בנק ישראל ישתף פעולה עם הונג קונג בניסוי במטבע דיגיטלי

בנק ישראל ישתף פעולה עם מרכז החדשנות של הבנק הבינלאומי לסילוקין והרשות המוניטרית של הונג קונג בניסוי בו תתבצע בדיקת היתכנות של מטבע דיגיטלי קמעונאי של הבנק המרכזי • מטרת הניסוי הוא לבחון את פעילות המתווכים הפיננסים ברשת של מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי • הניסוי ייצא לדרך ברבעון השלישי השנה

מבנה בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika
מבנה בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

בנק ישראל הודיע היום (ה') על שיתוף פעולה עם מרכז החדשנות של הבנק הבינלאומי לסילוקין (Bank of International Settlements Innovation Hub, BISIH), והרשות המוניטרית של הונג קונג (HKMA) בניסוי בו תתבצע בדיקת היתכנות של מטבע דיגיטלי קמעונאי של הבנק המרכזי (retail CBDC) במודל דו שכבתי (Two Tier) כולל הגנת סייבר.

מדובר במודל שבו למתווכים במערכת לא תהיה חשיפה פיננסית כתוצאה מפעילות לקוחותיהם במטבע הדיגיטלי על מנת למזער את הסיכונים והעלויות הכרוכים בתיווך פיננסי. במודל המסורתי, הכסף המזומן שמנפיק הבנק המרכזי מסופק לציבור באופן עקיף, באמצעות הבנקים המסחריים. גם במערכות תשלומים דיגיטליות, העברת כספים מגורם אחד לאחר כרוכה בדרך כלל, ולו לזמן קצר, בחשיפה פיננסית של המתווכים שמהווים צד לעסקה.

מטרת הפרויקט היא לבחון את ההיתכנות של המבנה שבו המתווכים ברשת המטבע הדיגיטלי (CBDC) - שיאפשרו זיהוי הלקוח, ומתן שירות צרכני - יהיה אפשרי מבחינה טכנולוגית מבלי להיחשף פיננסית בתהליך בו הלקוחות רוכשים, מעבירים, מחזיקים או פודים את המטבע הדיגיטלי.

בצד היתרונות, בבנק ישראל מונים את הפחתת הסיכון הפיננסי עבור הלקוחות, הגברת הנזילות, הפחתת עלויות, והגברת התחרות והנגישות למטבע הדיגיטלי של הבנק המרכזי. בצד החסרונות אפשר למנות את סיכוני הסייבר למיניהם. הפרויקט יבחן האם המאפיין של היעדר החשיפה הפיננסית מחזק את אבטחת הסייבר לטובת לקוחות הקצה. כמו כן, ייבחן האם ביזור המתווכים והשירותים יאפשר לספק שירות שיהיה עמיד יותר בפני מתקפות סייבר מתוחכמות.

הפרויקט שמתוכנן לצאת לדרך ברבעון השלישי יובל על ידי שלוחת הונג קונג של ה-BISIH וממצאיו מתוכננים להתפרסם עד סוף השנה.

שמו של הניסוי זכה לשם פרויקט סלע. בבנק ישראל ציינו בהערת שוליים כי "סלע" היה מטבע כסף עתיק שהונפק בארץ ישראל בתקופת מרד בר כוכבא. פרוייקט ה-CBDC הראשון של הרשות המוניטרית של הונג קונג נקרא "LionRock", על שם הר בשם זה בהונג קונג. בכך, השימוש במילה העברית "סלע", ובאנגלית "Project Sela", מסמל את שיתוף הפעולה בין בנק ישראל והרשות המוניטרית של הונג קונג בנושא ה-CBDC .