ריביות, מחאות ומנהיגים שבורחים מאחריות: עשרות מדינות טובעות בחובות

ארגנטינה מתקשה להתמודד עם האינפלציה שחצתה את רף ה־60% • אוקראינה "שורפת" כ־8 מיליארד דולר מדי חודש במלחמה מול רוסיה • ניגריה נאלצת להוציא כמעט 30% מהכנסותיה ממסים על ריביות החוב • ופקיסטן מתמודדת עם שפל היסטורי של הרופי • אסון כלכלי בינלאומי ממשמש ובא, וקשה לראות אור בקצה המנהרה • מדינות בחדלות פירעון, פרויקט מיוחד 

אדם שמוכר כריכים צועד עם דוכנו ובנו  לכיוון ''כיכר מאי'', מרכז המחאה של הארגנטינאים נגד הממשלה / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko
אדם שמוכר כריכים צועד עם דוכנו ובנו לכיוון ''כיכר מאי'', מרכז המחאה של הארגנטינאים נגד הממשלה / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko

האטה בצמיחה, אינפלציה צורבת, עלייה בשיעורי הריבית בעולם, מצוקת אשראי וחובות בגובה של רבע טריליון דולר. כל אלה מגבירים את הלחץ על המוסדות הפיננסיים בכלכלות המתפתחות, ומעוררים חששות למשבר חוב במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית ולגל חסר תקדים של חדלויות פירעון אפשריות.

ניתן לקבל דוגמה מסרי לנקה. חוסר יכולת לנהל את מחירי המזון והדלק גרם לאי שקט פוליטי, ומשבר חקלאי שנווט באופן רע - הפך את סרי לנקה למדינה הראשונה השנה שהפסיקה לשלם למחזיקי אגרות החוב שלה במאי. הממשלה קיבלה תקופת חסד של 30 יום לשלם את הריבית בגובה 78 מיליון דולר, אבל בסיומה לא שילמה אותה. וכך, הצטרפה סרי לנקה למועדון המדינות חדלות הפירעון.

החיים בחדלות פירעון. תושבי סרי לנקה שקרסה כלכלית ממתינים למילוי גז / צילום: Reuters, Tharaka Basnayaka
 החיים בחדלות פירעון. תושבי סרי לנקה שקרסה כלכלית ממתינים למילוי גז / צילום: Reuters, Tharaka Basnayaka

זמן קצר לאחר מכן בחודש יוני, הייתה זו רוסיה שהפכה לחדלת פירעון בעקבות השפעות הסנקציות המערביות עליה, שגרמו לחוסר יכולת טכנית להחזיר חובות במטבע חוץ.
כ־60% מהמדינות העניות ביותר היו ב־2020 בסיכון גבוה להיות בחדלות פירעון או שכבר היו בחדלות פירעון, לעומת 30% ב־2015, על פי קרן המטבע הבינלאומית. חוב נחשב לחדלות פירעון כשמדינה לא מסוגלת למלא אחר ההתחייבויות הפיננסיות שלה, ויש צורך בשינוי הסדר התשלומים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הבנק העולמי קיצץ בחודש שעבר את תחזית הצמיחה לכלכלות מתפתחות ל־3.4% השנה, לעומת 4.6% בתחזית קודמת. הבנק ציין כסיבות לכך את העלייה במחירי המזון והאנרגיה, ואת העלייה המהירה בעלויות ההלוואה - לאחר העלאות הריבית בארה"ב.
בין 2011 ל־2018, החוב הציבורי של המדינות העניות ביותר בעולם גדל בממוצע ב־18% מהתמ"ג, לפי דברים שאמר לוול סטריט ג'ורנל מרסלו אסטבאו, מנהל גלובלי של מקרו־כלכלה, מסחר והשקעות בבנק העולמי.

חובות של מדינות עניות ובעלות הכנסה בינונית לנותני הלוואות זרים גדלו בכ־7% בממוצע ב־2021 לסכום של 9.3 טריליון דולר, על פי הערכות הבנק העולמי. את רוב הסכום חייבות עשר הלוות הגדולות ביותר, כולל סין, הודו וברזיל. החוב של הודו גדל ב־9%, בעוד שהחוב של פקיסטן גדל ב־23%, של מצרים ב־13% ושל פרו ב־22%.
עליית שיעורי הריבית, היחלשות הצמיחה והזינוק במחירים נוטים לסחוט את הכנסות הממשלה - ולהקשות על מדינות עניות לעמוד בהלוואות. עליית מחירי סחורות מכאיבה במיוחד למדינות בעלות חוב גדול שהן יבואניות נטו של סחורות כמזון ואנרגיה, כמו מצרים ואל סלוודור.

 
  

יש מדינות שחוות קשיים בגלל חוב במטבע זר, שעלול להיות להן קשה להחזיר כשערך המטבע המקומי יורד, או בשל חוב בריבית משתנה משום ששיעורי הריבית עולים. מדינות שיותר מ־50% מהחוב החיצוני שלהן נמצא בריבית משתנה כוללות את פפואה גינאה החדשה, פיג'י וזמביה.

מדינות כמו לבנון, סרי לנקה, רוסיה, סורינאם וזמביה כבר הגיעו לחדלות פירעון. תשומת הלב הבינלאומית מופנית כעת לארגנטינה, אל סלוודור, אוקראינה, בלארוס, פקיסטן, טג'יקיסטן, ונצואלה, גאנה, מצרים, תוניסיה, אקוודור ועוד אחרות, שנמצאות בסכנה. יש כמה מדדים למדידת הסכנה לחדלות הפירעון של מדינות. ברויטרס, למשל, מציבים את ארגנטינה עם חובות של מעל 154 מיליארד דולר בראש הרשימה. אחריה ניצבות מצרים ואקוודור עם חובות של 40 ו־45 מיליארד דולר בהתאמה. מדד אחר, של "בלומברג", שמדרג את המדינות בעלות הפוטנציאל לפשוט רגל, קובע כי אל סלוודור בראש הרשימה.
עם זאת, מומחים בינלאומיים חושבים כי מדינות רבות יכולות להימנע מחדלות פירעון, בייחוד אם השווקים הבינלאומיים ומוסדות כגון קרן המטבע הבינלאומית יפעלו לסייע להן.

דרום אמריקה

אל סלוודור

החוב של אל סלוודור למשקיעים עומד על 382 מיליון דולר עד סוף 2022. לטענת הבנק המרכזי, יש לו יתרות מט"ח של 3.4 מיליארד דולר. בינואר 2023 יגיע מועד פירעון אג"ח ממשלתיות בשווי 800 מיליון דולר, שהתשואה עליהן קפצה בכ־50%. בשווקים חוששים כי המדינה לא תצליח לשלם את הריבית על האג"חים, ותהפוך לחדלת פירעון.

אל סלוודור הייתה למדינה הראשונה שהפכה את הביטקוין למטבע רשמי בספטמבר 2021. נשיא המדינה, נאיב בוקלה, דחף לרכישה של יותר מ־2,300 ביטקוין בסכום של כ־103 מיליון דולר.

אל סלבדור. אדם מפגין נגד ההחלטה של הממשלה להפוך את הביטקוין למטבע רשמי במדינה / צילום: Associated Press
 אל סלבדור. אדם מפגין נגד ההחלטה של הממשלה להפוך את הביטקוין למטבע רשמי במדינה / צילום: Associated Press

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) התנגדה למהלך והפצירה בבוקלה לבטל את מעמד המטבע, שהתנודתיות בשוויו בשווקים עלולה לסכן את המדינה. הנשיא לא נענה ונאלץ מאז לצפות בגרפים שהראו צניחה של עשרות אחוזים בערך הביטקוין. בעקבות כך, קרן המטבע החלה למסמס את המו"מ על סיוע בסך 1.3 מיליארד דולר שאל סלוודור ביקשה.
יודגש כי מכיוון שאל סלוודור לא מכרה את הביטקוינים, היא לא הפסידה בינתיים כסף ממשי. אם מסתמכים על התנודתיות של הביטקוין, יש גם סיכוי שהמטבע יזנק למעלה. אבל גם אם לא - כלכלת המדינה לא תתמוטט בגלל הביטקוין, שכן סך ההפסד עליו אינו גדול ביחס לתקציב הכללי של המדינה. "רק 0.5% מהתקציב", צייץ בטוויטר שר האוצר בחודש שעבר.

אולם, ההרפתקה של המדינה מוכת העוני והפשע במחוזות הביטקוין, מלמדת אולי דבר או שניים על מערך קבלת ההחלטות שהביא את אל סלוודור להיות על סף חדלות פירעון.

ארגנטינה

שנתיים לאחר שארגנטינה יצאה מחדלות הפירעון הקודמת, משבר חובות חדש מתבשל. נוסף על הוצאות ממשלתיות גבוהות ולחץ קרן המטבע הבינלאומית להפסיק ללחוץ על הבנק המרכזי לספק הלוואות זולות לכיסוי הגירעון, יש תחושה בבואנוס איירס שלפקידים נגמרות אפשרויות המימון, וכי נדרש ארגון מחדש לשוק המקומי.

ארגנטינה סבלה במשך שנים ממחסור בדולרים, שנובע בחלקו מחוסר האמון של הארגנטינאים במטבע הפסו המקומי. בשל אינפלציה גבוהה, בקצב שנתי של יותר מ־60%, צופים הכלכלנים כי המצב רק יילך ויחמיר.

חנות בארגנטינה שמציגה שער חילופין לא חוקי למי שרוצה לשלם במטבע זר / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko
 חנות בארגנטינה שמציגה שער חילופין לא חוקי למי שרוצה לשלם במטבע זר / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko

בתחילת החודש שיבשו שביתות של נהגי המשאיות את הפעילות הכלכלית, בעקבות מחסור בדלק. שר הכלכלה מרטין גוזמן התפטר לאחר שהפסו צנח מול הדולר, ומחירי המוצרים הבסיסיים זינקו. אולם, הצרה המיידית היא קודם כל בשוק האג"ח המקומי, שבו הנושים נרתעים מהאפשרות של דחיית קבלת הפירעון על אג"ח ממשלתיות. "לממשלת ארגנטינה לא יהיה חוב משמעותי לשלם לפני 2024. עם זאת, מאותה שנה והלאה נטל החוב רק יגדל", נכתב בדוח של רויטרס.

בדוח של הפדרל ריזרב של דאלאס נטען כי רוב הכלכלות הגדולות בשווקים המתעוררים, אמורות להיות מסוגלות לעמוד בעליות הריבית החדות שהפדרל ריזרב קובע. אולם, זאת כל עוד יש להן רזרבות גבוהות וגירעונות נמוכים בחשבון השוטף - שני דברים שחסרים לארגנטינה.

הפגנת החקלאים בארגנטינה שמוחאת נגד הנשיא על המחסור בדלק, הירידה בערך המטבע והמסים הגבוהים במדינה / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko
 הפגנת החקלאים בארגנטינה שמוחאת נגד הנשיא על המחסור בדלק, הירידה בערך המטבע והמסים הגבוהים במדינה / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko

אקוודור

לאקוודור יש חוב עצום. בעקבות סבסוד ממשלתי של מזון ודלק, ג'י פי מורגן העלו את התחזית על החוב הציבורי ל־2.4% מהתמ"ג השנה ול־2.1% מהתמ"ג בשנה הבאה.
אם אקוודור תידרדר לחדלות פרעון עוד השנה, זו תהיה הפעם השנייה בתוך שנתיים. בינתיים, המצב הכלכלי הקשה משפיע על האוכלוסייה שיצאה לרחובות להפגנות אלימות, במטרה לסלק את הנשיא גיירמו לאסו.

אירופה

אוקראינה

המלחמה המתמשכת עם רוסיה מציבה את אוקראינה בסכנה לחדלות פירעון. הממשלה "שורפת" כ־8 מיליארד דולר בחודש למימון המלחמה, כאשר ההכנסות עומדות על 5 מיליארד דולר בחודש. בחודש שעבר חישב הבנק העולמי את האינפלציה באוקראינה ב־20% עד סוף 2022, תיקון מהתחזית הקודמת של 15% באפריל. עם הצטמקות היצוא וההוצאה הצבאית הגדלה, הגירעון הולך ותופח - דבר שמאלץ את הבנק המרכזי לרכוש אג"ח ממשלתיות בהיקף של 7.6 מיליארד דולר.

אוקראינה. שני ילדים עם רובי פלסטיק מצדיעים לחיילים אוקראינים שעוברים בכביש בחרקיב / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
 אוקראינה. שני ילדים עם רובי פלסטיק מצדיעים לחיילים אוקראינים שעוברים בכביש בחרקיב / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

לאור בקשתה של חברת הגז הממשלתית "נפטוגז" (Naftogaz) מהנושים הבינלאומיים בשבוע שעבר להקפיא לשנתיים את תשלומי החוב שלה, בשוק מעריכים בחשש כי גם ממשלת אוקראינה תבקש דבר דומה.

אוקראינה החלה לדון בדרכים אפשריות לפריסה מחדש של החוב שלה, מאחר שכלכלתה משותקת. המצור הבלתי פוסק שמטילה רוסיה על נמלי הים שלה גרם לירידה דרמטית ביצוא, בעוד שהנזק לתשתיות מוערך ב־104 מיליארד דולר. כמו כן, תקבולי המס קרסו וההוצאות הממשלתיות מכוסות ברובן על ידי הבנק הלאומי של אוקראינה (NBU), שמדפיס כסף כדי לשלם את החשבונות.

למרות הבטחות של מאות מיליארדי דולרים בסיוע בינלאומי, אוקראינה קיבלה עד כה רק כ־11 מיליארד דולר במזומן מאז תחילת המלחמה. כתוצאה מכך, היא נאלצה להשתמש ברזרבות הבינלאומיות שלה כדי לממן הוצאות.

אוקראינה דיווחה כי עתודות המט"ח שלה ירדו לרמה הנמוכה ביותר מזה יותר משנתיים. בסוף יוני, הערך הנוכחי של המטבעות הזרים והזהב של המדינה עמד על 22.76 מיליארד דולר - ירידה של 9% מחודש מאי.

בלארוס

לאחר שעמדה לצד מוסקבה במלחמה באוקראינה, מדינתו של אלכסנדר לוקשנקו ניצבת כעת מול צעדי ענישה דומים לאלה שהביאו את רוסיה בחודש שעבר לחדלות פירעון.
בדומה למוסקבה, הבעיה של מינסק אינה היעדר כסף לשלם את חובותיה, אלא שבגלל הסנקציות - היא לא יכולה לשלם בדולר אמריקאי. החודשים הקרובים יהיו המפתח כדי לראות אם משרד האוצר של לוקשנקו יצליח לפתור את הבעיה, אחרת חברות הדירוג צפויות להוריד את דירוג האשראי של בלארוס לחדלות פירעון.

למרות שמודי'ס הסכימה כי חוסר היכולת של בלארוס לעמוד בתשלומיה על אג"ח היורובונד בדולרים עד 14 ביולי מהווה חדלות פירעון, היא החליטה להותיר את הדירוג שלה על CCC (השקעה שיש סיכוי קטן מאוד שלא תהיה אבודה, אך עדיין לא חדלת פירעון). סוכנות הדירוג S&P הודיעה ב־15 ביולי כי היא משאירה את בלארוס במעקב אשראי שלילי (CC).

אפריקה

תוניסיה

כמה מדינות באפריקה פנו לקרן המטבע לסיוע, אבל נראה שהפגיעה מכולן היא תוניסיה. במקרה שלה, גובר החשש כי המדינה עלולה לא לעמוד בחובותיה. תוניסיה עשויה ללכת בדרכה של לבנון, שכבר הגיעה לחדלות פרעון. יש קווי דמיון רבים בין המדינות, שבהנהגתן נמצאות מפלגות רבות, מה שהביא להתפשטות השחיתות.

איגוד העובדים החזק, בשילוב מאמצי הנשיא קאיס סעיד לשמור על אחיזתו, תרמו לגירעון התקציבי שעומד על 10%. עלויות השכר במגזר הציבורי בתוניסיה הן מהגבוהות בעולם. אנשי קרן המטבע, שביקרו במדינה בחודש מרץ, קראו לרפורמה שתחילתה בצמצום הגירעון התקציבי "באמצעות רפורמת מיסוי שוויונית, הקטנת השכר במגזר הציבורי, מתן סובסידיות ממוקדות יותר ורפורמות עמוקות של מפעלים בבעלות המדינה".

נראה כי התנאים שמציבה קרן המטבע לסיוע כספי לתוניסיה, שכוללים צמצום עלויות של עובדי המדינה, לא יאושרו על ידי הממשל המקומי. זאת, אף שנגיד הבנק המקומי מרואן עבאסי, אמר כי המדינה חייבת להגיע להסכם עם הקרן. בינתיים, המטבע המקומי, הדינר התוניסאי, צנח מאז תחילת השנה ב־13.2% ביחס לדולר - והוא נסחר כעת ב־3.18 מול הדולר.

מצרים

עבד אל־פתח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
 עבד אל־פתח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

עם יחס חוב־תוצר של 95%, קהיר הקטינה את ערך הלירה המצרית ב־15% ופנתה לקרן המטבע לקבלת סיוע כבר במרץ. חוזי CDS, מכשיר המשמש משקיעים לניהול הסיכונים, קובעים כי יש כעת סבירות של 55% שהממשלה תיכנס לחדלות פירעון.

מצרים צפויה לשלם 100 מיליארד דולר בחוב קשיח במטבע שלה בחמש השנים הקרובות, כולל אג"ח בשווי של 3.3 מיליארד דולר עד 2024. כך נמסר מחברת ניהול הקרנות FIM Partners. עם זאת, לפי פרנצ'סק בלסלס שמנטר את חוב המדינות המתפתחות ב־FIM Partners, כמחצית מ־100 מיליארד דולר שמצרים צריכה לשלם עד 2027, אמורים להגיע לקרן המטבע בהסכמים צו־צדדיים, בעיקר באזור המפרץ. "מצרים צריכה להיות מסוגלת לעמוד בתשלומים בנסיבות נורמליות", אמר.

מוכרת מנסה למכור את סחורתה בפקק במרכז קהיר. מצרים נמצאת במשבר הכלכלי החריף ביותר מזה עשורים / צילום: Associated Press, Amr Nabil
 מוכרת מנסה למכור את סחורתה בפקק במרכז קהיר. מצרים נמצאת במשבר הכלכלי החריף ביותר מזה עשורים / צילום: Associated Press, Amr Nabil

גאנה

עם אינפלציה שעומדת על 30%; הלוואות שנלקחו ללא רסן וגרמו ליחס החוב־תוצר לתפוח לכמעט 85%; וצלילת הסדי, המטבע המקומי, בכ־25% מתחילת השנה - הממשלה הוציאה יותר ממחצית מהכנסותיה ממיסים השנה על החזרי ריבית על החוב. עתיד המדינה הזו לוט בערפל.

קניה

"קניה, מצרים, תוניסיה וגאנה הכי צפויות להגיע לחדלות פירעון, בגלל גובה סכומי החוב שמבשיל בקרוב ביחס לרזרבות, ובגלל נושאים פיסקליים הקשורים לייצוב נטל החוב", אמר דיוויד רוגוביץ' ממודי'ס. קניה מוציאה קרוב ל־30% מהכנסות הממשלה על ריביות. התסריט הזה משמעותי בגלל שכעת אין למדינה גישה לשוקי ההון, ויש לה חובות השווים יותר מחצי מיליארד דולר שיבשילו ב־2024.

אתיופיה

אתיופיה היא אחת המדינות הראשונות שזוכות להקלה בחוב, תחת תוכנית המסגרת המשותפת של G־20. למרות שמלחמת האזרחים המתמשכת במדינה פוגעת בהתפתחותה, היא עדיין מבצעת תשלומי ריבית על איגרת החוב היחידה במדינה, שסכומה הוא מיליארד דולר.

ניגריה

העתודות של ניגריה, שגדלו בהדרגה מאז יוני, אמורות להספיק בשביל תשלום הריבית של כ־500 מיליון דולר בעוד כשנה עבור אג"ח שלה. אך בצד הסכנה, הממשלה מוציאה כמעט 30% מההכנסה שלה ממיסים על ריביות על החוב.

רופא מטפל בתינוק שנמצא בתת תזונה בניגריה . מלחמות המליציות החמושות החמירו את משבר המזון שגם כך שולט במדינה / צילום: Associated Press, Nasir Ghafoor
 רופא מטפל בתינוק שנמצא בתת תזונה בניגריה . מלחמות המליציות החמושות החמירו את משבר המזון שגם כך שולט במדינה / צילום: Associated Press, Nasir Ghafoor

כמו כן, התשואות הגבוהות על איגרות החוב של ניגריה הופכות את גיוס הכסף בדולרים לבלתי מעשי לממשלה, ולמעשה חוסמות את יצרנית הנפט השנייה בגודלה באפריקה משוק ההון הבינלאומי. לאג"ח האחרון בשווי 1.25 מיליארד דולר, שעומדת לפירעון ב־2029 והונפקה בתשואה של 8.375% במרץ, יש כעת תשואה של 13.57% נכון ליום שלישי.

אסיה

פקיסטן

אדם מעביר את סחורתו בדרך המוצפת מהשיטפונות בפקיסטן / צילום: Associated Press, K.M. Chaudary
 אדם מעביר את סחורתו בדרך המוצפת מהשיטפונות בפקיסטן / צילום: Associated Press, K.M. Chaudary

קרן המטבע הודיעה ביום חמישי שעבר כי הגיעה להסכם עם פקיסטן, שסולל את הדרך להעברה של 1.17 מיליארד דולר - בתנאי שהדירקטורים של הקרן יאשרו זאת. מהקרן נמסר כי היא אף שוקלת להגדיל את הסכום. בהצהרה כתובה, הודיעה הקרן כי אנשיה הגיעו להסכם, שיכול להביא את הסכום הכולל שיינתן למדינה, אם יאושר, ל־4.2 מיליארד דולר.

הרופי הפקיסטני נמצא בשפל של כל הזמנים. מכיוון שהממשלה מוציאה 40% מהכנסתה על תשלומי ריבית, יש צורך דחוף בהקטנת הוצאות. לפי רויטרס, עתודות המט"ח של המדינה הצטמקו ל־9.8 מיליארד דולר בלבד, מספיק בשביל יבוא סחורות ומוצרים למדינה במשך חמישה שבועות.