המאבק מול הקרן האקטיביסטית הסתיים, ומניית לייבפרסון צנחה

סוף למאבק הפרוקסי בלייבפרסון: ימונו בחברה דירקטור מטעם סטארבורד ודירקטור עצמאי, פיטר בלוק יפרוש מהדירקטוריון • לייבפרסון תשלם לקרן עד 1.1 מיליון דולר בגין הוצאותיה עד כה • המשקיעים קיוו להצעת ערך והתאכזבו מהפשרה, המניה נפלה בנאסד"ק

רוברט לוקאסיו, מייסד ומנכ''ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה
רוברט לוקאסיו, מייסד ומנכ''ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה

חמישה חודשים לאחר כניסת הקרן האקטיביסטית Starboard Value להשקעה בחברת הטכנולוגיה לייבפרסון , הגיעו הצדדים להסכם פשרה שמסיים את מאבק הפרוקסי בחברה.

לייבפרסון, בניהולו של המייסד רוב לוקאסיו, היא חברה אמריקאית שנסחרת במקביל גם בבורסה בת"א. החברה היא ספקית פתרונות SaaS (תוכנה כשירות) לניהול שירות לקוחות עבור ארגונים. סטארבורד, קרן השקעות מניו יורק, משקיעה בחברות שהיא מזהה ככאלה שנסחרות בחסר רב, ופועלת באופן אקטיבי לטובת הצפת ערך בהן.

בלייבפרסון דרשה סטארבורד לשנות את הרכב הדירקטוריון ולמנות דירקטורים מטעמה, על רקע טענות לביצועי חסר של המניה והידרדרות הביצועים הפיננסיים של לייבפרסון. 

בסוף השבוע פרסמה לייבפרסון זימון לאסיפת בעלי מניות, שבו דווח על ההסכם שנחתם עם סטארבורד, הכולל מינוי דירקטור מטעם הקרן לצד מינויו של דירקטור עצמאי נוסף. במקביל הוסכם שהדירקטור פיטר בלוק יפרוש מתפקידו. הצדדים גם הסכימו שהדירקטור מטעם סטארבורד ימונה לוועדת התגמול. לפי ההסכם, "אף צד לא יבקר, יזלזל או ישמיץ את הצד השני" באופן שעלול לפגוע במוניטין. סעיף נוסף קובע פיצויים של עד 1.1 מיליון דולר שתשלם לייבפרסון לסטארבורד, בגין הוצאותיה עד כה בקשר לחברה (דיווחים, הכנות לאסיפה וכדומה).

מניית לייבפרסון נפלה ביום שישי בנאסד"ק ב-9.5%, ופתחה את שבוע המסחר בתל אביב בירידה דומה. ככל הנראה המשקיעים ציפו להמשך מאבק הפרוקסי וסיומו בצעד שיוביל להצפת ערך ברורה, והתאכזבו מסיום התהליך בפשרה. בסך הכול ירדה המניה בכ-20% מאז הדיווח הראשון של סטארבורד על החזקה בה בסוף פברואר.

מהלכים דומים של הקרן במלאנוקס ובפריגו

קרן סטארבורד זכורה למשקיעים מישראל בעקבות מהלכים דומים שהתניעה בחברת הטכנולוגיה מלאנוקס, שנסחרה בנאסד"ק, ובחברת התרופות פריגו, שהייתה חברה דואלית עד לפני כמה חודשים.

במלאנוקס דרשה הקרן להחליף את כל חברי הדירקטוריון, וטענה שהרווחיות התפעולית של החברה נמוכה מדי. לאחר מאבק בין הקרן לחברה, נחתם הסכם פשרה, ולאחר תקופה מסוימת נמכרה מלאנוקס לאנבידיה, והקרן רשמה רווח מכובד.

בפריגו, סטארבורד הציבה דרישה שהחברה תצא מפעילותה בתחום תרופות המרשם ודרשה להחליף גם דירקטורים, ובשתי הדרישות היא הצליחה להשפיע על פעילות החברה.

נכון להיום גם סטארבורד לא יכולה להיות מאוד מרוצה מתוצאות ההשקעה בלייבפרסון. הקרן החלה להשקיע בחברה בתחילת השנה, ורכשה מניות במחירים של מעל 30 דולר, ולאחר מכן במעל 20 דולר. כשלייבפרסון צנחה על רקע דוחות מאכזבים בחודש פברואר, סטארבורד הגדילה את ההחזקה ברכישת מניות סביב מחיר של 18 דולר. נכון להיום, מחיר המניה של לייבפרסון הוא כ-14.5 דולר בלבד (ירידה של 77% בשנה האחרונה) והוא משקף לחברה שווי של 1.1 מיליארד דולר.

ברבעון הראשון של 2022 רשמה לייבפרסון הכנסות של 130 מיליון דולר, צמיחה של 21% בהשוואה לרבעון המקביל. ההפסד הנקי גדל ל-65.4 מיליון דולר וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי, בגובה 17.6 מיליון דולר.

עם פרסום הדוחות העלתה החברה את תחזית ה-EBITDA השנתית, בעוד שתחזית ההכנסות נותרה ללא שינוי, כ-545-563 מיליון דולר, צמיחה של 16%-20% ביחס לשנת 2021.