לאכזבת ליברמן: בנק ישראל לא יאפשר את עקיפת הסנקציות על רוסיה

שר האוצר ביקש לבחון את הטיפול בכספם של ישראלים שבמוסדות שלא נמצאים תחת הסנקציות, אלא שבבנק ישראל אין הוראה פרטנית לגבי אלו, ונצמדים להוראות שתחת הסנקציות הבינלאומיות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בהמשך לבקשת שר האוצר אביגדור ליברמן לרכך את ההגבלות על כספים של ישראלים שכספם תקוע במוסדות ברוסיה, מתגובת בנק ישראל שהגיעה לידי גלובס עולה כי בנק ישראל לא יאפשר לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות "על רוסיה או מכל מקור אחר".

נושא העברת הכספים מרוסיה לישראל נידונה אמש אצל שר האוצר עם המפקח על הבנקים וגורמים נוספים ממשרדי הממשלה ומהמערכת הבנקאית. המחלוקת נובעת מהעובדה שאין נייר עמדה האוסר או מתיר על הכנסת כספים מלבד ההיצמדות לסנקציות הבינלאומיות, בעוד שליברמן ביקש לבחון את הטיפול בכספים שבמוסדות שלא מצויים תחת הסנקציות. מדובר בקצבאות של 57,000 גמלאים שמקבלים כ-300 שקל בחודש; 30 אלף עולים ארצה שרוצים להעביר את כספם; ואנשי עסקים ישראלים שלא מצויים תחת הסנקציות.

שר האוצר ליברמן, כמו קודמיו, נועדו מפעם לפעם עם אנשי המערכת הבנקאית בנושאים שונים, כמובן בשיתוף וידיעת המפקח על הבנקים. אלא שהפעם מדובר בתקופת בחירות ובמערכת הבנקאית לא שמחים על הניסיון של ליברמן להתערב בעבודתם. נותר לשאול מדוע המהלך נעשה עכשיו בעת בחירות ולא עוד קודם עם הטלת הסנקציות.

בסביבת ליברמן הסבירו כי מדובר באזרחים ישראליים שלא תחת הסנקציות אשר משך שנים היו פעילים בשוק הרוסי ומנסים להעביר את כספם משם לישראל דרך מוסדות פיננסיים אשר פעילים ברוסיה ולא מצויים תחת סנקציות גם הם נתקלים בקשיים עקב סירובם של בנקים ישראליים לאשר את ההעברות.

כזכור, כל מי שיוצא מרוסיה מאז פרוץ הסנקציות מורשה להוציא מהמדינה 10 אלף דולר במזומן. אלא שבבואם של היוצאים להפקיד את הכספים בחשבון בישראל אין אחידות או נייר מדיניות ברור אל המערכת הבנקאית האומר כיצד להתנהל עם כספים אלו. ליברמן מבקש לגבש נייר עמדה ברור ושקוף.

נושא הסנקציות הבינלאומיות על רוסיה מצוי תחת זכוכית מגדלת מצד המערב, כך שלפיקוח על הבנקים על פניו אין הרבה ברירות. עם זאת, ליברמן ביקש לבחון את נושא הכספים שלא נמצאים תחת הסנקציות בעוד שבנק ישראל נצמד לחוק הבינלאומי. אין הוראה ברורה בנוגע לכספי מוסדות או אנשים הקשורים לרוסיה, אלא מסמך שהופץ לאחרונה אל מנהלי המערכת הבנקאית שמפרט את הסיכונים הכרוכים בהתקשרות עם גורמים מוכרזים ברשימות הסנקציות.

"המערכת הבנקאית פועלת ברגישות והכל בכפוף למסגרת החוקית והרגולטורית", נמסר מבנק ישראל. "בכל מקרה יודגש ויובהר כי בנק ישראל והמערכת הבנקאית לא יאפשרו עקיפת הסנקציות הבינ״ל בהקשר של כספים מרוסיה או מכל מקור אחר וכל תהליך שייבחן על מנת לסייע לאזרחים המתקשים על העברת כספיהם למערכת, בין אם כספי פנסיה או רכוש לצרכי עלייה, יהיה בכפוף לעמידה והלימה לסנקציות שהושתו בנושא זה".