מכינוס נכסים לרכישת ענק: כך הפכה גדות מסופים לבעלת הבית החדשה של נמל חיפה

את הבעלות בגדות רכשה קרן טנא של אריאל הלפרין במסגרת כינוס הנכסים של קבוצת אמפל, וכעת היא רוכשת באמצעותה 30% מנמל חיפה • אשתקד ניסתה טנא להנפיק את גדות בבורסה בת"א, אך בסופו של דבר צירפה לצידה קבוצת משקיעים הכוללת את דוד פתאל ואחרים • הקרן, שהתמקדה בתחילת דרכה בהשבחת חברות קיבוציות, הרחיבה את השקעותיה לחברות ענק

מסוף של גדות / צילום: מצגת החברה
מסוף של גדות / צילום: מצגת החברה

הזכייה במכרז לרכישת נמל חיפה תמורת 4.1 מיליארד שקל מפנה זרקור אל חברת גדות מסופים, השותפה לזכייה עם אדאני ההודית, ולבעלת השליטה בגדות - קרן ההשקעות הפרטיות טנא. הקרן, שאותה מוביל אריאל הלפרין, נחשבת לאחת הקרנות המובילות בישראל (לצד פימי ופורטיסימו), והיא התמחתה בעבר בעיקר בהשבחת חברות המשתייכות לתעשייה הקיבוצית.

גדות מסופים היא חברה ותיקה שהוקמה בשנת 1958, אשר פועלת בכמה תחומים, ובהם סחר והפצת כימיקלים, לוגיסטיקה ימית ויבשתית של כימיקלים ושירותי ייצור לתעשיית השמנים. אשתקד ניסתה טנא להנפיק את החברה בת"א לפי שווי של כ-350 מיליון דולר (כ-1.2 מיליארד שקל), במהלך שתוכנן לשלב אקזיט בדמות הצעת מכר של נתח מהחזקות טנא (כפי שהיא נוהגת לעשות בהנפקות של חברות פורטפוליו).

מדובר היה בשווי גבוה במאות אחוזים מזה שבו רכשה טנא את החברה בשנת 2014, מכינוס נכסים שנועד להחזיר חוב שהעמיד בנק דיסקונט לחברת אמפל של יוסי מימן, בעלת השליטה הקודמת בגדות, שקרסה. הרכישה נעשתה בתום הליך התמחרות, ולאחר שטנא התחייבה לשלם עליה 73.5 מיליון דולר. כמה שנים קודם לכן, בשנת 2008, מחקה אמפל את גדות מהמסחר בבורסה באמצעות הצעת רכש.

ההיסטוריה של קרן טנא עם גדות מסופים
2014:
קרן טנא רוכשת את גדות מסופים מידי כונס הנכסים של אמפל תמורת 74 מיליון ד'
נובמבר 2020: טנא בוחנת הנפקה של גדות בבורסה לפי שווי של 350 מיליון דולר
ספטמבר 2021: ההנפקה מבוטלת וטנא מכניסה לגדות את קב' ווליו LBH כשותפה (40%) לפי שווי של 280 מיליון דולר
יולי 2022: קב' גדות-אדאני זוכה במכרז לרכישת נמל חיפה לפי שווי של 4.1 מיליארד ש'

 
  

ההנפקה של גדות לא יצאה לפועל בסופו של דבר, בשל מחלוקת עם המשקיעים המוסדיים על השווי המבוקש. מספר חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2021, הכניסה טנא את קבוצת המשקיעים ווליו LBH כשותפה בגדות, במסגרת עסקה שבה מכרה 40% ממניות החברה לפי שווי של 280 מיליון דולר.

זינוק של 200% ברווח בתקופת הקורונה

הנתונים הכספיים של גדות מסופים בתשקיף ההנפקה מעלים כי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, השנה שבה התפרצה מגפת הקורונה, רשמה החברה הכנסות של כ-331 מיליון דולר (קיטון של כ-6% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019). עם זאת, הרווח הגולמי של החברה לאותה תקופה זינק ב-14%, ועמד על כ-44 מיליון דולר, בעוד שהרווח התפעולי גדל ב-40% כמעט ל-24.1 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה הקבוצה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 רווח נקי של 14.4 מיליון דולר, הגבוה ביותר מ-200% מהרווח הנקי שרשמה בתקופה המקבילה.

עוד ניתן היה ללמוד מטיוטת התשקיף הפומבית, כי גדות העסיקה לקראת סוף 2020 כ-500 עובדים, היו לה מעל 1,000 לקוחות והיא פעלה בתשעה אתרים שונים בישראל, בגרמניה, בבלגיה ובהולנד. קבוצת גדות הפעילה 13 כלי שיט ימי שונים, צי של 130 מכליות ומשאיות כביש. כמו כן, כושר ההובלה הימית הסתכם ב-187 אלף טונות.

קבוצת ווליו LBH, השותפה בגדות, מנוהלת על ידי יאיר אפרתי, מנכ"ל תחום מיזוגים ורכישות בבית ההשקעות ווליו בייס (שבשליטת עידו נויברגר וויקטור שמריך), עופר לינצ'בסקי (המשמש כמנכ"ל גדות מסופים) ואיש העסקים שמעון בן חמו, מנכ"ל מקורות לשעבר. בקבוצה גם מספר משקיעים פיננסיים מוכרים, בהם טייקון המלונאות דוד פתאל ובעל השליטה בחברת השילוח אוריין, חן למדן. קבוצת ווליו בייס LBH רכשה בתחילת 2020 50% בחברת התחבורה הציבורית והנדל"ן דן, לפי שווי חברה של יותר מ-1.2 מיליארד שקל.

חברות תעשייה רווחיות, צומחות ומוטות-יצוא

קרן טנא, בעלת השליטה בגדות, היא כאמור אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הוותיקות והבולטות בישראל. הקרן הוקמה בשנת 2004 על ידי הלפרין, יחד עם אייל עטיה ודורי בראון.

היקף הנכסים שמנהלת הקרן מוערך במיליארד דולר, באמצעות ארבע קרנות שונות שגייסה לאורך השנים: הקרן האחרונה מביניהן גויסה ב-2017, בהיקף של 410 מיליון דולר, ועם ההשקעות שביצעה נמנות חברות ובהן דלתות חמדיה, טראפילוג וחברת חוליות, שבימים אלה עומדת לפני הנפקה בבורסה, אשר עוסקת בייצור מוצרי פלסטיקה מתוחכמים לתעשייה.

קודם שפנה להקים את הקרן, שימש הלפרין כראש מטה הסדר הקיבוצים, וכך צבר ניסיון רב והיכרות עמוקה עם חברות תעשייה קיבוציות, שבהן התמקדה הקרן בשנותיה הראשונות, ואשר מהוות עדיין חלק ניכר מהפורטפוליו שלה.

 עיקר המיקוד של קרן טנא כיום הוא בהשקעות בחברות תעשייה ישראליות צומחות, ולהערכתה מדובר בהגדרה קולעת ליותר מ-5,000 חברות האחראיות ליותר מ-45% מהייצור התעשייתי של ישראל. הקרן נוהגת לבצע השקעות בחברות מבוססות, רווחיות, צומחות ומוטות-יצוא, שלהן היא יכולה להוסיף ערך.

אחת ההשקעות המוצלחות ביותר של טנא בוצעה בקרן הראשונה שלה, אז השקיעה 30 מיליון דולר תמורת 10% ממניות חברת ההשקיה הקיבוצית נטפים. בשנת 2011 נמכרה השליטה בנטפים לקרן פרמירה לפי שווי של 850 מיליון דולר, והניבה החזר של כ-180% לקרן בתוך חמש שנים.

השקעה מוצלחת אחרת מוכרת שביצעה טנא בחברה קיבוצית בולטת הייתה באבן קיסר. הקרן השקיעה בחברה מקיבוץ שדות ים, המייצרת משטחי קוורץ, בשנת 2006. אבן קיסר הונפקה בשנת 2013, ושנה אחרי ההנפקה בארה"ב ביצעה הקרן אקזיט עם תשואה של פי חמישה על ההשקעה, כשמכרה את רוב המניות שהיו לה תמורת 186 מיליון דולר.

ב-2016 חזרה טנא לסיבוב השקעה נוסף, הרבה פחות מוצלח בדיעבד, באבן קיסר. הקרן השקיעה 43.5 מיליון דולר במניות שרכשה מהקיבוץ לפי מחיר של 43.5 דולר למניה (יותר מפי ארבעה מהמחיר הנוכחי).

בראש המשקיעים בעסקה לרכישת קבוצת חיפה

אשתקד ביצעה הקרן השקעה לא שגרתית מבחינת היקף ומבנה עסקה, כשהובילה קבוצת משקיעים לרכישת מניות השליטה בקבוצת חיפה (לשעבר חיפה כימיקלים) מידי האחים ג'ולס ואדי טראמפ. הקרן רכשה לצד קבוצת משקיעים (לאומי פרטנרס, פועלים שוקי הון, קרן הפנסיה עמיתים ועוד) 30% ממניות קבוצת חיפה, ואת זכויות השליטה בחברה, תמורת 210 מיליון דולר. ההשקעה בוצעה כך שהאחים טראמפ קיבלו לידיהם 150 מיליון דולר, והיתרה הוזרמה לקבוצת חיפה בתמורה להקצאת מניות.

קבוצת חיפה עוסקת בייצור דשנים לחקלאות וכימיקלים לתעשייה. ככל הידוע החברה מייצאת את מוצריה ליותר מ-100 מדינות, באמצעות 16 חברות בנות ברחבי העולם, והכנסותיה השנה עשויות להגיע לכ-550 מיליון דולר. הקבוצה, שהוקמה בשנת 1966, נחשבת כיום לשחקנית בולטת בתחום הדשנים המיוחדים.

בהתבטאות נדירה אמר אשתקד הלפרין לגלובס, כי "יש אתגר עצום בבניית היכולת התפעולית של קבוצת חיפה, תהליך שנמשך כבר כמה שנים ויימשך בשנים הקרובות. אנחנו נכנסים להשקעה הזו בין היתר משום שאנחנו חושבים שקבוצת חיפה היא כבר היום מותג מוביל בעולם הדשנים המיוחדים, ויש לה היכולת להפוך להיות מובילה עולמית גם בתחומים נוספים של הזנת הצומח".

סקודיקס הונפקה; הנפקת חוליות מתעכבת

השקעה אחרת שביצעה הקרן ושהפכה לרלווונטית לאחרונה היא בחברת מוצרי הפלסטיק חוליות. הקרן נכנסה להשקעה בחברה, המוחזקת כיום יחד עם קיבוץ שדה נחמיה, בשנת 2018, לפי שווי של 200 מיליון שקל. בנובמבר האחרון הוציאה לדרך את הנפקת החברה לפי שווי של 800 מיליון שקל, אלא שמאז השתנתה לרעה המגמה בשוקי המניות ובשוק ההנפקות. לפי שעה הנפקת חוליות מתעכבת, הגם שעדיין לא נגנזה סופית. 

הנפקה אחרת של חברת פורטפוליו שהצליחה הקרן להוציא לפועל אשתקד היא ביצרנית המערכות הדיגיטליות להשבחת דפוס, סקודיקס . עם זאת, קשה להגיד שהמשקיעים בשוק ההון רוו מכך נחת, שכן מניית סקודיקס נחתכה ב-50% כמעט מאז ההנפקה, ושווי השוק הנוכחי שלה עומד על כ-100 מיליון שקל בלבד. 

באותה תקופה (יוני 2021) סגרה הקרן עסקה אחרת, כאשר מכרה את חלקה (25%) בחברה התעשייתית ריקור. את החזקותיה בחברה, הנשלטת בידי קיבוץ עין חרוד איחוד, מכרה קרן טנא לידי קיבוץ אחר, משמר העמק, תמורת 90 מיליון שקל.

ריקור עוסקת בפיתוח וייצור מקררים קריאוגנים (מדע הטמפרטורות הנמוכות מאוד) ומערכות ואקום. המוצרים שלה מסופקים בעיקר עבור מערכות הדמיה תרמית, נוסף על מוצרים לתעשיית חצאי מוליכים ועוד.

ת"ז | גדות מסופים לכימיקלים

פעילות: יבוא, הובלה, אחסון ושיווק של כימיקלים ושמנים
היסטוריה: הוקמה בשנת 1958. כיום בעלי המניות בה הם קרן טנא (58%) וקבוצת ווליו בייס LBH (42%
נתונים: מטה החברה בנתניה, ויש לה פעילות בישראל, גרמניה, בלגיה והולנד. מנכ"ל החברה הוא עופר לינצ'בסקי, ומועסקים בה 500 עובדים