הדולר מטפס למעלה ודוחף את מחירי הסחורות כלפי מטה

מחיריהן של רוב הסחורות נקובים בדולרים, והתחזקות המטבע האמריקאי מכווצת מאז יוני את מחיריהם של חומרי גלם כמו נפט, קפה ונחושת

תחנת דלק בארה''ב. ירידת המחירים הגיעה למשאבות / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
תחנת דלק בארה''ב. ירידת המחירים הגיעה למשאבות / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

העלייה השורית במחירי הסחורות נתקלת בהתנגדות נוקשה מצד התחזקות הדולר. מחירי הנפט, המתכות והמוצרים החקלאיים ירדו מתחילת יוני, לאחר שעלו לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. הירידה בעת האחרונה משקפת בין היתר את חששות המשקיעים שמיתון נמצא מעבר לפינה, ושהוא יפגע בביקוש. אבל סיבה נוספת היא העובדה שרוב הסחורות מתומחרות בדולרים. המשמעות היא שהתחזקות הדולר מייקרת אותן לרוכשים ברחבי העולם, ופוגעת בביקוש.

בעידוד העלאות הריבית של הפדרל ריזרב והחששות לגבי הכלכלה העולמית, טיפס הדולר לרמה הגבוהה ביותר שלו מאז 2002, כך על פי מדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל, שבוחן את ערך השטר הירוק מול סל של מטבעות אחרים. כמעט אף אחד לא חושב שהפד יפסיק במהלך העלאות הריבית שלו עד השנה הבאה.

"אם הנפט יקר במונחים דולריים והדולר מתחזק, הוא נהיה אפילו יותר יקר (לכל מי שמחזיק במטבעות אחרים)", אמר ג'ובאני סטאונובו, אנליסט ב־UBS Global Wealth Management.

האם הלחץ על מחירי הסחורות ימתן את האינפלציה?

כשהדינמיקה הזו נמשכת, ומחירי הסחורות נותרים תחת לחץ, זה יכול לעזור להוריד את האינפלציה, ולחסוך מהפד את הצורך בהעלאת ריבית מהירה כל כך וחדה כל כך, שעלולה להטות את הכלכלה האמריקאית לעבר מיתון.

הצרכנים כבר חשים הקלה מסוימת. בהלת המכירות של הסחורות הורידה את מחירי הדלק בתחנות, וגרמה לחלק מהמשקיעים לקוות שהאינפלציה במחירים לצרכנים בארה"ב הגיעה לשיאה ביוני.

הנתונים על שימוש בכלי רכב ותעופה נותנים אינדיקציות מועטות לכך שהביקוש לדלק ירד אצל יבואניות גדולות כמו סין והודו, כך אמר דמיאן קורבלן, מנהל מחקר אנרגיה בגולדמן זאקס. אבל זה צפוי להשתנות כשמחירים גבוהים יותר יכבידו על הצרכנים.

בגולדמן מעריכים שהתחזקות הדולר העלתה את מחירי הדלק בתחנות במדינות כמו הודו, בסדר גודל של 10 דולרים לחבית. חוסר יכולת עצמאית לזקק דלק מנפט גולמי מוסיף עוד 15 דולר לחבית, על פי חישובי גולדמן זאקס.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה הודיעה החודש שחוזקו של הדולר, לצד השיא במחירי דלק מזוקק, צפויים לפגוע בביקוש לנפט בשווקים מתפתחים. כשמחיר נפט גולמי ברנט הגיע לשיא בתחילת יוני, מחירו היה גבוה ב־59% במונחים דולריים. אבל במונחים של היואן הסיני, הוא התייקר בשני שלישים, ובחישוב לפי הין היפני, ב־85%.

דולר חזק יותר לא רק מוסיף לעלויות של רכישת חומרי גלם מחוץ לארה"ב. הוא צפוי גם לעודד יצרני סחורות שאינם אמריקאים להיפטר ממלאי, בגלל שהרווחים שלהם נעשים גדולים יותר לאחר המרה למטבע המקומי. אחד הסימנים לכך: אספקת הקפה מקמרון עלתה.

התחזקות הדולר מקשה על יבוא מוצרים

הדולר המשתולל מקשה על חלק מהמדינות לייבא מוצרים. בארגנטינה, למשל, מחסור במטבע האמריקאי הוביל לכך שהממשלה מנפיקה פחות רישיונות יבוא לקפה, כך אמר קרלוס מרה, אנליסט ב־Rabobank. "יש חשש שקפה יהפוך למצרך נדיר במדינה", אמר.

היחסים בין שוקי הסחורות והמטבע מורכבים. מבחינה היסטורית, מחירי חומרי גלם היו ביחס הפוך למטבע האמריקאי, כלומר כשהדולר עלה הם ירדו, ולהיפך.

זה לא רק בגלל שדולר חזק יותר פוגע בביקוש. לגבי נחושת ודגנים, משכורות העובדים ותשומות אחרות משולמות ברובן במטבעות המקומיים. כך שעלויות הייצור יורדות כשמטבעות כמו הפזו של צ'ילה או הדולר הקנדי נחלשים.

מבחינת נפט, התמונה נעשתה מורכבת יותר בשנים האחרונות, אחרי שמהפכת פצלי השמן הפכה את ארה"ב ליצואנית גדולה של אנרגיה, ובגלל שמדינות המייצרות נפט במזרח התיכון החלו להמיר יותר מהדולרים שלהם מייצור נפט לנכסים אמריקאיים. בשנה האחרונה, השיקום ממגבלות המגפה בכלכלה העולמית ייקר את מחירי הנפט בדיוק בזמן שהדולר החל לנסוק.

היחס השלילי בין מחירי הנפט והדולר חזר לתמונה ביוני. מחיר חבית ברנט גולמי ירד ב־14% מהשיא שלו ב־8 ביוני, לכ-106 דולר לחבית. במשך הזמן הזה, עלה מדד הדולר של הוול סטריט ג'ורנל ב־3.8%.

באותה עת, החשש ממיתון גורם למשקיעים לצמצם הימורים על סחורות, כולל נפט ונחושת, כך אמרה קרוליין ביין, כלכלנית סחורות ב־Capital Economics. הם רכשו סחורות אלה בכמויות בתחילת השנה כגידור נגד אינפלציה, הוסיפה ביין.