ניתוח טכני: הוא אולי מתעכב, אך מהלך העליות הקצר בשוק האמריקאי בדרך

איתותי העוצמה של השוק נספגו בשבוע החולף בבהלת מכירות מיידית, שהורידה את מדד S&P 500 • אבל הסימנים של סבירות גבוהה למהלך חד בטווח הזמן הקצר עדיין קיימים

 
  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת קו מנחה

במבט ראשון היה זה שבוע מאכזב. שום דבר ממה שהשוק, היינו מדד S&P 500 , אמור היה לעשות לא ממש קרה. איתותי העוצמה נספגו בבהלת מכירות מיידית. הציפייה שלי לעליות גם השבוע התפוגגה די מהר.

אבל במבט שני, לא הכול שחור, או אולי בעצם אדום. מה שהיה נכון לשבוע שחלף, אותם איתותי עוצמה ואותה פרשנות, עומדים וקיימים גם השבוע. וזה לא שלא בדקתי בשנית ובשלישית את הנחת העבודה שלי. אבל אלו המסקנות שבסופו של דבר הוסקו. יש להביא בחשבון שלעיתים מהלכים, לשני הכיוונים, דורשים את הזמן שלהם, ולא תמיד ייצאו לדרך מיד עם הסימן עצמו.

אנחנו ממשיכים עם טווח הזמן הקצר, המיוצג על ידי הגרף היומי. הסיבה העיקרית לכך היא שהמשוואה בטווחים הארוכים יותר נותרה ללא שינוי, ואם אתם עוקבים אחריי על בסיס קבוע, הרי שאתם יודעים בוודאי שהיא שלילית, ואין עדיין סימנים לתחתית אחרונה.

ירידה עם נר ירוק פירושה עוצמה

כבר ביום שני, מיד עם תחילת שבוע המסחר, החל השוק לרדת, ושבר את הרצף העולה. זו לא הייתה בשורה חיובית, וזה נגד לחלוטין את ההערכות שלי. המסר החיובי הגיע בימים רביעי וחמישי, כאשר השוק דווקא ירד.

העניין הוא שאנחנו מתייחסים יותר לכיוון ופחות להתנהגות. שימו לב לנרות שציינתי. בשלושת המדדים המובילים, נרשמה ירידה בימים אלו, אך הנר שחתם את היום היה ירוק. ירידה עם נר ירוק פירושה עוצמה. משמעותה שהקונים כאן, גם אם השוק מאבד גובה, ובדרך כלל מדובר ברמז לבאות. התנהגות זו אפיינה לא רק את מדד S&P 500 כי אם גם את הדאו ג'ונס ואת הנאסד"ק.

בנוגע להתנהגות, אם כך, שימו לב לארבע הנקודות האחרונות. שתי נקודות שיא ושתי נקודות שפל. הן מסודרות אופקית, כמעט מפולסות. נקודות השיא שייכות למוכרים, שכן אם אלה לא היו באים לשוק, לא הייתה ירידה. המסר שהם מעבירים הוא שהם מוכנים למכור כל כמות במחיר קבוע מראש.

מנגד, נקודות השפל שייכות לקונים. העובדה שנקודות השפל האחרונות מצויות על אותו מישור היא מסר מהקונים שהם מוכנים לרכוש כל כמות במחיר קבוע מראש.

זהו דשדוש קלאסי, המעיד על איזון בין כוחות הביקוש לכוחות ההיצע. על פניו איזון מוחלט, המלווה במשוואה מאוזנת ובחוסר יכולת להבין את הכיוון העתידי.

רצועות בולינגר: סיוע בזיהוי נקודות קיצון

למשוואת קבלת ההחלטות מצטרף כלי שנקרא "רצועות בולינגר". מטרת הרצועות היא לסייע בזיהוי נקודות קיצון, ולהבין האם השוק עומד בפני מהלך חד. שימו לב להתנהגות הרצועות. הרצועות הופכות להיות צרות ואופקיות. המשמעות היא שסטיות התקן יורדות, ומתוך כך עולה הסבירות למהלך חד. במילים אחרות, ההיצרות של הרצועות משולה לקפיץ הנמתח עד סופו. האנרגיה נצברות ושחרור הקפיץ מובל למהלך חד.

ביום שישי האחרון נשבר הרצף היורד, והחל רצף עולה. רצף יורד נשבר כאשר "שער הסגירה גבוה מהשער הגבוה של הנר הנמוך ביותר". מורכב? לא ממש. הביטו בגרף. שבירת רצף יורד משמעותה תחילת רצף עולה, וסבירות גבוהה להמשך מהלך עליות. יחד עם שבירת הרצף נותרו על כנם סימני העוצמה מהשבוע שחלף.

מהלכים, למעלה או למטה - לעיתים לוקח להם זמן להבשיל ולצאת לדרך, כמו כל תהליך אחר שאפשר לחשוב עליו. ההערכות שלי לגבי השבוע האחרון לא עמדו במבחן המציאות, אבל בשלב הנוכחי אני לא נסוג מהן. אני עדיין בדעה שלשוק האמריקאי יש בסיס טוב למהלך עליות, גם אם קצר, וכי הוא ייצא לדרכו.