מהנדס העיר חיפה בהודעה חריגה: אל תגרילו דירות חדשות בשכונה הזו

בהודעה חריגה, הזהיר מהנדס העיר כי עבודות התשתית תקועות והרוכשים עלולים למצוא את עצמם בשכונה שלא ניתנת לאכלוס • הממשלה טוענת: הבעיה נפתרה, העירייה מעכבת את הפרויקט

שכונת נאות פרס, חיפה / צילום: איל יצהר
שכונת נאות פרס, חיפה / צילום: איל יצהר

מהנדס העיר חיפה, אריאל וטרמן, הוציא לאחרונה הודעה חריגה: יזמים - אל תשתתפו במכרזים בדרום חיפה; מגרילי דירות - אל תשתתפו בהגרלות. וטרמן מתריע כי רוכשי הדירות והחברות עלולים למצוא את עצמם מול שכונה בנויה, אשר אינה ניתנת לאכלוס, בהיעדר פתרון לתשתיות. "אנו בעיריית חיפה חבים חובת זהירות כלפי כלל הציבור, ובכלל זה רוכשי הדירות והחברות".

אריאל וטרמן, מהנדס העיר חיפה / צילום: איל יצהר
 אריאל וטרמן, מהנדס העיר חיפה / צילום: איל יצהר

במכתב שנשלח למנכ"ל רמ"י, מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"לית משרד התחבורה, קורא וטרמן לרמ"י להקפיא את מכרזי הקרקע במתחם, עד לפתרון הבעיות. יש לציין כי מאז שיווק הקרקעות במקום, לפני למעלה משנתיים, עיריית חיפה טרם הוציאה היתרי בנייה מסיבה זו. מנגד, גורם בממשלה מאשים את העירייה כי על אף שקיבלה התחייבויות לקידום התשתיות, היא מעכבת הנפקת היתרים מסיבותיה שלה.

התשתיות תקועות, המדינה ממשיכה לשווק

ההודעה של וטרמן מתייחסת למגרשים ששווקו בשכונת "נאות פרס" בעיר (המכונה מבואות דרומיים ב’), החל מתחילת 2020. במקום פועלות החברות היזמיות קחם (קבוצת חנן מור), רמי שבירו ושרבט.

498 דירות של קחם הוגרלו במסגרת מחיר למשתכן במרץ 2020, ובימים אלה מוצעות להגרלה 295 דירות נוספות בפרויקטים של שרבט ושבירו. בסך הכל שווקו ליזמים 13 מגרשים ל-1,873 יחידות דיור במתחם, ובימים אלה מתנהלים מכרזים ל-3,200 יחידות דיור נוספות ושטחי מסחר. וטרמן מעריך, כי בסך הכל, עם ההקלות הצפויות, יוקמו בשכונה כ־6,000 יחידות דיור.

לטענת מהנדס העיר, הבעיה שתוקעת את פיתוח המתחם נעוצה בתשתיות. על פי התוכנית, יש להסדיר את חיבור השכונה למט"ש (מכון טיהור שפכים) ניר עציון. אחד התנאים להנפקת היתר בנייה היה שהעבודות במט"ש יגיעו לשלב מסוים ויונח קו סניקה למט"ש מהעיר טירת הכרמל הצמודה לנאות פרס מדרום. כמו כן, נדרשים פרויקטים תחבורתיים, בהם מחלף תחבורתי על כביש 4.

"לוחות הזמנים שהועברו לאחרונה... לא היו מהסוג המצופה והנדרש", כתב וטרמן במכתבו. "למעשה, כל שהתקבל היו אמירות כלליות ומסויגות, שדווקא מעידות על חוסר בהירות וחוסר נכונות להתחייב... ראו למשל אמירות מסוג ‘אם הקבלן יבצע את העבודות', ‘אם הקבלן יכנס לעבודה’, או ‘אם יתקבל תקצוב ממשרד התחבורה’".

מחפשים אשמים: העירייה או המדינה?

מהנדס העיר ורטמן מתלונן על "מסכת לחצים ומסרים", שמתקבלים בעיריית חיפה מגופים שלטוניים. "לא רק שהמדינה אינה פותרת את הבעיות, אלא שבימים אלה היא אף משווקת את יתר המגרשים בשכונה, הכוללים אלפי יחידות דיור נוספות". בעיריית חיפה סירבו לפניית גלובס ולא פירטו מי הם אותם הגורמים המפעילים עליהם לחצים.

גורם ממשלתי המקורב לפרויקט מאשים מנגד את העירייה עצמה בכך שהיא זו שגוררת רגליים ומעכבת את הפרויקט. "עד לפני זמן מה אכן היו עיכובים בהסדרת המט"ש על ידי תאגיד המים הרלוונטי. במשרד האוצר וברשות מקרקעי ישראל נכנסו לעובי הקורה והצליחו לבסוף לפתור את הדברים. בעירייה מסרבים להוציא היתרי בנייה מהסיבות שלהם", אמר אותו גורם ממשלתי לגלובס.

בעבר זו הייתה הרצליה, והבעיה נפתרה

סכסוך זה, שבין עיריית חיפה לרשויות הממשלה, מזכיר סכסוך דומה שהיה לפני כ-3 שנים בין עיריית הרצליה לבין הממשלה, שעה שהעירייה הודיעה על עצירת כל היתרי הבנייה בעיר.

הטענה הייתה שבתקופת ממשלת המעבר דאז, לא קויימו הסכמים שנחתמו עם העירייה ולא הועברו תקציבים להקמת תשתיות ומבני ציבור. בתוך כך, טיפול במערכת הביוב והקמת גשר "הרב מכר" שיחבר את כביש 2 לשכונת גליל ים. מאוחר יותר הדברים נפתרו, תקציבים הופשרו לעירייה והבנייה חודשה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לטענות: "משרד האוצר פעל בשנה האחרונה, יחד עם משרדי ממשלה נוספים, לפתרון החסמים בתוכנית המבואות הדרומיים, ובהם נושא מט"ש ניר-עציון ומחלף מת"ם. על כן מצופה כעת כי עיריית חיפה תאפשר הוצאת היתרי בנייה".

מרמ"י לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.