רוצים לצלול לעומק עולם המניות? כדאי קודם לגבש אסטרטגיית השקעה

השקעה במניות הפכה לאחת מהדרכים הפופולריות והרווחיות בשווקים, אך כוללת לא מעט סיכונים • כיצד נכון לחלק את ההשקעה, מה הן מניות דיבידנד, ומה ההבדל בין מניות ערך למניות צמיחה? • ניהול החיסכון המשפחתי

קודם לגבש אסטרטגית השקעה / צילום: Shutterstock
קודם לגבש אסטרטגית השקעה / צילום: Shutterstock

בכתבות הקודמות בסדרת "ניהול החיסכון המשפחתי" עסקנו בהשקעה בשוק ההון: איך מתחילים ומה צריך להכיר על מנת להשקיע באופן עצמאי, והסברנו כיצד נכון לבנות תיק פסיבי, כלומר השקעה באמצעות רכישת מדדי מניות כצעד ראשון. כעת, בשלב המתקדם יותר, נדבר על אסטרטגיות שונות בהשקעה במניות באופן ישיר, או במילים פשוטות - איך מרוויחים מהשקעה במניות?

 

1. נא להכיר: מניה

מהי בעצם מניה? מניה היא בעלות בחברה מסוימת. למשל, יש חברה שמייצרת עוגיות והיא רוצה לרכוש חמישה מיקסרים נוספים על מנת להתרחב. לשם כך היא צריכה הון נוסף שאין לה. לכן, היא מגייסת את הכסף בהנפקת ומכירת מניות - היא מנפיקה 20 מניות ומוכרת לציבור 10 מהן תמורת סכום כסף, במה שנקרא בעגה המקצועית "גיוס הון". כעת, לחברה יש כסף לרכוש מיקסרים, וכל אחד שקנה מניה הוא בעלים של 1/20 מהחברה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מה המשמעות? אם החברה מרוויחה ומחלקת את הרווח שלה כדיבידנד לבעל המניות - האחרון יקבל 1/20 מהרווח. ואם החברה תצמח - הדבר ישתקף בשווי המניה, ובעל המניות יוכל למכור אותה תמורת מחיר גבוה יותר מזה שהוא רכש אותה ולהרוויח.

אולם, אם החברה תכשל ותפסיד, המניה עשויה להיות חסרת ערך. בפירוק החברה, בעלי המניות, שהם כאמור בעלי החברה, נמצאים בסוף התור - אחרי כל הנושים שהלוו לחברה כספים ובדרך כלל לא יקבלו כלום. ובמילים פשוטות, בצמיחה הרווח איננו מוגבל, אך בהפסד ניתן להפסיד את מלוא ההשקעה.

כאן כדאי לומר ששערי המניות עולים ויורדים משלל סיבות, חלקן חיצוניות לביצועי החברות. הן יכולות להיות סיבות גיאופוליטיות, מלחמה, שינויים בריבית, תופעות טבע שמשפיעות על הענף וסיבות נוספות. עם זאת, בטווח הארוך - יש קשר בין הביצועים העסקיים של החברה לביצועי המניה. קרי, ביצועיה של חברה טובה ישתקפו במניה, וכך גם ביצועיה של חברה גרועה.

2. פיזור תחילה

מניות הן אחד מהבסיסים להשקעת כספים בשוק ההון. כמכשיר השקעה, הן מתאפיינות ברמת סיכון גבוהה ובחוסר יציבות רב כשמתחילה תנודתיות בשווקים. לכן, המינון שלהן בתיק המניות צריך להיות בהתאם לתיאבון הסיכון שלכם.

לפני שנצלול לעומק עולם המניות, נזכיר שאחד העקרונות הבסיסיים ביותר בבניית תיק השקעות הוא פיזור. כלומר, זה לא יהיה נכון להשקיע את כל כספי החיסכון המשפחתי במניה אחת בלבד, וככל הנראה גם לא במספר מניות - אלא באפיקים שונים בשוק, שמניות הן רק אחד מהם.

נדגיש גם שפיזור נמדד לא רק במספר המניות בהן אתם משקיעים, אלא גם במאפיינים שלהן. נניח בחרתם להשקיע בחמש מניות. האם כל החמש הן מניות של בנקים? או כולן של חברות טכנולוגיה? האם כל חמש המניות הן של חברות ישראליות בלבד?

יש היבטים רבים לפיזור: לפי התחום בו פועלת החברה שהנפיקה את המניה, לפי המיקום הגיאוגרפי שלה ועוד. אחת הדרכים לבנות תיק מפוזר היא לחלק את ההשקעות בתחום המניות למדדים שבאמצעותם משיגים את הבסיס לפיזור, ולהוסיף על כך השקעה במניות נבחרות שלדעתכם ישיגו את התוצאה טובה ביותר מהמדד בכללותו.

3. מניות דיבידנד

הדרך הראשונה להרוויח מאחזקה במניה היא באמצעות דיבידנד. כלומר, כאשר יש רווחים לחברה והיא מחלקת אותם לבעלי המניות, אז מחזיקי המניה מקבלים את חלקם. ישנן חברות שלהן מדיניות דיבידנד ברורה וידועה. לדוגמה, בכל שנה יחולק סכום כסף מהרווח השנתי כדיבידנד לבעלי המניות. לעומת זאת, ישנן חברות שאין להן מדיניות סדורה, והן מחלקות דיבידנד לפי החלטת החברה לאחר פרסום הדוחות.

אחת האסטרטגיות של משקיעים במניות היא לבנות תיק מניות דיבידנד. כלומר, תיק של חברות שאנו צופים שיהיה להן רווח יציב ומשמעותי, והן בעלות מדיניות דיבידנד ברורה. במצב כזה, התיק נוסף לרווחים מעליית ערך של מניות יניב רווח תזרימי מדיבידנדים של החברות.

4. מכאן אפשר לצמוח

הדרך השנייה להרוויח ממניות היא לקנות בשער נמוך ולמכור בשער גבוה. לשם כך, עלינו להבין איזו חברה תוסיף ותעלה ואיזו תנמיך. למשל, ניקח תרחיש שבו יש חברה ששווי השוק שלה (מחיר מניה כפול מספר מניות) הוא מיליון שקל, אך ההון העצמי שלה, שמתבטא בכסף בקופה, הוא מיליון וחצי. לכן, ייתכן ואנו רואים כאן עיוות - השווי לפי השוק נמוך יותר משווי בשקלים שנמצא בקופה.

האם זו הזדמנות? יכול להיות ששער המניה ירד כתוצאה מהשפעה חיצונית שבגללה ירדו כל המניות, אבל יכול להיות גם שאם נכנס לדוחות החברה, נראה שיש נגדה תביעה ייצוגית של חצי מיליארד שקל והוצאות המשפט הצפויות גבוהות, וגילינו סיבה הגיונית מדוע השוק מתמחר את החברה כל כך נמוך. חשוב מאוד לדעת ולהבין מתי מחיר נמוך הוא הזדמנות ומתי יש לו סיבה מתחת לפני השטח.

בסוף, על מנת לבחון השקעה במניה ברצינות, צריך להסתכל על הביצועים של החברה - הכנסות, רווחים, עסקאות וחובות - ולנסות להבין מכל הנתונים את היכולת של החברה לייצר רווחים בעתיד. מכיוון שההנחה היא שמחיר מניית החברה ייסחר בהתאם לביצועיה, אם ישנו עיוות והמחיר לא משקף זאת - זו הדרך לאתר אותו.

לצד זאת, בשביל לבחון השקעה במניה, לא מספיק ללמוד רק את ביצועי החברה. כדי להכיר האם מחיר המניה מהווה הזדמנות, יש מספר דרכים נוספות, כמו היוון תזרימי מזומנים שתייצר החברה עד היום, ערך הנכסים של החברה פחות החובות שלה או גישת מכפיל הרווח.

נתמקד במכפיל רווח: מדובר בשווי השוק של החברה חלקי הרווח שלה, והוא מבטא את מספר השנים עד שהמשקיע יחזיר את השקעתו. למשל, אם שווי החברה הוא 500 מיליון שקל והרווח הוא 100 מיליון שקל, המשקיע יחזיר את השקעתו תוך חמש שנים, בהנחה שהרווח לא ישתנה. מכפיל הרווח מאפשר גם בחינת נתוני עבר - שווי שוק לעומת הרווח בשנה החולפת. ואם רוצים לצפות את פני העתיד, מחשבים גם מכפיל רווח לפי הרווח הצפוי מהתחזיות שחברות מפרסמות.

זהו הבסיס בלבד לבחינת החברה, ומכאן צריך להפעיל שכל ישר ולצלול לעומק תוך בחינת שלל פרמטרים: האם לחברה יש חוב פיננסי גבוה? האם יש לה נכסים שלא קשורים לעסק? מהם המכפילים של חברות נוספות באותו הסקטור? האם יש שוני בין המכפילים של חברות השונות ומה הסיבה לשוני? האם מדובר בסוג של עסק שבו נכון להתייחס לרווח התפעולי של החברה כאשר בוחנים אותה, ולא לרווח הנקי?

5. בין מניות ערך לצמיחה

דרך נוספת להרוויח ממניות היא באמצעות מניות ערך וצמיחה. מניות ערך הן מניות של חברות ותיקות, מבוססות, שמייצרות רווחים ותזרים הכנסות יציב. בחברות אלו מכפיל הרווח נמוך ביחס לעבר ויכול אולי לרמוז על הזדמנות. לצד זאת, יש צורך בבדיקה מעמיקה כדי להבין אם הדבר לא נוצר בגלל שינוי בפעילות החברה.

לעומת מניות הערך, ניתן למצוא חסידי השקעה במניות צמיחה. מניות אלו הן לרוב של חברות טכנולוגיה צעירות עם פטנט, יתרון תחרותי או עסקי, או פוטנציאל התרחבות שעדיין לא בא לידי מימוש. חברות אלו עדיין לא יראו הכנסות או רווחים תזרימיים ולא יחלקו דיבידנד, שכן בתקופת צמיחה החברה משקיעה את הרווחים שלה במימוש האסטרטגיה העסקית.

ועדיין, ההשקעה זו נובעת מציפייה שהן יזנקו בקצב מהיר יותר מהענף שלהן או מהתחום בו הן פועלות, בגלל היתרונות האלו. למשל, 2021 הייתה שנה טובה מאוד למניות הצמיחה, אך ב־2022 הן התרסקו, ומניות הערך מהוות עדיפות להשקעה.