"בהייטק הלקוחות מאוד צעירים וצריכים הכול בזמינות 24/7": ביקור בסניף בנק הפועלים

רובם עובדים שם כבר עשורים, בין שתיים לארבע הם חוזרים הביתה לנוח, וגם הם חווים את התפוצצות הבועה בהייטק, רק מהצד השני • ביקור בסניף בנק הפועלים ברחובות • הברזייה 

מימין: שלומי יפרח,  חני שטרית, מלי מתוק / צילום: איל יצהר
מימין: שלומי יפרח, חני שטרית, מלי מתוק / צילום: איל יצהר

ביקור אצל:

סניף בנק הפועלים הרצל ברחובות

משתתפים בשיחה:

1. חני שטרית, 51, נשואה+3, מנהלת מחלקת הייטק. 29 שנה בבנק

2. שלומי יפרח, 60, נשוי+3, סגן מנהל מחלקה עסקית ומנהל לקוחות גדולים. 38 שנה בבנק

3. מלי מתוק, 40, נשואה+3, סגנית מנהל מחלקת בנקאות פרטית. 20 שנה בבנק

על מה מדברים?

איפה אנחנו: בסניף בנק הפועלים שברחוב הרצל ברחובות, אחד מתוך 170 סניפי הבנק. במקום 35 עובדים.

מאיפה באתם: שלומי, מנהל לקוחות גדולים, הגיע לבנק לפני 38 שנה בעקבות אחיו הבנקאי, למרות שהתלבט אם להיות מורה. "אחרי יום כממלא מקום בתיכון כבר עזבתי", הוא נזכר. חני, מנהלת מחלקת ההייטק, הגיעה לפני כמעט 30 שנה, ומלי מהבנקאות הפרטית היא חלק משלישיית אחיות ששירתו בצבא יחד ואז גם הלכו לעבוד כולן בבנקאות: "אנחנו שתי אחיות בבנק הפועלים והשלישית בחברה פרטית".

בוקר: שלומי מגיע מנס ציונה ב-8: "6 ק״מ נסיעה, ואני בסניף - פותח מחשב ועובד". בתפקידו הוא מלווה עסקים עד מחזור של מאה מיליון שקל "בכל צומת שהם צריכים להחליט אם ללכת על העסקה". אם לא יענה מהר, העסקה עלולה ליפול: "בעיקר בנדל"ן המהירות קריטית".

דיבורים: מלי גרה במרחק "7 דקות מהעבודה", ומגיעה לסניף ברבע ל-8 "לסמול-טוק וקפה עם החברות". כשהסניף נפתח לקהל ב-8 וחצי היא מתיישבת מול לקוחות בנקאות פרטית עד הערב (חוץ מההפסקה בין 14:00 ל-16:00, שבמהלכה חלק מהעובדים הולכים הביתה וחוזרים). שלומי מספר שהוא "כבר 38 שנה בבנק, וכל בוקר מגיע כאילו גויסתי היום. אני גם מתיישב בבוקר ולא קם עד הערב, הלקוחות שואלים מתי אני אוכל".

לא רק VIP: למלי חשוב להדגיש ש"בנקאות פרטית זה לא לעשירים בלבד. רק הבוקר ישבה אצלי ילדה בשנות ה-20, שפשוט לא מתנהלת כלכלית נכון". יש לה גם לקוחות שברחו מהשיחות איתה כי היו בחריגה, והיום באים מיוזמתם: "עזרתי להם לפרוס את החוב ו-7 שנים אחרי הם בוחנים איפה להשקיע". ויש גם מקרים פחות נעימים: "כמו גרושים שנקלעו לבעיות, או כשלקוח נפטר ובאים להסדיר את החשבון".

הייטק: חני מלווה סטארט-אפים משלב הרעיון ועד להתפוצצות. "יש למשל לקוח שנפגשנו לראשונה במשרדון מעופש בפינת זולה, כשהוא עם פיג'מה. היום יש לו חברה של 200 עובדים באיזה מגדל. זה כמו ללוות ילד שלך להצלחה".

שינויים: חני הגיעה למחלקה לפני 4 שנים מהבנקאות הפרטית, ולקח לה זמן להתרגל לקצב של ההייטקיסטים. "זו שפה חדשה ואוכלוסייה אחרת. היזמים מאוד צעירים והכל אצלם מעכשיו לעכשיו". רוב התקשורת נעשית בנייד או במיילים "בזמינות כמעט 24/7, הקצב מהיר". אבל היא לא מתחרטת על המעבר: "זה עולם מרתק, אני כל הזמן לומדת דברים חדשים. הלקוחות הסבירו לי למשל מה זה-NFT".

בועה: בתפקידה חני רואה מקרוב את מצב ההייטק של פוסט המגפה. "בקורונה הם ידעו להסתגל הכי מהר והיו גיוסי הון משמעותיים, שקצת נבלמו השנה, אבל עכשיו שוב יש התאוששות".

מי נכנס לבנק: מלי מסבירה ש"רוב האוכלוסייה שעוד מגיעה מבוגרת, בשבילם אני קצת כמו פסיכולוגית, אבל זה נחמד שדור אחרי דור באים לבנק, יש לקוחות שאני מכירה את הילדים והנכדים שלהם, ואפילו נינים". ושלומי מצידו משוכנע ש"הסניף עדיין רלוונטי, אין תחליף למפגש אישי".