המניה הישראלית שצללה 78% אחרי כישלון בניסוי לטיפול בסרטן שחלות

VBL (וסקולר ביוג'ניקס) התרסקה במסחר המאוחר בוול סטריט, לאחר שדיווחה על עצירת הניסוי בטיפול בסרטן השחלות לאחר שלא עמדה ביעד העיקרי • החברה הוותיקה כבר נפלה וקמה מספר פעמים. האם תצליח בכך גם הפעם?

הטיפול של VBL בסרטן השחלות יופסק / צילום: Shutterstock, Iryna Inshyna
הטיפול של VBL בסרטן השחלות יופסק / צילום: Shutterstock, Iryna Inshyna

חברת VBL Therapeutics (וסקולר ביוג'ניקס ) הנסחרת בנאסד"ק הודיעה שלא עמדה ביעד העיקרי של הניסוי שלה בטיפול בסרטן השחלות. לא נראה הבדל משמעותי בין קבוצת הטיפול לקבוצת הביקורת, הן במדד של הזמן עד שהגידול ממשיך להתפתח, וגם לא בהישרדות המטופלות. המוצר נבדק בחולות ששום טיפול מאושר אחר לא הועיל להן.

מניית VBL נסחרה לפני ההודעה במחיר המגלם לחברה שווי של 142 מיליון דולר. בעקבות ההודעה, התרסקה ב-78% במסגרת המסחר המאוחר בוול סטריט.

מנכ"ל ומייסד VBL, פרופ' דרור חרץ, אמר כי הניסוי בסרטן השחלות יופסק. לחברה שני ניסויים נוספים שנערכים בימים אלה במוצרים המבוססים על אותה הטכנולוגיה, לטיפול בסרטן מעי וחלחולת (רקטום) גרורתי ובסרטן מוח מסוג GBM. החברה מסרה שהיא תבחן את המידע הקיים משני הניסויים הללו ואת המידע הרחב יותר מן הניסוי בסרטן השחלות, כדי לראות אם הפלטפורמה כולה מתאימה להמשך פיתוח.

לחברה טכנולוגיה נוספת בפיתוח, לטיפול במחלות דלקתיות. המוצר הזה אמור להגיע לניסוי ראשון בבני אדם ברבעון האחרון של 2022, כלומר בחודשים הקרובים. מהחברה נמסר כי יש לה מספיק כסף לכשנה של ניסויים.

נכשלה גם ב-2018 בניסוי לטיפול בסרטן המוח

VBL נוסדה בשנת 2000 על ידי חרץ, רופא בבית החולים שיבא שגם פיתח את המוצרים של החברה. מלכתחילה פעלה החברה בשני כיוונים בו זמנית - מוצר אנטי דלקתי ומוצר לסרטן. במוצר לסרטן היא רשמה ב-2018 כישלון בניסוי קליני בסרטן המוח, אך ניתוח בדיעבד של התוצאות שכנע את החברה כי כדאי לה בכל זאת להמשיך בכיוון זה, בגישה קצת אחרת.

עוד לפני כן החליטה לזנוח את תחום הפיתוח של תרופות אנטי דלקתיות לטיפול במחלות לב, למרות ההשקעה שלה בתחום, לאחר שהדרישות לפיתוח מוצרים בתחום זה הפכו בלתי אפשריות עבור חברה קטנה.

אולי הדוגמאה הטובה ביותר להתאוששות מהירה של החברה ממכה שנראתה אנושה, הייתה ההנפקה של החברה ב-2014 שכבר תומחרה, אך בין התמחור לסגירה פרש אחד ממשקיעי העוגן, שלא הצליח להעביר את הכסף - עניין נדיר ביותר. VBL לא ויתרה, ויצאה להנפקה חדשה למרות המכה התדמיתית, והצליחה בסוף 2014 להשלים את ההנפקה לפי שווי של 120 מיליון דולר. אמנם במקור היא ביקשה 220 מיליון, אך לפחות כך הצליחה להיכנס לנאסד"ק רגע לפני שחלון ההנפקות לאותה התקופה נסגר. מאז ניצלה את היותה חברה סחירה לבצע מספר סבבי גיוס שהביאו אותה עד היום, ובסך הכל גייסה בבורסה כ-100 מיליון דולר, ומאז הקמתה כ-200 מיליון דולר.