הישראלית שרוצה למנוע זיהומים בניתוחים קיבלה דריסת רגל באירופה

פוליפיד חתמה על חוזה שיווק בסכום כולל של 110 מיליון דולר ותמלוגים, מהם 2.6 מיליון דולר מקדמה, 12.5 מיליון דולר לאחר תוצאות • המנכ"לית דקלה צ'צ'קס-אקסלברד: "ההסכם משאיר אצלנו את זכויות השיווק בארה"ב, שם נחפש הסכם בו המעורבות שנו גדולה יותר

דקלה צ'צ'קס אקסלברד, מנכ''לית פוליפיד / צילום: יוסי לזרוב
דקלה צ'צ'קס אקסלברד, מנכ''לית פוליפיד / צילום: יוסי לזרוב

חברת פוליפיד  הישראלית הנסחרת בנאסד"ק ומפתחת מוצר רפואי למניעת זיהומים בניתוחים, הודיעה על הסכם אסטרטגי עם חברת Advanz Pahrma (אדוונז). במסגרת ההסכם, תקבל אדוונז את זכויות השיווק באירופה של המוצר עבור ניתוחי חלל בטן ולב. אלה מהווים כ-50%-70% מהניתוחים עבורם המוצר רלוונטי. טרם ההסכם החברה נסחרת לפי שווי של 104 מיליון דולר.

במסגרת ההסכם אדוונז תשלם לפוליפיד 2.6 מיליון דולר מיידית, ועוד 12.5 מיליון בכפוף לתוצאות טובות בניסוי קליני שלב III, שסיים לאחרונה את שלב גיוס החולים, ואמור להניב תוצאות עד סוף הרבעון השלישי, כלומר בחודשים הקרובים. 8.4 מיליון דולר נוספים ישולמו כחלק מתהליך הפיתוח, ו-89 מיליון דולר נוספים הם תשלומי אבני דרך שישולמו אם וכאשר תגיע החברה לרף מסויים של מכירות. בנוסף פוליפיד תהיה זכאית לתמלוגים מן ההכנסות, בשיעור דו ספרתי.

 מנכ"ל פוליפיד: "בידינו נשארות הזכויות לשיווק המוצר בארה"ב"

אדוונז (לשעבר Concordia Healthcare Corp)היא חברה המתמחה בשיווק תרופות לבתי חולים. החברה יושבת בבריטניה ופועלת באירופה, הודו ואזורים נוספים. ב-2021 היא נמחקה מן המסחר בבורסה של טורונטו. בדו"חותיה השנתיים האחרונים, ל-2020, רשמה הכנסות של כ-500 מיליון דולר. סטפן וגנר, מנכ"ל ADVANZ PHARMA, אמר עם חתימת ההסכם כי הוא מעריך שהמוצר של פוליפיד יהיה מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה.

לדברי מנכ"ל פוליפיד דקלה צ'צ'קס-אקסלברד: "אדוונז הם שותף מתאים מאוד לשיווק המוצר שלנו באירופה. בידינו נשארות הזכויות לשיווק המוצר בארה"ב, וגם עבור התוויות נוספות. בארה"ב אנחנו מקווים ליצור שותפות מסוג אחר, שבה תהיה גם לנו נוכחות אמיתית בשוק, עם צוות מכירות שלנו, לצד הגורם אסטרטגי. זאת לעומת ההסכם הנוכחי שבו משימת השיווק כולה בידי אדוונז".

סמנכ"ל התפעול אורי וורשבסקי: "השקענו המון כסף במוצר הזה ואנחנו לא רוצים להיות תלויים לגמרי בשותף".


למרות שהניסוי על בסיסו הנפיקה מתקדם היטב, איבדה המניה כ-70% מערכה

צ'צ'קס-אקסלברד מציינת כי עוד לפני חתימת ההסכם, לחברה משאבים שיכולים לשמש אותה למשך שנה, ובעקבות ההסכם היא כרגע לא צריכה לגייס הון עבור המוצר הנוכחי, אך ייתכן ותגייס כדי לממן את פיתוח המוצר בתחומים נוספים. הטכנולוגיה שפיתחה החברה, מתאימה לא רק לשחרור מושהה של תרופות נגד זיהומים, אלא גם יכולה להתאים לשחרור מושהה של תרופות נגד סרטן.

פוליפיד הוקמה בחממת קסניה וונצ'רס וגייסה עד היום כ-120 מיליון דולר. את הגיוסים המאוחרים של החברה הובילו שביט קפיטל של גארי ליבלר, קרן CHealth של חיים הורביץ, אארום וונצ'רס של מוריס קאהן, קונצנזוס ביוגרופ של המיליארדר הבריטי וינסנט צ'ינגוויז, קרן Friendly Angels, קרן קראוס קפיטל, ליאון רקנאטי והמשקיע אריק לוקאץ'.

החברה ביקשה להנפיק מספר פעמים. ב-2014 ביקשה לגייס 23 מיליון דולר לפי שווי של כ-100 לפני הכסף. ביוני 2020, תקופת שיא עבור הנפקות ביומד בבורסה, הצליחה לגייס 60 מיליון דולר לפי שווי של 272 מיליון דולר אחרי הכסף. מאז ההנפקה איבדה המניה כ-70% מערכה, למרות שהניסוי על בסיסו הנפיקה מתקדם היטב. הירידות החלו די מהר אחרי ההנפקה, אך מושפעות גם ממגמת הירידה הכללית בשוק הביומד מסוף 2021, שהובילה לירידות של 70%-80% אצל חברות רבות.

פוליפיד פיתחה טכנולוגיה המאפשרת שחרור מושהה של אנטיביוטיקה באמצעות שתל שמונח באזור החתך. החברה הראתה בניסוי קודם (שלב II), הפחתה מובהקת של 57% בזיהומים. בקבוצת הביקורת נפטרו חמישה חולים, לעומת 0 בקבוצה שקיבלה את הטיפול של החברה.

צ'צ'קס-אקסלברד מסבירה כי המוצר יהיה זכאי גם לשיפוי ביטוחי, אבל לבתי החולים גם כדאי לרכוש אותו כדי לשפר את מדדי האיכות שלהם, ולהפחית את העלות של הטיפול בחולה שהזדהם, שבדרך כלל מושתת על בית החולים.

צ'צ'קס-אקסלברד נכנסה לתפקידה כמנכ"ל החברה בתחילת יולי. בעבר שימשה בתפקידי סמנכ"ל כספים במספר חברות בנאסד"ק, ביניהן קומפיוג'ן. "אנחנו הופכים מחברת פיתוח לחברה מסחרית, גם בהיבט היצור, המפעל וגם המוכנות המסחרית, עם גיוס של אנשי מכירות לארה"ב", היא מסבירה. "הכניסה שלי לתפקיד היא חלק מהשינוי שהחברה צריכה כעת לעבור". פוליפיד מעסיקה 80 עובדים, בעיקר בישראל.