הפיקוח על הבנקים יוזם: עמלות העו"ש יוקפאו

צו חדש של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מבקש להכניס לפיקוח שורת עמלות עו"ש, ולחייב את הבנקים לבקש אישור על כל העלאת מחיר • המפקח יאיר אבידן: המהלך נועד לאפשר ללקוחות לעשות שימוש הוגן בכספם במחיר הוגן וידוע מראש

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל

בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל פרסמו טיוטת צו פיקוח חדש על עמלות עו"ש בסיסיות, ובהן "פעולה על ידי פקיד", "פעולה בערוץ ישיר", "מסלול מורחב" ו"מסלול מורחב פלוס". כך למעשה מבקש בנק ישראל להכניס לפיקוח את השירותים הללו ולא לאפשר לבנקים לייקר אותם ללא אישורו. "אנו פועלים במגוון דרכים כדי לאפשר לציבור לצרוך שירותים בנקאיים חיוניים ובסיסיים, הן בסניפי הבנקים והן בערוצים הדיגיטליים השונים, במחיר הוגן. כדי להבטיח זאת החלטנו להכניס לפיקוח שירותי עו"ש נוספים. הטלת הפיקוח נועדה לאפשר ללקוח לעשות שימוש בכספו בקלות, ובמחיר הוגן וידוע מראש ככל שיבחר בכך באחד מהמסלולים המפוקחים", מסר המפקח על הבנקים יאיר אבידן.

פסגות: הבנקים הרוויחו מהאינפלציה ומהריבית, בהמשך הצמיחה תיפגע 
מה גרם לקרן הגידור הזו להתרסק ב-84% תוך חצי שנה? 

בבנק המרכזי מסבירים כי מדובר בשירותים נפוצים, בסיסיים וחיוניים ללקוחות שבלעדיהם לא ניתן לנהל חשבון פיננסי באופן תקין. על כן, ובצל גל ההתייקרויות במשק ובעולם, בבנק ישראל רוצים להגביל את הבנקים ולא לאפשר להם לייקר את השירותים. "תאגיד בנקאי אשר יבקש להעלות את תעריף שירותים אלו, בהשוואה למחירים הקיימים במועד הוצאת הצו בנושא, יידרש להגיש למפקח על הבנקים בקשה מנומקת לכך ולקבל את אישורו", מסבירים שם.

הם מוסיפים כי נכון להיום, רק שירות ה"מסלול בסיסי" הינו שירות בנקאי שמחירו מפוקח, והוא מאפשר קבלת חבילת שירותים בסיסיים במחיר מוזל של עד 10 שקל. כעת בכוונתם כאמור להוסיף שירותים נוספים לפיקוח.

ממוצע התעריף בבנקים עבור פעולה בערוץ ישיר עומד על 1.9 שקלים

במילים פשוטות, אלו השירותים שייכנסו לפיקוח החדש: ראשית, פעולה המבוצעת על ידי פקיד הבנק. מדובר בהפקדת מזומן, משיכת מזומן, הפקת תדפיס, העברה בנקאית לחשבון אחר פדיון או הפקדת שיק, תשלום שובר או פריטת מזומן. נכון להיום, ממוצע התעריף בבנקים עומד על 5.8 שקלים.

השירות השני שייכנס לפיקוח הוא "פעולה בערוץ ישיר". מדובר בין היתר על חיוב כרטיס אשראי, הפקדת או משיכת מזומן בכספומט, העברה לחשבון אחר, הפקדה או משיכת שיק, חיוב על פי הרשאה ועוד. בבנק ישראל מציינים כי מדובר בשירות הנפוץ ביותר במערכת הבנקאית, וממוצע העמלות עבורו כיום עומד על 1.9 שקלים לפעולה.

שני השירותים הבאים שייכנסו לפיקוח הם שירותי המסלולים ("מסלול בסיסי", "מסלול מורחב" ו"מסלול מורחב פלוס"). מדובר למעשה בחבילת שירותים שניתן לרכוש מהבנקים מראש אשר מאפשרים בתעריף קבוע לבצע פעולות במחיר מוזל. המסלול הבסיסי למשל כולל פעולה אחת לחודש דרך פקיד ועוד 10 פעולות בערוץ ישיר - והוא כבר נמצא בפיקוח ומחירו הוא 10 שקל בחודש. המסלול המורחב שייכנס לפיקוח כולל 10 פעולות דרך פקיד ו-10 פעולות ישירות. המסלול המורחב פלוס כולל פעולות נוספות, המשתנות מבנק לבנק.