לשכת עורכי הדין מקדמת משוב של סנגורים על שופטים צבאיים

טענות על יחס בלתי נאות גרמו לוועדת צבא וביטחון של לשכת עורכי הדין לאשר את ההחלטה • כשבע שנים לאחר שצעד דומה הוביל לחרם בהנהגת נשיא העליון לשעבר גרוניס, הוועדה תיפגש עם נשיאת בתי הדין הצבאיים

בית הדין הצבאי קסטינה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
בית הדין הצבאי קסטינה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

במסגרת ישיבה של ועדת צבא וביטחון של לשכת עורכי הדין שהתקיימה בחודש שעבר נדונה ואושרה באופן ראשוני הצעה לקיים משוב על שופטים בבתי דין צבאיים. ההחלטה נבעה מטענות של עורכי דין על יחס בלתי נאות מצד שופטים. את המשוב יערכו עורכי הדין שיופיעו בפני השופטים.

הסוגיות שאמורות לעלות במשוב של עורכי הדין הן היכרות השופטים עם העובדות בתיק, בקיאות בדין הרלוונטי, ניהול הדיון ביעילות, יחס נאות לעדים, מתן אפשרות לחקירת עדים נאותה, יחס נאות לעורכי הדין, וכן ניסיון של השופט לפשר בהליכים תלוי הנסיבות.
יש לציין כי בעשור הקודם קיימה לשכת עורכי הדין משוב לכלל השופטים. אולם, בעקבות התנגדות של הנהלת בתי המשפט שהסלימה עד כדי חרם בהוראת נשיא העליון דאז אשר גרוניס - לשכת עורכי הדין גנזה את הפרויקט והפסיקה את קיום המשוב. כעת נדון הרעיון להשיב את המשוב על כנו בכל הנוגע לשופטים צבאיים.

"צעד חשוב משום שאין כלי ל'טיפול' בבעייתיים"

יו"ר הוועדה אילן כץ אמר כי חרף התגובה הקשה שצפויה מצד הנהלת בתי המשפט, מדובר ברעיון "שצריכים לשקול אותו, במיוחד לאור העובדה, שכלים ממשיים ‘לטפל’ בשופטים בעייתיים במערכת הצבאית אין לנו. אפשר לפנות כמובן לנשיא בתי הדין, או במקרים המתאימים, ללשכת נשיאת בית הדין הצבאי לערעורים, או במקרים קיצוניים, לנציב תלונות הציבור על שופטים אורי שוהם. אבל אנחנו יודעים מניסיוננו שפניות כאלה נגמרות בדרך כלל בהצהרה דקלרטיבית שהנושא ייבדק וכולי וכולי. צריך משהו יותר אפקטיבי ומתמשך".

חבר הוועדה עו"ד עידן דביר אמר בדיון כי צריך לדון איך מוסרים את המשוב. "אם אנחנו חושבים שצריך להשאיר אותו סודי, למסור אותו ככלי לנשיאת בית הדין, או שאנחנו צריכים לחשוף אותו. זה כבר דיון מעמיק יותר. בשלב הראשון, אנחנו צריכים לחשוב אם זה כלי שראוי שאנחנו נקדם במסגרת הוועדה, או לא. המטרה זה לתת כלי עזר, כלי תומך, גם לנשיאת יחידת בתי הדין הצבאיים, גם לגורמים אחרים, כדי שיוכלו להיערך ולהעריך מי מהשופטים ראוי שיתקדם, אם יש העדפה כזו או אחרת, וכן הלאה".

עו"ד דביר הוסיף וטען כי קידומם של השופטים הצבאיים נעשה על ידי המפקד בפועל, ואילו הוועדה משמשת כחותמת גומי בלבד. "הכלי הזה ראוי שהוא יוצג, לדעתי גם לנציג שלנו בוועדה".

עו"ד שלמה צפורי אמר בדיון כי המשוב הוא גם אינטרס של עורכי דין, "כי יש שופטים שלא מתייחסים באופן נאות לעורכי דין... היחס לעורכי דין צעירים, גם בקרב סדירים המשרתים, לפעמים פוגעני ובלתי מכבד". עו"ד דביר הוסיף כי תופעה זו קיימת גם ביחס לעורכי דין ותיקים.

עו"ד רמי בובליל היה בעמדת מיעוט, וסבר כי יש להוריד את הנושא מסדר היום. "זה לא רלוונטי, זה לא אפקטיבי ולא צריך להיכנס למערכה מול בתי הדין הצבאיים, כאילו ששופטים מוערכים על ידי עורכי דין. הדברים שהיו בעבר, עם שופטים אזרחיים, דיברו בעד עצמם. הייתה על זה הרבה ביקורת. אני חושב שאנחנו כוועדה, לא צריכים להיכנס לזה, אם למישהו יש טענה ספציפית כזו או אחרת, בגלל יחס לא נאות של שופט זה או אחר, אין לי ספק שהנשיאה תפתח את הדלת בפניו ותערוך את הבירור של אותו עורך דין, בלי שהוא ייפגע לעתיד".

"עורכי דין צעירים חוששים להתלונן"

עו"ד שמואל הורביץ הציג את עמדת עורכי הדין הצעירים בנוגע לאפשרות שיסתפקו בתלונות אישיות, במקום במשוב רוחבי. "אעיד שיש פחד להתלונן, ועורכי דין צעירים לא ממהרים לעשות את זה. אתה לא רוצה לשרוף את עצמך. יש הרבה חשש שהתלונה שלך, בסוף לטווח הארוך תשרוף אותך. אתה מתלונן על משהו, מאוד קשה לך להאמין איך זה לא יגיע אליך, כי אתה מתלונן על משהו ספציפי. השופט קרא לי במילה הזאת, עוד תשעה חודשים אני מחכה להחלטה. בסוף אתה מפחד. ודבר שני, גם הצעירים, לא כולם, מכירים בכלל את הוועדות, לא כולם מכירים איך עושים, לא יודעים איך להתלונן". לדבריו, אם הפיילוט בבתי הדין הצבאיים יהיה מוצלח, הוא יוכל להוביל לכך שהמשוב יחזור שנית גם לבתי המשפט האזרחיים.

בסופו של הדיון, ההצעה עברה ברוב של 11 נגד 3 חברים. הוחלט כי חברי הוועדה ייפגשו עם נשיאת בתי הדין הצבאיים, אורלי מרקמן, ועם גורמים נוספים שימצאו לנכון, ויבחנו את האפשרות לקידום בהסכמה של הנהגת משוב שופטים. לאחר מכן, יתקיים דיון נוסף שבו יוכרע העניין באופן סופי.

תגובת דובר צה"ל: "הנושא אינו מוכר, ולא התקבלה פנייה בנושא".