מיישר קו עם הפד: ה-ECB פותח בסבב מהיר של העלאות ריבית

הבנק המרכזי האירופי הקפיץ היום את הריבית ב-0.5% - כפול מהצפי שהיה לשוק • רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות: "הבנק העלה את הציפיות שלו לגבי קצב האינפלציה והוא חושב שהסיכון שהיא תהיה גבוהה יותר עלה, ולכן עליו להזדרז"

נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Shutterstock
נשיאת הבנק האירופי המרכזי, כריסטין לגארד / צילום: Shutterstock

הבנק המרכזי האירופי (ECB) הקפיץ היום את הריבית ב-0.5% לאחר שבמשך 11 שנה הריבית בגוש האירו עמדה על 0%. ציפיות השוק היו להעלאה של 0.25% בלבד. העלאת הריבית מתבצעת על רקע הזינוק באינפלציה בגוש האירו שהגיעה ל-8.6% (חישוב שנתי) ביוני, והיא עשויה לעלות עוד יותר.

"מדובר בשיעור העלאה מפתיע כייון שהוא כפול ממה שהקונזצנוס העריך", אומר לגלובס רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות. "זה היה מפתיע גם בהתחשב שלפני חודש, הבנק המרכזי האירופי עצמו העריך שהוא יעלה את הריבית רק ב-0.25%.

"ההסבר לכך הוא שהבנק העלה את הציפיות שלו לגבי קצב האינפלציה והוא חושב שהסיכון שהיא תהיה גבוהה יותר עלה, ולכן עליו להזדרז. לגישה זו קוראים 'Front loading', כלומר בנקים מרכזיים בעולם - ועכשיו גם ה-ECB - מקדימים את העלאת הריבית כמה שיותר וגם מעלים את מינון העלאה כדי לבלום את האינפלציה כמה שיותר מהר. זאת מתוך מחשבה שיכול להיות שיותר מאוחר, אם יהיו סימני האטה, יהיה יותר קשה לבצע העלאות.

"במקביל, הבנק גם השיק תוכנית שבמסגרתה הוא אמור לרכוש איגרות חוב כדי למתן את ההשפעה שתהיה לעליית הריבית היום ואלו שיהיו בהמשך השנה על תשואות הפידיון של מדינות בפריפריה באירופה. מה שקורה בדרך כלל בתקופה של העלאת ריבית, זה עלייה של התשואות לפידיון על אג"ח של ממשלות הפריפריה, כמו ספרד, איטליה, פורטוגל ואחרות - דבר שלמעשה מקשה עליהן לגייס הון ועלול לגרור אותן למיתון. 

מעבר לכך, ה-ECB אמר שהוא מתכוון להמשיך לבצע העלאות ריבית בהמשך השנה. עם זאת, בבנק ציינו כי הם בוחנים את הנתונים בכל מפגש חודשי, ורק אם הם יהיו סבורים שהנתונים מאפשרים לבצע העלאות ריבית חדשות, אז אכן יבצעו אותן. כלומר, הבנק מסתמך על הנתונים ולא קובע מראש מסלול של העלאות ריבית, אלא הוא אומר, אם המצב הכלכלי יאפשר, אם לא יהיה מיתון או עלייה חדה באבטלה וכדומה בעקבות העלאות שכבר נעשו, אז הריבית תמשיך לעלות. ואם זה אכן יהיה המצב, אז סביר להניח שאנחנו נראה עוד העלאות ריבית של כ-0.5% גם בחודשים הקרובים, בדומה לנעשה במקומות נוספים בעולם. 

עוד נקודה שצריך לקחת בחשבון זה שבעצם ה-ECB מיישר קו עם הפד האמריקאי, שמעלה ריבית כבר כמה חודשים וצפוי בשבוע הבא להעלות את הריבית בארה"ב ב-0.75%, אם לא באחוז שלם".