בית המשפט המחוזי: מכרז להפעלת הדיוטי פרי בנתב"ג זוהם תוך ביצוע קנוניה ותיאום מחירים

התאגיד הגרמני היינמן התמודד על חנויות הדיוטי פרי בנתב"ג יחד עם חברת אלפא ב-2013 - והפסיד • ב-2017 התמודד התאגיד יחד עם ג'יימס ריצרדסון וניצח • אלא שבהמשך התברר כי מספר חודשים לפני מועד המכרז ב-2013, התקיימה בהמבורג פגישה בין בעלי השליטה בהיינמן לבין בעלי השליטה בג'יימס ריצ'רדסון • כעת נקבע כי התאגיד היינמן עשה קנוניה חמורה עם ג'יימס ריצ'רדסון על חשבון שותפו העסקי אלפא

חנות ג'יימס ריצ'רדסון בנתב''ג / צילום: גיא גלעד
חנות ג'יימס ריצ'רדסון בנתב''ג / צילום: גיא גלעד

פסק בוררות חמור נגד ג'יימס ריצ'רדסון נחשף היום (ב'), במסגרתו בוררים בכירים ולאחר מכן השופטת יהודית שבח קובעים קביעות קשות נגד מפעילת הדיוטי פרי בנתב"ג ונגד החברה הגרמנית היינמן אשר מפעילה חנויות דיוטי פרי ברחבי העולם.

החל משנת 1988 זכתה חברת ג'יימס ריצ'רדסון בכל המכרזים שפרסמה רשות שדות התעופה לזכיינות בחנויות הדיוטי פרי בנתב"ג. לקראת פקיעתו הקרובה של החוזה האחרון פרסמה הרשות בשנת 2013 מכרז חדש. התאגיד הגרמני היינמן ביקש להתמודד במכרז, אולם לאור הנטל ההיסטורי הכבד של עברה של גרמניה וגם לאור החשש מהרושם שתעורר בהשתתפותה במכרז היא החליטה "לחפש שותף מקומי שיסייע וישפר את סיכוייה לזכות". היינמן איתרה את ד"ר אלכסנדר משקביץ בעל חברת אלפא כשותף. בדצמבר 2012 חתמו היינמן והחברה של משקביץ על מסמך הצהרת כוונות להקמת מיזם משותף שיתמודד במכרז שיפורסם ע"י הרשות שההחזקה בו תהא 60% של אלפא ו-40% של היינמן.

ביולי 2013 הגישו היינמן ואלפא הצעה משותפת למכרז 2013 על סך 167.1 מיליון דולר לשנה, ואילו ג'יימס ריצ'רדסון הגישה הצעה על סכום גבוה יותר: 169.3 מיליון דולר, והיא הוכרזה כזוכה.

לאחר ההפסד של היינמן ואלפא התברר כי מספר חודשים לפני מועד המכרז התקיימה בהמבורג שבגרמניה פגישה בין בעלי השליטה בהיינמן לבין בעלי השליטה בג'יימס ריצ'רדסון. כמו כן קוימו שתי שיחת טלפון סמוך לתאריך האחרון להגשת הצעות המכרז.

בשנת 2017 פרסמה רשות שדות התעופה מכרז חדש, אלא שהיימן הפעם לא הגישה הצעה עם אלפא, שותפתה בעבר, אלא דווקא עם יריבתה בעבר ג'יימס ריצ'רדסון. ההצעה המשותפת זכתה, ומאז ועד עצם היום הזה הן מפעילות את חנויות הדיוטי פרי בשדה התעופה בן גוריון.

אלפא חשה נבגדת ומרומה. היא סברה כי היינמן הפרה את ההסכם שכרתה עמה, הכשילה במכוון את הצעתן המשותפת למכרז והכל בעצה אחת עם ג'יימס ריצ'רדסון ומתוך כוונה לשיתוף-פעולה עתידי עמה. אלפא הגישה תביעה במסגרת בוררות בינלאומית, וכעת ניתן לפרסם כי תביעתה התקבלה תוך קביעת ממצאים קשים וחמורים נגד ג'יימס ריצ'רדסון.

ראיות נסיבתיות לקנוניה

עמדת הרוב בפסק הבוררות קבעו כי ג'יימס ריצ'רדסון עשתה קנוניה נגד אלפא. "הטריבונל מוצא במאזן הסתברויות שהיינמן הפרה את ה-HoTs על ידי החלפת מידע סודי עם ג'יימס ריצ'רדסון ותיאום ההצעות שלהן למכרז. קיימות ראיות נסיבתיות משכנעות שהאדונים גונאר היינמן וגארי סטוק דיברו על מכרז תל אביב 2013 וקשרו קנוניה".

עוד נקבע כי הצטברות של ראיות משכנעות מראה כי בכיר ג'יימס ריצ'רדסון גילה כי הצעת החברה תהיה בערך 169 מיליון דולר, וכי היינמן הסכים שההצעה המשותפת עם אלפא תהיה נמוכה יותר כדי לעזור לג'יימס ריצ'רדסון לשמור על הזיכיון שלה מבלי להגיש הצעה יקרה יותר.

בעקבות כך חויבה היינמן בפיצוי עתק בסך למעלה מ-23 מיליון דולר.

השופטת יהודית שבח דחתה את בקשת היינמן לביטול פסק הבוררות, וקבעה כי "פסק הבוררות מביא שורה ארוכה של ראיות נסיבתיות והנמקות שבכוחן המשולב והמצטבר מבססות כדבעי את הממצא העובדתי בדבר קיומה קנוניה בין היינמן לבין ג'יימס ריצ'רדסון".

השופטת שבח הוסיפה וכתבה כי "גם לו עסקינן היינו בהליך ערעורי, הקביעה העובדתית בדבר קיום קנוניה היה נותרת על כנה. מכל מקום, ההפניה לעילת הביטול שעניינה 'תוכנו של הפסק מנוגד לתקנת הציבור' - צורמת משהו, לאור ההלכה לפיה מדובר בעילת ביטול נדירה שתיושם רק עת המדובר בפגיעה ב'עקרונות וערכים' יסודיים, כשהיא נשמעת דווקא מפי בעל דין שנקבע לגביו כי רקם קנוניה ותאם מחירים עם מתמודד אחר במכרז, וכך פגע לא רק בשותפתו להצעה המכרזית, אלא גם בטוהר המידות הנדרש בדיני המכרזים".

השופטת שבח אישרה את פסק הבוררות של לשכת הסחר הבינלאומית.

הפרשה לא פורסמה עד כה לאור צו איסור פרסום שניתן לבקשת היינמן. ואולם היום קבע בית המשפט כי מדובר בנושא החורג מעניינם של בעלי הדין - מכרז ציבורי רב-חשיבות, וכי יש אינטרס ציבורי בפרסומם של הליכים אלו.

אלפא יוצגה על ידי עורכי הדין יואב רזין, גיל ברנדס, רם פרדס ומתן קובץ' ממשרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'. היינמן יוצגה על ידי משרד ארדינסט.

ממשרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות' נמסר כי "פסק הדין שניתן היום מסיים הליך בינלאומי מורכב שנמשך למעלה מחמש שנים, ומאשר סופית את שטענה אלפא שנים רבות - כי מכרז הדיוטי פרי בנתב"ג 2013 הוטה. אלפא נאלצה להיאבק לאורך כל הדרך על גילוי האמת, והיא מודה לטריבונל הבוררות ולבית המשפט המחוזי בתל אביב על הוצאתו של הצדק לאור".