התיקון למניעת אלימות במשפחה: החוק החשוב ביותר של הכנסת הנוכחית

על פי התיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה, במקרים שבהם בית המשפט לענייני משפחה מתרשם ממסוכנות אמיתית של אדם, לדוגמה מאחר שאותו אדם כבר הפר צווי הגנה בעבר, או הורשע בעבירות אלימות, הוא יכול להורות על ליווי צו ההגנה באיזוק אלקטרוני • התקווה היא שהליך חקיקת החוק יושלם, והוא יאפשר למנוע מראש את האלימות המשפחתית הבאה

אזיק אלקטרוני / אילוסטרציה: Shutterstock, Stock City
אזיק אלקטרוני / אילוסטרציה: Shutterstock, Stock City

הכותבת היא עו"ד, שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה. 

קצרים היו ימיה של הכנסת הנוכחית, אולם בדקה האחרונה כמעט, היא הצליחה להעביר בקריאה ראשונה, את מה שהוא לטעמי החוק החשוב ביותר בשנת כהונתה: התיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה - פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כנגדו צו הגנה.

במרץ 2020 אישה שנפרדה מבעלה, קיבלה צו הגנה מבית המשפט לענייני משפחה, לאחר שהשופט השתכנע ממסוכנותו של הבעל כלפיה וכלפי הילדים. הצו אסר על הבעל להטריד את האישה בכל דרך ובכל מקום, לאיים עליה, לבלוש אחריה, לפגוע בפרטיותה, ליצור כל קשר עמה ולפגוש את ילדיהם הקטינים. אחת לכמה חודשים תוקפו של הצו הוארך, ללמדנו שבית המשפט התרשם שהבעל מהווה סכנה ממשית לאישה ולילדים.

ביולי 2020 הבעל הפר את הצו, והודיע לאישה שבכוונתו לפגוע בה פיזית, כי "אין לו מה להפסיד". שלשה ימים מאוחר יותר, הבעל שוב הפר את הצו, הגיע לביתה של האישה, המתין על גרם המדרגות, וכשיצאה האישה מהבית עם בנם בן השבע, תקף אותה הבעל, תפס את כתפיה, דחף אותה לעבר קיר ובעט ברגליה.

הבעל הורשע בעבירות של איומים, תקיפה והפרת צו ההגנה בבית המשפט השלום, ונגזרו עליו חמישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך של 4,000 שקל. העונש הוחמר מאוחר יותר בערעור לבית המשפט המחוזי לחמישה חודשי עבודות שירות, והאישה מן הסתם ממשיכה לסבול מהטראומה, ולהסתכל מעבר לכתפה.

בשנת 2016 אישה, שהייתה נשואה לנסיך קסום אחר, קיבלה אף היא מבית המשפט לענייני משפחה צו הגנה כנגד בן זוגה לשעבר, אשר אסר עליו להיכנס לתחומי היישוב בו היא מתגוררת, לאור איומים והטרדה מצידו כלפיה. על אף צווי ההגנה, בן הזוג לשעבר הופיע בביתה של האישה ב-3:00 לפנות בוקר, פרץ אל הבית, לקח מהמטבח סכין ואת מפתחות רכבה, סתם את פיה של האישה באמצעות נייר דבק על מנת למנוע ממנה לצעוק, גרר אותה בכוח אל הרכב כשהיא קשורה, והיכה אותה. בשלב הבא בן הזוג לשעבר חיבר צינור בין פתח צינור המפלט של הרכב לרכב המונע, וניסה להביא למותה של האישה בחנק. בנס והרבה תושיה האישה הצליחה להימלט מהרכב ולהציל את עצמה.

רבים ממפרי צווי ההגנה כלל לא מגיעים למשפט

אלו שתי דוגמאות מתוך עשרות מקרים בשנה, שבהם אנשים, בעיקר נשים, מקבלים צווי הגנה מבתי המשפט בשל אלימות במשפחה וסכנה ברורה מבן הזוג לשעבר, אך הצו נותר על הנייר בלבד. אמנם בחלק מהמקרים מפר הצו יועמד למשפט אם וכאשר ייתפס, וייענש במידה זאת או אחרת, אך הנזק לאישה שהייתה זקוקה להגנה כבר נעשה. יתרה מכך, רבים ממפרי צווי ההגנה כלל לא מגיעים למשפט, מאחר שכדי שמפר הצו יעמוד לדין, האישה צריכה שיהיו בידיה הוכחות להפרת הצו, ואז להגיש תלונה למשטרה ולהתעמת עם המפר, כשלא פעם היא כבר ממילא איבדה אמון בהגנה שיכולה לספק לה המערכת, לאחר שחוסר האפרקטיביות של צו ההגנה איכזב אותה.

על פי החוק החדש, במקרים שבהם בית המשפט לענייני משפחה מתרשם ממסוכנות אמיתית של אדם, לדוגמה מאחר שאותו אדם כבר הפר צווי הגנה בעבר, או הורשע בעבירות אלימות, הוא יכול להורות על ליווי צו ההגנה באיזוק אלקטרוני, אשר יופעל באחת משתי דרכים: יתריע אם האדם שניתן נגדו צו הגנה נכנס לאיזור הגיאוגרפי ממנו הורחק, או התקרב לבן המשפחה המוגן מעבר למרחק שנאסר עליו. התקווה היא שהליך חקיקת החוק יושלם, והוא יאפשר למנוע מראש את האלימות המשפחתית הבאה, במקום לבכות בדיעבד על הנזקים הנוראיים שהסבה הפרת צו ההגנה לאישה.