מתקפות הטילים נמשכות: בית ספר ומבנים אזרחיים אחרים באוקראינה הופגזו

במוסקבה קוראים לקייב להיצמד להסכם חידוש יצוא הדגנים, למרות מתקפת טילים רוסית על נמל אודסה זמן קצר לאחר החתימה על ההסכם

כוחות ביטחון אוקראיניים מפנים הריסות בניין לאחר פגיעה של טיל רוסיה / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
כוחות ביטחון אוקראיניים מפנים הריסות בניין לאחר פגיעה של טיל רוסיה / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

ההתקפות הרוסיות באוקראינה נמשכו במקביל לקריאות מהקרמלין לקייב לחדש משלוחי דגנים על אף התקפת טילים רוסית בסוף השבוע שהעמידה בספק הסכם מרכזי שנועד להסיר את המצור מהנמלים האוקראיניים.

כוחות רוסיים פגעו בבניין של בית ספר ובכמה בניינים אזרחיים אחרים במחוז חרקיב בצפון מזרח המדינה, כך אמר המושל אולה סינגבודוב, והוסיף שישנם לכודים תחת ההריסות. דווחו הפצצות גם במיקולאיב בדרום ובמחוז דניפרופטרובסק במזרח, וכן בדונבס, אזור שנפגע קשות.

ההתקדמות של רוסיה במזרח אוקראינה הואטה בגלל השימוש היעיל של האוקראינים במערכת הטילים היימארס וכלי נשק מערביים אחרים, שהקשו על מוסקבה מאוד לבסס את הכיבוש שלה בחלק מהמחוזות.

ביום שני, פקידים בדלנים נאמנים לרוסיה במחוז לוהנסק המזרחי, שרוסיה הודיעה מוקדם יותר החודש שיש לה שליטה בו, אמרו שהכוחות האוקראינים ניסו לפגוע בעיר אלצ'בסק במהלך הלילה עם חמישה טילים שנורו ממערכת היימארס.

שר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב אמר ביום שני שכוחות אוקראינים השמידו 50 מצבורי תחמושת רוסיים על ידי שימוש במערכת היימארס לטווח רחוק מאז שקיבלו אותה מארה"ב בחודש האחרון. "זה פוגע בשרשראות האספקה הלוגיסטיות שלהם ומוריד מיכולתם לנהל לחימה פעילה ולכסות את הכוחות שלנו בהרעשה ארטילרית מתמשכת", אמר בטלוויזיה.

בזמן שרוסיה מנסה לכבוש מחדש שטחים בחרקיב ומיקולאיב, אוקראינה מתכוננת למתקפת נגד באזור חרסון שנכבש על ידי הרוסים בשלב מוקדם במלחמה ועדיין נמצא בשליטתה.

בשבת שיגרה רוסיה טילים לנמל אודסה באוקראינה, החיוני ליצוא דגנים, רק שעות בודדות לאחר שחתמה על הסכם בינלאומי להקל על המצור שהטילה לאורך קו החוף של הים השחור כדי להרשות מעבר בטוח של דגנים ומוצרי מזון אחרים שהם חיוניים להקלה במשבר מזון עולמי.

ההתקפה באודסה: תשתיות צבאיות או אזרחיות

נראה שההתקפה הפרה את תנאי ההסכם שנחתם בחסות האו"ם על ידי רוסיה ואוקראינה באיסטנבול ביום שישי, שקבע ששתי המדינות יימנעו מלהתקיף מתקני נמל או ספינות אזרחיות המשמשות להובלת דגנים, כך ניתן ללמוד מהעתק של ההסכם שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

הקרמלין אמר שההתקפה כוונה נגד תשתיות צבאיות.

"זה לא קשור בשום אופן לתשתיות המשמשות לקיום ההסכם ויצוא דגנים. לכן, זה לא אמור להשפיע על תחילת תהליך המשלוחים", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב ביום שני.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר ביום שני בערב בזמן ביקור ברפובליקה של קונגו כי "אין שום דבר במחויבויות שרוסיה לקחה על עצמה" המונע ממנה "להשמיד תשתיות צבאיות".

פקידים אוקראינים הבטיחו להמשיך במאמץ לייצא דגנים שנאגרים בממגורות לאורך החוף מאז שפלשה רוסיה למדינה.

"אנחנו ממשיכים בהכנות הטכניות להשקת היצוא של מוצרים חקלאיים מהנמלים שלנו", אמר שר התשתיות האוקראיני אולקסנדר קוברקוב אחרי ההתקפה בשבת. "לא ניסוג מהמטרה שלנו לפתוח את הנמלים".

ההתקפה גרמה לגינוי מהיר מצד מדינות רבות בעולם ופוליטיקאים בכירים הטילו ספק במחויבות הרוסית להסכם וברצונה לעזור להקל במחסור המזון המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם.

מזכיר מחלקת המדינה אנטוני בלינקן אמר שההתקפה "מטילה ספק רציני" את אמינות האינטרס של רוסיה להקל במצור.

ביום שני אמר דובר הקרמלין פסקוב שהערכות לגבי הצלחת או כישלון ההסכם צריכות להיעשות אחרי שהמשלוחים יתחדשו.

הרוסים מורידים את אספקת הגז לגרמניה

בזמן שאוקראינה מתכוננת לחדש את יצוא הדגנים, עלו ביום שני שאלות חדשות לגבי יכולת של אירופה לאגור מספיק גז לחורף הקרוב. חברת הגז הרוסית בבעלות המדינה גזפרום הודיעה שיצוא גז טבעי דרך צינור נורד סטרים לגרמניה תרד לבערך חמישית מהספק ההובלה של הצינור - ל־20% לעומת 40% המובלים בו כרגע - ואמרו שהסיבה לכך היא בעיה עם אחת הטורבינות. ההורדה בנפח היצוא אמורה להיכנס לתוקף ביום רביעי.

בשבוע שעבר, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר שסנקציות מאיימות להכריח את גזפרום להקטין את הזרימה יותר ממה שכבר עשתה, וגרמניה הכריזה על סדרת צעדים חדשים לחסכון בגז. פקידי ממשלות באירופה ומנהלי חברות אומרים שמוסקבה מקצצת את האספקה כדי ללחוץ על הכלכלה של אירופה ומעודדת את מנהיגי המדינות לצמצם את התמיכה הצבאית והכלכלית בקייב.

בינתיים, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פיטר את הסגן הראשון שלו במועצה הלאומית לביטחון והגנה, רוסלן דמצ'נקו, כך נכתב בהצהרה שהוציא משרדו ביום שני. דמצ'נקו סולק לאחר טיהור של סדרה של פקידי בכירים במערכות המודיעין והביטחון על ידי המנהיג האוקראיני בימים האחרונים בגלל כישלונם, לטענתו, לעקור מרגלים הנאמנים לרוסיה מתוך הממשלה שלו.

ב־2010, דמצ'נקו פעל לטובת חידוש ההסכם המכונה ברית חרקיב, במסגרתה הסכימה אוקראינה להרשות לצי הרוסי להאריך את שהות ספינותיו באזור חצי האי קרים. רוסיה סיפחה את קרים ב־2014.

זלנסקי אמר גם שבכוונתו למנות את וויקטור אולקסנדרוביץ' חורנקו כמפקד החדש של הכוחות המיוחדים בצבא אוקראינה, במקום הגנרל גריגורי גלגאן. הצו בנושא זה שפורסם באתר של הנשיא לא סיפק סיבה לחילופי התפקידים במשרה הצבאית החשובה הזו.