הטכנולוגיה שמרכיבה תיקי השקעות ומזהה הלבנת הון ומימון טרור

בשוק ההון הבינה המלאכותית יודעת לא רק להתאים פרופיל השקעות אישי, אלא גם לזהות פעולות חשודות בתחומי הלבנת הון, מימון טרור וסחר בבני אדם • ובבנקים מערכות מבוססות AI מתחילות לשים סוף לעידן התשובה הגנרית "פנייתך התקבלה" • כך שלושה פיתוחי בינה מלאכותית משדרגים את עולם הפיננסים • מהפכת הבינה המלאכותית, פרויקט מיוחד 

מתוך סרטון של ThetaRay שיכולה לזהות התנהגות פיננסית חשודה ברחבי מערכות בנקאיות בעולם / אילוסטרציה: Shutterstock
מתוך סרטון של ThetaRay שיכולה לזהות התנהגות פיננסית חשודה ברחבי מערכות בנקאיות בעולם / אילוסטרציה: Shutterstock

אודות פרויקט הבינה המלאכותית

הבינה המלאכותית יכולה לתפוס רשת של סחר בילדים לפי תנועות חריגות בשוק ההון, לזהות את הטיפול הכי מתאים לחולה סרטן לפי רצף גנטי, ולייצר את האמנות הכי ויראלית באינטרנט. טכנולוגיות AI נשמעות עתידניות, אבל כבר קיימות כמעט בכל תחום ומאחורי החדשנות הנוצצת עומדות גם לא מעט דילמות מוסריות וכלכליות. 

גלובס מציג שורה של חידושים מעניינים בתחום ועונה על שתי השאלות החמות: האם העבודה האנושית תהפוך למיותרת, ועד כמה לבני האדם יש שליטה על הטכנולוגיה? פרויקט מיוחד.

המערכת הפיננסית עוברת בקצב מהיר לעולם הדיגיטלי, וכך יותר ויותר פעולות מבוצעות באמצעות אמצעים טכנולוגיים. מכיוון שמדובר בכסף של כולנו, הן בחשבונות בנק והן בהשקעות, אותן פעולות צריכות להיות מדויקות, מהירות ומעל לכול - בטוחות. הטכנולוגיה צריכה לא רק לצמצם את העלויות ולהגדיל את הרווחים, עליה להציע ללקוחות ולגופים הפיננסיים מיומנויות שבני האדם לא יכולים להתחרות בהן, לא רק בהווה, אלא בעיקר בעתיד. וכאן הבינה המלאכותית (AI) נכנסה למגרש.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"בעולמות הפיננסיים יש כמה תחומים בהם השימוש ב-AI כבר פעיל", מספרת שירלי שהם קליין, ראש מערך חדשנות ודיגיטל בבנק הבינלאומי. "אחד הנושאים הכי משמעותיים בהם נעזרים בבינה מלאכותית הוא פיתוח שפה טבעית - היכולת להבין מה הלקוח רוצה כשהוא כותב לנו או מדבר איתנו. זה אתגר גדול מבחינה טכנולוגית ועוד יותר גדול לעשות זאת בעברית ובשפה מובנת", היא מסבירה.

מילון מושגים

בינה מלאכותית Artificial intelligence
טכנולוגיה שמנסה לחקות את הבינה האנושית, בעלת יכולות קוגנטיביות החל מאיתור וליקוט דרך עיבוד וניתוח של מידע ועד קבלת החלטות, במטרה לייעל הליכים ובניסיון למנוע את החולשות האנושיות

למידת מכונה Machine Learning
תת תחום העוסק בפיתוח אלגוריתמים המאפשרים למחשב ללמוד מתוך דוגמאות והקשרים, וכך המחשב מפיק תובונת על נושאים שונים

למידה עמוקה Deep Learning
שיטה בלמידת מכונה המבוססת על רשתות נוירונים ומאפשר למידת ייצוגים. המטרה היא שהמחשב יוכל לחשוב ולבצע פעולות כמו המוח האנושי, ויהיה בעל יכולת להשתפר כל הזמן ובצורה עצמאית

רשתות נוירונים  Neural Networks
מודל מתמטי חישובי בתחום למידה עמוקה בהשראת תהליכים במוח. יחידות מידע מקושרות בשכבות באופן דומה לנוירונים במוח, כך שהגורמים יכולים לתקשר אחד עם השני. בזכות יחסי הגומלין, המידע הגולמי הופך לבעל ערך והמערכת לומדת לקבל החלטות מדויקות יותר

בבנקים: סוף עידן ה"בקשתך התקבלה"

חברה שיצרה פיתוח מעניין בעולם הזה היא מלינגו, המוכרת בעיקר כמי שעומדת מאחורי המילון האינטרנטי מורפיקס. החברה פיתחה את "מורפיקס בוט", תוסף שפה טבעית ייעודי שמתחבר לצ'ט בוט של הארגון ומסייע להבין ולנתח את השאלות של המשתמשים בעברית, אנגלית וערבית ומשפר את ניתוח הכוונות של הלקוח ואת הדיוק והרלוונטיות של התשובות.

"הפתרון של מלינגו מנתח את כל הפניות ועוזר לנו לסדר אותן בצורה חכמה, כך שנדע להפנות את הלקוח ליחידה המתאימה שתטפל בו, לסווג את הפנייה ולפעול בהתאם", אומרת שהם קליין. כך, ניתן מענה לשלב התקשורת שלפעמים הולך לאיבוד במעבר של בנקים לדיגיטל.

"מה שהיינו רוצים שיקרה בעתיד, לצד מתן תשובה מותאמת אישית לפנייה ולא תשובה גנרית כמו 'מישהו מטפל בך', היא היכולת לבצע בצורה אוטומטית את הפעולה שהלקוח ביקש", היא אומרת.

בשוקי ההון הדינמיים, כפי שמלמדים החודשים הראשונים של 2022, כאשר יום אחד אינו דומה למשנהו, וכאשר אין משקיע הזהה לעמיתו מבחינת הון, תיאבון סיכון או כל פרמטר אחר, ישנה חשיבות גדולה מאוד להתאמת ההשקעה לפרופיל האישי של המשקיע.

שירלי שהם קליין, ראש מערך חדשנות ודיגיטל בבינלאומי / צילום: יח''צ
 שירלי שהם קליין, ראש מערך חדשנות ודיגיטל בבינלאומי / צילום: יח''צ

בשוק ההון: הבוט שחוזה את העתיד בבורסות

דוגמה לחברה שפיתחה יכולת הנגשת מידע על שוק הון מבוססות AI אישי לפי העדפות השקעה, היא HoopsAI. החברה החלה את דרכה מעולמות הסטטיסטיקה של הספורט, כשהיא אוספת נתונים על משחקים, מנתחת אותם ומספקת תחזיות ותובנות לעתיד. מאז היא השתדרגה לעולם הפיננסים ומאפשרת לבנקים, לבתי השקעות ולברוקרים להטמיע את הפלטפורמה שלה באתרי הבית שלהם ולסייע ללקוחות להתאים את מבנה ההשקעות שלהם להעדפות האישיות.

המערכת הפיננסית לאורך מאות שנים התמודדה עם הצורך לא רק לצמוח ולאפשר ללקוחותיה לצמוח, אלא גם לשמור עליהם ועל עצמה מפני פשעים או ניצול לצורך הלבנת הון. "במערכות המסורתיות אנחנו יכולים להורות שכל פעולה מעל 100 אלף דולר תסומן, אבל הדבר הזה מוגבל כי לכל חשבון יש פרטים ואופי פעילות אחר. מערכת מבוססת AI יכולה לזהות אנומליות ולהתריע עליהן", אומרת שהם קליין.

בזיהוי פשיעה: הקוד שתפס רשת של סחר בילדים

חברה ישראלית שעושה זאת היא ThetaRay, המספקת למוסדות פיננסיים פתרונות מבוססי בינה מלאכותית לזיהוי פשיעה כלכלית. בשנים האחרונות המערכת הוטמעה במספר רב של בנקים מובילים בעולם והוכיחה יעילות במאבק בהלבנת הון ומימון טרור.
"היכולת לזהות מקרים חשודים שיתבררו כקשורים בהלבנת הון, מימון טרור וסחר בבני אדם כולל סחר בילדים אפשרו למוסדות הפיננסיים, לראשונה, לקיים את חובותיהם הרגולטוריים בצורה אפקטיבית", מסביר ירון חזן, סמנכ"ל הרגולציה בחברה.

כך לדוגמה, ThetaRay זיהתה התנהגות חשודה אצל עסק קטן במזרח אירופה שכללה העברות רבות בסכומים נמוכים, ללא היגיון כלכלי ובצורה שחורגת מהפרופיל העסקי של החברה ומההתנהגות של חברות דומות. לאחר חקירה מהירה התברר שהממצא הוביל לחשיפה של רשת סחר בילדים. "קיבלנו צמרמורת. הבנק שעשינו בשבילו את הבקרה אמר לנו שרק בשביל המקרה הזה היה שווה לשלם את הכסף ולהריץ את המערכת במשך שנה שלמה", מציין חזן.

מתוך סרטון של ThetaRay שיכולה לזהות התנהגות פיננסית חשודה ברחבי מערכות בנקאיות בעולם
 מתוך סרטון של ThetaRay שיכולה לזהות התנהגות פיננסית חשודה ברחבי מערכות בנקאיות בעולם

מעבר לזיהוי אפקטיבי של סיכונים, המערכת, שזכתה השנה בפרס כ'פתרון איסור הלבנת הון של השנה' בכנס בדובאי, מאפשרת ביצוע חלק ומהיר של העברות כספים ברחבי העולם. "המערכת פותרת את בעיית העלויות הגבוהות שגובים הבנקים על כל העברה בינלאומית, היא חוסכת את עלויות תהליכי הבקרה שהבנקים נדרשים ליישם", הוא אומר.