתי היסעים, אלעד לעד, רון גל, אמצע הדרך ושירן נסיעות.

על פי כתב החשדות, במהלך 2016-2018 החברות ונושאי המשרה בהן תיאמו באופן שיטתי מכרזים שפורסמו על ידי רשויות מקומיות, בתי חולים ציבוריים וחברת החשמל. לפי הודעת רשות החברות, אותן החברות הגיעו להסכמים שונים ביניהן לגבי החברה הזוכה, מחיר הזכייה, חלוקת הזכייה במכרז בין החברות ועוד. התיאומים בוצעו, בין היתר, באמצעות פגישות, שיחות טלפוניות וההתכתבויות.

בנוסף הרשות מציינת כי החברות חשודות בתיאום מכרזים להסעת תלמידים במערכת החינוך המיוחד שפורסמו על ידי הרשויות המקומיות, כשהמדינה משתתפת במימון שירותי ההסעות לתלמידים באמצעות העברת כספים ממשרד החינוך וממשרד הרווחה והביטחון החברתי לידי אותן רשויות מקומיות.

על פי החשד, החברות קיבלו כ-150 מיליון שקל ששולמו על ידי הגופים הציבוריים שאת מכרזיהם הם תיאמו. בהמשך לכך, במסגרת החקירה רשות התחרות והמשטרה תפסו כספים ורכוש של החשודים בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

החקירה התחילה במאי 2018 והתרכזה במכרזים של גופים ציבוריים הכוללים עיריות ובתי חולים כמו אסותא ואיכילוב. על פי החשד מנהלי החברות תאמו מכרזים, קווים ומחירים ואף נערכו תיאומים לגבי החברה שתזכה במכרז. 

***חזקת החפות: יודגש כי הנאשמים הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה ועומדת להם חזקת החפות