ניתוח טכני: האם ה-S&P 500 חזר לירידות או רק לקח הפסקה?

הירידות בארה"ב ביום שישי מזמינות בחינה מחודשת של המהלך קצר-הטווח של השוק • הפרמטרים מראים שהקונים והמוכרים עדיין מאוחדים בדעתם בנוגע לכיוון החיובי, אבל המומנטום השלילי מחייב זהירות

 
  

 

הכותב הוא מנתח טכני בבורסה גרף מקבוצת קו מנחה

שוק המניות האמריקאי סיים שבוע של עליות בטון צורם. שלושת המדדים המובילים נעלו את השבוע בירידה, אולם אף לא אחד מהם שבר את הרצף העולה. כלומר, שער הסגירה של יום שישי היה עדיין גבוה מהשער הנמוך של יום חמישי.

סיומת זו שלחה אותי לבחון האם מדובר בבלימה סופית של העליות, ובמרכזה חזרה לירידות ולבחינה חוזרת של התחתית האחרונה, או שמא מדובר בתיקון נקודתי, ובסיומו חידוש מהלך העליות. אם בשבועות האחרונים, למעשה יום לפני העלאת הריבית האחרונה, טענתי כי פניו של השוק מעלה, והותרתי את הנחת העבודה על כנה גם כשפנה דרומה, הרי שכעת כל האופציות פתוחות. בניתוח הנוכחי אספק סימנים שיסייעו לכם להבין את הכיוון.

כדי לעשות סדר ולהבין על מה יש להביט ואילו סימנים לחפש, נתחיל עם הגדרות בסיסיות: מגמת עלייה מוגדרת כסדרה עולה של נקודות שיא ונקודות שפל. על כל נקודת שפל להיות גבוהה מקודמתה, וכך גם לגבי כל נקודת שיא. העובדה שגם נקודות השפל וגם נקודות השיא מסודרות במבנה עולה, מעידה שהקונים והמוכרים מאוחדים בדעתם לגבי הכיוון.

המינימום לקיומה של מגמת עלייה הוא שתי נקודות שפל עולות, או כאלה שאינן יורדות, ושתי נקודות שיא עולות. מבט על הגרף היומי מלמד שיש מגמת עלייה. ולא רק זאת, אלא שהשוק מצוי מעל רצועת הממוצעים העליונה. ואלה חדשות טובות מבחינת המומנטום קצר-הטווח.

מגמה היא רצפים - חלקם עולים וחלק יורדים

המגמה מורכבת מרצפים. חלקם עולים, כפי שאפשר לראות, וחלקם יורדים. במגמת עלייה, הרצפים העולים יהיו ארוכים יותר, הן מבחינת מחיר והן מבחינת משך זמן, מאשר הרצפים היורדים. כלומר, אם רצף עולה נמשך עשרה ימים, הרצף היורד אמור להיות קצר ממנו. אלו התנהגויות שוק בסיסיות וחשובות מאין כמותן כדי לסייע בהערכת כיוון השוק. היות שהן בסיסיות מאוד, קיימת נטייה לפסוח עליהן. במקרה שלנו נשתדל שלא.

אז מה צריך לקרות, ועל מה להביט כדי להבין האם השוק צפוי להמשיך מעלה? כדי להמשיך מעלה על השוק לקיים מספר תנאים, כלהלן.

על הירידה הבאה, אם תהיה כזאת, להיעצר מעל נקודת השפל הקודמת. כלומר מעל לרמת 3,721 נקודות.

על הירידה הבאה להיות קצרה בזמן מהרצף העולה שקדם לה. הרצף העולה האחרון היה בן שבעה ימי מסחר, כך שהרצף היורד, אם יהיה כזה, אמור להיות קצר יותר.

רצוי שהירידה הבאה תיבלם גבוה מרצועת הממוצעים הנמוכה, זו שממצעת את המחירים הנמוכים בכל נר.

קיום שלושת התנאים האלו יעלה משמעותית את הסבירות לגל עליות נוסף, שיישא את מדד S&P 500  אל מעל רמת ה-4,012 נקודות.

יחד עם זאת, יש לזכור שהמגמות הארוכות עדיין אינן מאפשרות לסמן תחתית אחרונה. המומנטום בממדי זמן אלו, בין שמדובר בגרף החודשי ובין שבשבועי, הוא שלילי, כך שמיותר לבנות כרגע על מהלכי עליות ארוכים, ויש לקחת כל רצף עולה בגרף היומי בפני עצמו.

לסיכום, כיוונם של השווקים בטווח הזמן הקצר לא ברור, וזאת אחרי תקופה של עליות. יש לשים לב היטב לסימנים שהעליתי במסגרת הניתוח.