טבע זינקה ב־17% במסחר המאוחר לאחר שהודיעה על הסכם פשרה בגובה 4.25 מיליארד דולר במשבר האופיואידים

חברת התרופות הישראלית הגישה הצעה להסכם פשרה, כעת מחכים לאשרור התובעים • טבע פרסמה גם את דוחותיה הרבעוניים ועקפה את התחזיות • מדד ת"א 35 עולה היום בכ־1% עקב הזינוק בערך מניות החברה

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg
בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

חברת התרופות טבע מסרה אמש לאחר חצות כי הגיעה להסכם פשרה בשווי של עד 4.25 מיליארד דולר בגין חלקה בפרשת האופיואידים. כעת הכדור עובד לידיים של מדינות, ישובים ושבטים אינדיאנים שחייבים לאשרר את ההסכם, שיסדיר אלפי תביעות נגד החברה הישראלית, בטענה שיצרנית התרופות קידמה שימוש במשככי כאבים אופיואידיים מבלי להזהיר מפני סכנת ההתמכרות להם. 

מיד לאחר ההודעה, מניות טבע  זינקו בכ־17% במסחר המאוחר ל־8.31 דולר. בעקבות כך טבע, שנסחרת לפי שווי של 7.93 מיליארד דולר, מטפסת ב-15% בשעה זו בבורסה בתל אביב דולר ומקפיצה את מדד ת"א 35 בכ־1%.

● הבורסה נפתחה בירוק בוהק: טבע מזנקת ומקפיצה את מדד ת"א 35

אלפי תביעות הוגשו במשך השנים האחרונות על ידי מדינות, ממשלות מקומיות ושבטים של אינדיאנים שטענו שתעשיית התרופות שיחקה תפקיד חשוב בהנעת מגפת האופיואידים. מ־1999 עד 2019, מתו בארה"ב כמעט חצי מיליון אנשים בגלל מנות יותר של אופיואידים לא חוקיים ותרופות מרשם, על פי נתונים פדרליים.

על פי תנאי הפשרה, טבע תשלם יותר משלושה מיליארד דולר במהלך 13 השנים הבאות למדינות ולממשלות מקומיות, ועוד 100 מיליון דולר לשבטים אינדיאנים במהלך התקופה. בנוסף טבע תספק תרופת נרקן, המיועדת לטיפול במנת יתר בהיקף של 1.2 מיליארד דולר במשך 10 שנים. טבע מסרה כי סכום הכולל מכסה גם את ההסדרים הקודמים של החברה מול המדינות.

במקביל, החברה הקדימה את פרסום הדוחות הרבעוניים (שהיו אמורים להתפרסם היום בצהריים). דיווחה על רווח מתואם של 68 סנט למניה, מעל התחזיות ל-57 סנט. ההכנסות עמדו על 3.8 מיליארד דולר, גם מעל הצפי ל-3.78 מיליארד דולר. כמו כן, טבע הורידה את תחזית ההכנסות לשנה כולה וייחסה זאת להתחזקות הדולר. החברה צופה הכנסות בטווח של 15-15.6 מיליארד דולר, בהשוואה לתחזית קודמת של 15.4-16 מיליארד דולר.

לשים את המקרים הללו מאחורינו

טבע מסרה כי הסכם הפשרה המוצע לא יכלול הודאה בעוול שנוצר למתמכרים, למשפחותיהם ולקהילות, וכי "האינטרס שלנו הוא לשים את המקרים הללו מאחורינו ולהמשיך להתמקד בחולים שאנו משרתים מדי יום".

בשנות התשעים חברות תרופות שפעלו בשוק האמריקאי הבטיחו כי מטופלים לא יתמכרו למשככי כאבים. בעקבות זאת הקהילה הרפואית בארה"ב העלתה את קצב חלוקת המרשמים לאופיואידים שנמצאים בשוק. ההשלכות היו קטלניות: בדצמבר 2017 נדהמו בארה"ב והעולם כולו לגלות שחלה ירידה בתוחלת החיים של האמריקאים - תופעה שמיוחסת בדרך כלל לעולם השלישי ולא למדינות מערביות. הסיבה הייתה השימוש הנרחב של האמריקאים במשככי הכאבים הממכרים.

על פי הערכות, כ־400 אלף אמריקאים מתו ב־20 השנים האחרונות ממנות יתר של אופיואידים וסיבות האחרות הקשורות באופן ישיר להתמכרות לתרופות מרשם. בשנת 2019 לבדה מתו כ־50 אלף אמריקאים ממנת יתר של אופיואידים.