"מאז תיק וולט - אני מזמינה רק מהמתחרים": ביקור ברשות התחרות

עורכת הדין שמנהלת את התיקים החמים במשק, החוקר שעומד מאחורי ירידת מחירי החמאה והחברים שבטוחים שמצאו את הפתרון ליוקר המחיה: ביקור ברשות התחרות • הברזייה 

רשות התחרות. מימין: שאדן אבו תיאה, עדי גנוט, אדם ופרינסקי מהל / צילום: איל יצהר
רשות התחרות. מימין: שאדן אבו תיאה, עדי גנוט, אדם ופרינסקי מהל / צילום: איל יצהר

ביקור אצל: 

רשות התחרות, ירושלים

משתתפים בשיחה:

1. עדי גנוט, 33, נשואה+1, עו"ד במחלקה הפלילית. 6 שנים ברשות

2. שאדן אבו תיאה, 30, עו"ד במחלקה המנהלית. 3 שנים ברשות

3. אדם ופרינסקי מהל 32, נשוי+1, ראש צוות מחקר. 5 שנים ברשות

על מה מדברים?

איפה אנחנו: בגבעת שאול, במשרדי רשות התחרות שאחראית על אכיפה ופיקוח בכל מה שקשור להסדרים כובלים, מונופולים ומיזוגים. ברשות מועסקים כ-120 עובדים, מתוכם 31 עורכי דין.

מאיפה באתם: אדם מחטיבת המחקר עלה מברזיל לפני 9 שנים עם תואר בכלכלה וחיפש "מקום שבו המחקרים יכולים להשפיע על המשק". שאדן, עו"ד במחלקה המנהלית, הגיעה מרשות האכיפה והגבייה, ועדי, עו"ד במחלקה הפלילית, התמחתה קודם במחלקה הכלכלית בפרקליטות.

בוקר: עדי מגיעה ב-9 מרחביה, אדם משתדל לצאת ממודיעין לפני הפקקים ומגיע כבר ב-7 ושאדן עובדת חלק מהשבוע מהמשרד וחלק מבית משפחתה בנצרת: "מיום רביעי עד ראשון אני בבית, בשאר השבוע בדירה שאני שוכרת בירושלים". בנצרת גר גם הארוס שלה: "נגור שם אחרי החתונה, ואני אמשיך לנסוע לעבודה כאן".

תיקים חמים: עדי מנהלת בין היתר את תיק קרטל המעליות, בו מואשמים בכירים בתחום בתיאום מחירים: "אנחנו שלושה עורכי דין מול 30 סנגורים". היא גם מלווה את חקירת תיאום המחירים בין ענקיות המזון, שם נחקרו בין היתר רמי לוי ויו"ר שופרסל איציק אברכהן: "נחמד שיש גיוון, אני יודעת למשל איך עובד לוח פיקוד של מעלית", היא מספרת, "ובחקירת קרטל הגיימינג למדתי איזה משחק יותר מבוקש - פיפא או פרו אבולושן".

משרד ממשלתי: עד לא מזמן שאדן עוד הייתה סורקת כמויות אדירות של מסמכים ידנית: "לאחרונה יש לנו תוכנה שמקלה על החיים, אבל זה חדש". לעדי במחלקה הפלילית אין ברירה אלא "לעבור מסמך מסמך - ומדובר בעשרות אלפים - כדי להכיר כל תיק".
השפעה: אדם קבור גם הוא במחקרים בתחום התחבורה והמזון, על בסיסם מייעצת הרשות לממסד. "הממשלה אימצה למשל את נייר העמדה שלנו על חמאה כדי לעודד יבוא חופשי", הוא מספר, אבל מסרב לקבל את הטייטל של האיש שעומד מאחורי ירידת מחירי החמאה.

דעות: אנשים מסביב לא ממש מבינים מה רשות התחרות עושה. "כבר יצא לי להתקשר במסגרת מחקר", מספר אדם, "וכשאמרתי שאני מרשות התחרות ענו לי שלא מעוניינים בכרטיסי הגרלה". אבל אחרי שהוא כבר מצליח להסביר, שטף ההצעות מתחיל: "לכל אחד יש פתרון ליוקר המחיה".

פקק צהריים: עדי ואדם, שיוצאים לפעמים מוקדם לאסוף את הילדים, נתקלים בפקק אימתני ביציאה מהחנייה. "שלוש זו השעה הכי פופולרית, לוקח לי שעה להגיע הביתה, לעומת 8 דקות בלילה", מספרת עדי. לשם כך הקימו ברשות קבוצת ווטסאפ ייעודית שבה מעדכנים העובדים מתי אפשר לצאת ומתי ממש עדיף שלא.

אוכל: במשרדים 5 מטבחונים שקרויים על שם עובדי רשות מיתולוגיים, ובשעה 11:00 כולם ביחד מזמינים תן-ביס בסבסוד של 18 שקל. "אני עוד זוכרת שזה היה 6 שקלים, 18 זה פריבילגיה", נזכרת עדי. שאדן מודה שמאז שעבדה על תיק וולט, שנוגע לניצול מעמדה בשוק השליחויות, "אני מזמינה כל יום מחברה אחרת".