דואר ישראל | בלעדי

דואר ישראל נגד משרד התקשורת: נפסיד 70 מיליון שקל

משרדי האוצר והתקשורת החליטו בחודש שעבר על הפרטה מלאה של דואר ישראל • כעת טוענת החברה כי התעריפים שנקבעו לשירותים בפיקוח יובילו לסיכול הסכם ההבראה שנחתם עמה

סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock
סניף של דואר ישראל / צילום: Shutterstock

השקט הזמני סביב דואר ישראל מתעתע: החברה נקלעה לוויכוח קשה מול משרד התקשורת סביב תעריפים חדשים שהמשרד מתכוון לקבוע לשירותים מצומצמים שבפיקוח.

היום (ב') התקיים שימוע פרונטלי בנושא, שבו הזהירה החברה כי התעריפים שנקבעו יובילו לסיכול הסכם ההבראה שנחתם עמה. ועד העובדים מעודכן לגבי המחלוקת, אך כרגע טרם הביע את עמדתו, והוא ממתין לקביעת התעריפים הסופיים. 

נזכיר כי באמצע החודש שעבר החליטו משרדי התקשורת והאוצר על הפרטת דואר ישראל באופן מלא. המדינה תמכור 100% מהמניות בפעם אחת ולא בחלקים, כפי שנקבע בעבר. התהליך צפוי להימשך כשנה וחצי, ובמקביל אמורה לצאת לפועל תוכנית הבראה לחברה, שכרגע נמצאת בשלבי השלמה מבחינה משפטית. 

השרים הכריעו: הדואר לא יונפק בבורסה אלא יימכר כמקשה אחת למשקיע
המדינה תזרים 1.7 מיליארד שקל להבראת דואר ישראל
הממשלה אישרה הפרטה מלאה של דואר ישראל 

עיקרי התוכנית הם פיטורי כ-1,050 עובדים, שעלות פרישתם תמומן על-ידי האוצר בכמיליארד שקל, ובמקביל יימכרו נכסי נדל"ן של הדואר בשווי כ-600 מיליון שקל שיוחזרו לקופת המדינה.

הסכם ההבראה אמור להיכנס לתוקפו בזמן הקרוב, ובינתיים דואר ישראל, בהובלת המנכ"ל דוד לרון, קיבלה 100 מיליון שקל הזרמה לתקופת ביניים תמורת שיעבוד נכסים, כדי למנוע הידרדרות נוספת במצב החברה.

שאלת מרכזי החלוקה

לצד הסכם ההבראה, דואר ישראל נדרשת לרישיון חדש ומעודכן בעקבות שורת רפורמות הקשורות אליה ולשוק הדואר. ברישיון אמורים להיקבע תעריפים למספר שירותים שמשרד התקשורת רוצה לפתוח לתחרות, כמו השימוש במרכזי החלוקה עבור מתחרים, ומנגד הסרת פיקוח משירותים רבים אחרים.

לטענת דואר ישראל, התעריפים החדשים שקבע המשרד יסבו לה הפסד מצטבר של 70 מיליון שקל בשנה, מה שיביא לכך שהסכם ההבראה מתרוקן מתוכן, ולא ניתן יהיה לממשו.

הסעיפים הבעייתיים כאמור נוגעים לעלויות העבודה במרכזי החלוקה על-ידי המתחרים (חברת מסר היא הבולטת מביניהם), שכן חלק משמעותי מהרפורמה הוא לפתוח את מרכזי החלוקה שבבעלות הדואר כמונופול, כדי להקל על מתחרים חדשים בנגישות. הוויכוח המרכזי הוא למעשה על עלות כל מכתב שדואר ישראל ממיינת עבור המתחרים במרכזי החלוקה.

בדואר ישראל טוענים גם כי ההתעקשות של משרד התקשורת לקיים את השימוע היום (ב'), למרות שהחברה ביקשה שבועיים ארכה, פגעה ביכולת שלה להציג את טענותיה כראוי.

חברת מסר טענה בשימוע כי משרד התקשורת מייצר תלות של המפעילים הפרטיים בחברת הדואר, ואז מציע מבנה תעריפים שמייתר את המתחרים, מונע תחרות ומנציח את מונופול הדואר.

למעשה, הדיון על התעריפים הוא תאורטי. בניגוד להתחייבותו בפני ועדת הכלכלה, משרד התקשורת אינו מתנה את גמישות התעריפים לדואר בגישה של המתחרים למרכזי חלוקה, ובכך נמנעת תשתית חיונית לתחרות בתחום. נציין כי במשך 15 שנה משרד התקשורת לא הצליח להטיל על דואר ישראל חובה מפורשת להכנסת מתחרים למרכזי חלוקה, למרות שבתמורה לכך הייתה ניתנת לה גמישות תעריפים.

המשרד: "הכנה לתחרות"

במשרד התקשורת מגיבים בביקורת על החברה וטענותיה, ואומרים כי היא כבר קיבלה ארכה של תשעה ימים לתגובה שהייתה אמורה להתקבל ב-5 ביולי, ולפנים משורת הדין קבלה ארכה נוספת לשימוע פרונטלי.

במשרד טוענים כי התקנת טיוטת תקנות המחירים היא תנאי שיאפשר, הלכה למעשה, להסיר את פיקוח המחירים מעשרות שירותי דואר הנתונים לפיקוח ואשר תעריפיהם נקבעו לפני למעלה משבע שנים. לדברי אנשי המשרד, האסדרה החדשה המוצעת בטיוטת התקנות תקנה לחברה כלים תחרותיים וכן גמישות ניהולית ועסקית לפעול בשוק הדואר.

עוד טוענים במשרד התקשורת כי הפיקוח על מספר מצומצם של שירותים הוא חלק מניסיון לפתוח את השוק לתחרות במקטעים שבהם הדואר הוא מונופול ושולט במרכזי החלוקה, ויש לעשות זאת בטרם תופרט החברה ולטובת שיפור השירות לצרכן. במשרד אומרים גם כי השימוע לתעריפים בנושא מרכזי החלוקה יתקיים בנפרד.