הקריסה של בי-קיור לייזר נמשכת: חותכת את התחזית ל-2022 ומנסה להתייעל

חברת המכשור הרפואי מדווחת על ירידה צפויה של 45% בהכנסות ב-2022, ועל מעבר להפסד תפעולי של 17 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה • בקופתה נותרו 36 מיליון שקל בלבד - פחות ממחצית הסכום שגייסה בהנפקה אשתקד

בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב
בי־קיור לייזר / צילום: מתוך הערוץ הרשמי ביוטיוב

ימים ספורים לאחר מינויו של מנכ"ל חדש לחברה, רום אליעז, מפרסמת אריקה בי-קיור (יצרנית המכשיר לטיפול בכאב בי-קיור לייזר) תחזית מאכזבת לגבי תוצאותיה במחצית הראשונה של 2022 והשנה כולה. זאת בהמשך להתרסקות המניה ב-75% מאז הנפקתה אשתקד, על רקע הרעה בתוצאותיה העסקיות לשנה החולפת וגל עזיבות של בכירים, ובהם המנכ"ל הקודם בעת האחרונה.

כעת מדווחת בי-קיור  כי הכנסותיה לששת החודשים הראשונים של שנת 2022 צפויות להסתכם בכ-28 מיליון שקל, ובשנת 2022 כולה הן צפויות להיות נמוכות בכ-45% מהכנסותיה בשנת 2021, "זאת בין היתר בעקבות ירידה משמעותית במכירותיה בניגוד להערכתה לצמיחה קודם לכן". מדובר בפספוס נוסף של התחזיות, לאחר שטרם הדוחות השנתיים ל-2021 העריכה בי-קיור כי תרשום הכנסות של 150 מיליון שקל, אך בפועל נרשמו באותה שנה הכנסות של 105 מיליון שקל.

עוד היא מדווחת כעת, כי על אף הצפי לשימור הרווחיות הגולמית בשיעור של כ-80%, היא צופה הפסד תפעולי של כ-17 מיליון שקל בששת החודשים הראשונים של 2022, "לרבות הפסדים בפעילות באנגליה, בין היתר לאור עליית מחירי הפרסום ושינויים במדיניות הפרטיות בערוצי הפרסום הדיגיטלי. לאור האמור, החברה בוחנת בימים אלה מחדש את המודל העסקי באנגליה ואת האפשרויות להגדרת שיעור המכירות לעסקים (B2B), וכן אלטרנטיבות נוספות לשיפור תוצאותיה הכספיות בכלל".

נכון למועד הדיווח, לבי-קיור לייזר נותרו לטענתה יתרת מזומנים ושווה מזומנים בסך של כ-36 מיליון שקל - פחות ממחצית הסכום שגייסה אשתקד מהציבור.

"לאור האמור לעיל ומצב השווקים באופן כללי בתקופה זו, החברה מכינה, וכבר החלה להפעיל, תוכנית התייעלות אשר צפויה לכלול התייעלות בכוח האדם והתאמתו להיקף הפעילות, חיסכון בעלויות והתאמת המודל העסקי".

מעבר להפסד של 9.7 מיליון שקל ב-2021

אריקה בי-קיור היא חברת מכשור רפואי מבוסס לייזר, המיועד לטיפול בכאב ובדלקות מסוגים שונים. מוצר החברה מוכר לציבור הישראלי בעיקר בזכות הפרזנטורים שלה - כדורסלן העבר מיקי ברקוביץ', הג'ודאית ירדן ג'רבי, השחקנית סנדרה שדה, שדרני הרדיו דידי הררי ורון קופמן, ועוד.

החברה הוקמה ב-2007 על ידי מיקי שלוסר, יו"ר החברה, שמחזיק כיום בכ-74% ממניותיה, וזוגתו ציפי. בי-קיור פרסמה את טיוטת התשקיף הראשונה שלה להנפקה בת"א בחודש מאי אשתקד, אלא שעד לביצוע ההנפקה בפועל, חודשיים לאחר מכן, הצטנן שוק ההנפקות בת"א והפך לסלקטיבי יותר. התוצאה הייתה הנפקה לפי מחצית מהשווי המבוקש, שבמסגרתה גייסה בי-קיור 87.5 מיליון שקל (ועוד 20.5 מיליון שקל בהצעת מכר של הבעלים).

אלא שעד מהרה התברר גם מחיר ההנפקה כמופקע, לנוכח קריסת המניה בכ-75% מההנפקה לשווי נוכחי של כ-126 מיליון שקל בלבד. מלבד הבעלים שלוסר מחזיקים בחברה גם הגופים המוסדיים מור השקעות (7%), כלל ביטוח (6%) והפניקס (5%).

כאמור, בין הסיבות המרכזיות לנפילת המניה ניתן למנות את פספוס התחזיות הקודם של בי-קיור ומעבר מרווח שנתי להפסד של 9.7 מיליון שקל בשנת 2021 - הראשונה לאחר הנפקת החברה. מאז פרסום הדוח השנתי עזבו או הועזבו מן החברה חמישה בכירים, ביניהם המנכ"ל הוותיק מוטי נבון, שהיה גם הוא שותף להצעת המכר של מניות החברה בהנפקה.

בעל השליטה שלוסל אמר בשיחה עם גלובס לאחרונה, כי "אנחנו חברה של אנרגיות טובות (מרמז לסיסמת החברה, המכוונת גם לאנרגיות שמפיק המכשיר, ג' ו'), ולכן אני לא רוצה לדבר סרה באף אחד מהעוזבים, שכל אחד מהם עזב משיקולים שונים, שלהם ושלנו. אבל אני בטוח שאנחנו הולכים לכיוון של טיוב".

בחודש שעבר קיבלה בי-קיור את אישור בעלי המניות לרכוש את הזכויות להפצה של מוצר חדש, להחלקת קמטים ומיצוק עור - מידי חברה אחרת שבשליטת בעל השליטה שלוסר, אייגן, שפיתחה את המוצר. אייגן מוחזקת על ידי שלוסר עצמו (95%) ומנכ"ל בי-קיור הפורש, נבון (5%). במסגרת העסקה אמורה בי-קיור לרכוש מאייגן מוצרים ב-8.74 מיליון שקל על פני שלוש שנים.