ניתוח טכני: פוטנציאל לעליות בטווח הקצר ב-S&P 500

המומנטום החזק בטווח הקצר מעיד כי כושר הטיפוס עדיין קיים, והמדד יכול להגיע עד לרמה של 4,200 נקודות • בממדים של המגמות הארוכות יותר - אין סימן לתחתית מתקרבת

ניתוח טכני
ניתוח טכני

 
  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת קו מנחה

אז מה היה לנו השבוע? כנראה מה שציפינו לו. ה-500 S&P חזר לעלות, ולא בטוח כלל שסיים את הרנסנס הקצר שלו, הנפט צלל מתחת ל-100 דולר לחבית, ולא בטוח בכלל שזו הצלילה האחרונה, והביטקוין מנסה להתאושש - אם כי לא בטוח בכלל שיצליח. וכשאני כותב "לא בטוח", אני די משוכנע ש-S&P ימשיך לעלות, הנפט ימשיך לרדת והביטקוין יאבד את מה שהתחיל לאבד לפני מספר חודשים, והכוונה למחיר ולאמון המשקיעים.

גם השבוע אמשיך לתקוף את שוק המניות האמריקאי מהזווית קצרת-הטווח, ולו משום שרוב השינויים מתרחשים בממד זמן זה. מי שרוצה זווית ארוכה יותר מוזמן לפשפש בניתוחים הקודמים שלי. כפי שאני מקפיד לנדנד לכם, בסופו של דבר הכול עניין של התנהגות. היכולת שלנו להבין את הלך הרוח של שתי הקבוצות הדומיננטיות בשוק, הקונים והמוכרים, קריטית להחלטה שתתקבל בסופו של דבר.

ההיסטוריה לימדה אותנו שבכל פעם שתיקבע נקודת שפל גבוהה מקודמתה, גבוהה מאוד הסבירות שתיקבע גם נקודת שיא גבוהה מקודמתה. על נקודות השפל אחראים הקונים, וכפי שאפשר לראות, הם מוכנים לשלם עבור אותה סחורה מחיר גבוה יותר מזה ששילמו בעבר. הם אמרו את דברם.

מסר לגבי יכולתו של השוק לעלות

אבל זה לא ממש מספיק. בגרף היומי אפשר לראות שנקודת השפל השנייה נקבעה מעל לרצועה התחתונה, שממצעת את המחירים הנמוכים של כל יום. זהו מסר לגבי יכולתו של השוק לעלות.

היתרון ברצועות הממוצעים טמון בכך שהן מאפשרות להבין כמה תנופה חיובית נותרה ועד כמה לחץ מכירות נוצר במהלך התיקון הטכני. כל בלימה של ירידה עד לרצועה התחתונה מעידה שלחץ המכירות אינו גבוה. ואם הוא אינו גבוה כנראה לשוק תהיה אפשרות גבוהה למהלך עליות.

ואם זה לא מספיק, הרי שמדד העוצמה היחסית, שמוצג בתחתית הגרף, גבוה מאוד, מעל לרמת 70%. המסר כאן הוא שהמומנטום חזק, וכושר הטיפוס עודנו שריר וקיים.

מדד העוצמה היחסית נע בסקאלה סגורה שבין 0 ל-100. העפלה אל מעל 70% פירושה שהמומנטום החיובי חזק. כל חצייה של רמה זו מעידה על תנופה הולכת וגוברת, ומעלה אף היא את הסבירות להמשך העליות. כך או אחרת, השילוב של שני כלים אלו, שתוקפים את השוק מזווית אחרת, מעלים את הסבירות שלפיה גל העליות הקצר שהחל בשבועיים-שלושה האחרונים צפוי להמשיך.

הבעיה המרכזית של השוק היא שהוא נע בטווח הקצר כנגד המגמות הארוכות יותר. זה הופך את המצב למורכב. מחד, כפי שכתבתי, לשוק יש היכולת להמשיך לעלות אולי עד 4,200 נקודות, אם כי לא מעבר כך. מנגד, יש לזכור למרות שהגרפים הארוכים אינם מוצגים כאן, הכיוון הארוך יותר עודנו מטה.

סגירה של שורט ובחינה מחודשת של השוק

מבנה המחירים בממדים הארוכים מציג מגמת ירידה ורצפים יורדים, ובשלב הנוכחי - ללא צל צילו של רמז לשינוי כיוון. העליות קצרות-הטווח כנגד המגמה, בדרך-כלל, אינן מיועדות למסחר אלא לסגירת פוזיציית שורט ולבחינה חוזרת של כיוון השוק.

אז בדיוק כמו בשבוע שחלף, הניתוח חייב להתחלק לשני ממדים עיקריים: בטווח הזמן הארוך יותר הכיוון נותר כלפי מטה, וקשה לי בשלב זה לצאת בהכרזה לתחתית אחרונה. אין עדיין סימנים משמעותיים דיים כדי לבסס בלימה. בטווח הקצר, יש עדיין מקום לעליות, כאשר הפוטנציאל המקסימלי של מדד 500 S&P מגיע לרמת 4,200 הנקודות, אם כי לא מעבר. ואין שום ערובה לכך שימצה את הפוטנציאל הזה.