הנחת סטודנט: מדוע נמכרו מניות איסתא בדיסקאונט של 21%

התאחדות הסטודנטים מכרה את רוב מניותיה בחברת התיירות והנדל"ן לידי מוסדיים וקרנות תמורת 202 מיליון שקל • בעל השליטה אחישי גל לא השתתף ברכישה

משרד נסיעות איסתא ירושלים / צילום: איל יצהר
משרד נסיעות איסתא ירושלים / צילום: איל יצהר

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית יוצאת מהשקעתה הוותיקה בחברת התיירות והנדל"ן איסתא. השבוע (ד') מכרה התאחדות הסטודנטים 16% ממניות איסתא תמורת 202 מיליון שקל וצמצמה את שיעור החזקתה בחברת הנסיעות והנדל"ן ל-5.3% בלבד. בצד הרוכש עמדו הפניקס, מור וקרנות הגידור נוקד וספרה.

המניות נמכרו במחיר של 80 שקל למניה, המשקף הנחה יוצאת דופן של 21.5% בהשוואה למחיר הסגירה. מדובר במחיר בו נסחרה איסתא לפני כשמונה חודשים, אולם הוא עדיין משקף תשואה של יותר מ-30% למחזיקים במניה בשלוש השנים האחרונות. בעל השליטה באיסתא, אחישי גל, בחר ככל הידוע שלא לרכוש מניות בעסקה. בשוק הסבירו את הדיסקאונט העמוק במחיר העסקה בכך כי מחיר השוק שבו נסחרה איסתא לא היה רלבנטי לצורך מכירת חבילה כה גדולה של מניות בתקופה הנוכחית.

בתגובה למכירה נסחרה מניית איסתא בבורסה בירידה של כ-12% למחיר של 90 שקל. את המכירה ביצעה התאחדות הסטודנדטים באמצעות חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, ובלווי עוה״ד יניב בר-זיק ומורן גולדברג ממשרד צמח שניידר ושות', ויועץ המס, עו"ד מאיר מזרחי. המכירה, טוענים בהתאחדות הסטודנטים , אושרה ברוב מוחץ באסיפה הכללית של ההתאחדות, המורכבת מכל יושבי ויושבות ראש אגודות הסטודנטים בישראל.

איסתא, שנסחרה טרם העסקה בשווי של 1.6 מיליארד שקל, פעילה בתחומי התיירות והנדל"ן. את הרבעון הראשון של 2022 סיימה החברה עם הכנסות של 45 מיליון שקל ועם רווח נקי של 12.3 מיליון שקל. בשנת 2021 כולה הציגה החברה הכנסות של כ-90 מיליון שקל ורווח נקי של 103.4 מיליון שקל.

התאחדות הסטודנטים נחשבה לבעלת החזקות מהותיות באיסתא עוד מהנפקת החברה בבורסה בשנות ה-90'. לדברי ההתאחדות, ההשקעה הניבה לה תשואה חיובית משמעותית לאורך השנים.

הפעם האחרונה שההתאחדות מכרה מניות של איסתא הייתה בשנת 2010, אז נמכרו על ידה 8% ממניות החברה לידי בעל השליטה בחברה , אחישי גל, תמורת 13.3 מיליון שקל. גל מחזיק כיום ב-31.6% ממניות איסתא ליינס ומכהן בתפקיד מנכ"ל החברה.

טרם המכירה החזיקה התאחדות הסטודנטים הארצית ב-21.3% ממניות איסתא (21.5% מזכויות ההצבעה) ונחשבה לבעלת החזקות משמעותית. בהתאחדות הגדירו את המכירה כצעד כלכלי משמעותי והיסטורי. יו"ר ההתאחדות אלחנן פלהיימר, אמר כי "עשינו צעד משמעותי לטובת הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, אשר יאפשר לנו לקדם פרויקטים חדשים, הן במשור האקדמי והן במישור החברתי. הסטודנט בקצה צפוי להנות מפעילות עשירה יותר בקמפוס ומחוצה לו, יחשף למלגות לימודים רחבות יותר ויהנה מהטבות בהיקף שטרם נראה כמותו".

פלהיימר הוסיף, כי "מכירת המניות של איסתא תאפשר להתאחדות להשקיע את הכספים באפיקים חדשים, ולסדר את השקעותיה בצורה יעילה יותר. זאת, במטרה לקדם תהליכים ופרויקטים לטובת ההתאחדות, אגודות הסטודנטים בכל המוסדות האקדמיים והסטודנטים והסטודנטיות בישראל עוד שנים קדימה".

פלהיימר, שהינו יו"ר ההתאחדות הצעיר ביותר אי פעם, משלים בימים אלה שבעה חודשים בתפקידו.