היזם שיהפוך את קריאת הדוחות הכספיים למשימה פשוטה

תומר עומרי הוא משקיע לטווח ארוך שהבין שחסרה לו תצורה גרפית לדוחות הכספיים כדי להקל על הניתוח • הוא החליט לפתח כלי שיעזור לו לראות בצורה זורמת יותר חלקים חשובים בדוח • המידע לקוח ישירות מהבורסה והכלי חינמי כרגע

תומר עומרי / צילום: נדב גארב
תומר עומרי / צילום: נדב גארב

לעקוב אחרי הדוחות הכספיים שמתפרסמים יכולה להיות משימה מורכבת עבור משקיעים שאינם מנוסים. צריך לרכוש את המיומנות של לחפש את הדברים הנכונים בדוחות, שמתפרסמים לרוב בתצוגה של טקסט ארוך וטבלאות מבלבלות. תומר עומרי (32), מהנדס תוכנה ב-Wix בחצי השנה האחרונה ובעברו ראש צוות בלושה, החליט שהוא רוצה להקל על התהליך.

עומרי משקיע לטווח ארוך, והוא ציין כי חסרה לו תצורה גרפית לדוחות כספיים כדי להקל על הניתוח. לדוגמה, חשוב לו לראות טרנד חזק בדוחות הכספיים. בחודשיים האחרונים אחרי שעות העבודה ובסופ"שים, הוא החליט לכתוב כלי שיסייע לו לנתח ולקרוא דוחות - בצורה נוחה לעין בשם FlowGraphs. הרעיון הוא להראות חלקים חשובים מהדוחות (כרגע של חברות בארצות הברית ובקנדה) כגרפים, כך שיהיו נוחים יותר לקריאה. 

גרפיקה של נתוני הכנסות, צילום מסך מתוך FLOWGRAPHS
 גרפיקה של נתוני הכנסות, צילום מסך מתוך FLOWGRAPHS

"בשנתיים האחרונות, המון אנשים נכנסו לתחומי ההשקעות", אמר עומרי לגלובס. "אני עצמי נכנסתי לפני 3-4 שנים, עברתי את כל סוגי ההשקעות - מקריפטו ועד השקעות יומיות. לבסוף נחתתי בהשקעות ארוכות טווח והתחלתי ללמוד את הנושא לעומק. התחלתי לחפש כלים שיעזרו לי לראות את מה שאני צריך כדי להשקיע. בשלב מסוים הבנתי שאני מחפש לראות טרנדים לאורך שנים, כדי לראות את זה מול העיניים".

"האתר מיועד ונבנה עבורי, ועבור כמה חברים"

אחת המסקנות הראשונות של עומרי הייתה שכדי להשיג את המידע שהוא חפץ, הוא צריך לשלם לכמה שירותים שונים או להסתפק בשירותים שמציגים מידע חינמי מוגבל. "כמפתח תוכנה אני יודע שזה לא מסובך לפתח כלי שכזה, זה מצריך עבודה, אבל זה לא משהו שאי אפשר לעשות", אמר. לדבריו, הוא התחיל את הכלי מעמוד בודד של הגרפים, הבסיס לרוב הדברים שהוא צריך בעצמו - הכנסות, מספר מניות צפות, האם החברה מדללת ועוד. "דברים שקשה להסיק מהדוחות בלבד", אמר.

משם הכלי התפתח עם פיצ'רים נוספים: כשמחפשים מניה, מקבלים גרפים לפי קטגוריות מהדוחות הכספיים, כמו כמה מניות יש לחברה, כמה מכירות חברה עשתה מרבעון לרבעון, יחס של חוב מול מזומן, חלוקת דיבדנים ופיצ'רים נוספים. כשנכנסים לעמוד הבית, אפשר לראות שלוש רשימות: החברות המרוויחות ביותר, החברות הפעילות ביותר, והחברות המפסידות ביותר.

כשתכנסו לחברה ספציפית, תוכלו לראות את הנתונים הטכניים של החברה כמו שווי שוק, רווח למניה ונתונים כלכליים נוספים. בהמשך העמוד תוצג עוגת רווחים בתחומים שונים, מידע כללי על החברה, כמה עובדים ועוד. בכל חברה אפשר יהיה לעבור ללשוניות אחרות כמו טרנדי מניה ולקבל גרף שמציג את הנתונים אחורה או לשונית נוספת של גרפים פיננסיים - אינפוגרפיקה של מכירות או הכנסות, הוצאות החברה, רווח למניה, רווח נקי ועוד. אפשר לשנות בהגדרות אם רוצים לראות את זה לפי שנים או לפי רבעונים.

"האתר מיועד ונבנה עבורי, בשביל שימוש אישי שלי ושל כמה חברים", מספר עומרי. קהל היעד של האתר הוא כזה שיש לו הבנה בינונית בשוק ההו.

לדבריו, הכלי הוא חינמי כרגע, "בלי אותיות קטנות ובלי שטויות". עומרי מוסיף, "היום אני מפתח תוכנה בוויקס, שזה לוקח את כל שעות היום. החברה מאפשרת לי גמישות ואני מת על העבודה שלי. הגרפים האלו זה פרויקט צדדי שאני משקיע בו". אך הוא מחדד: "אני כן משלם עליו, קצת יותר מאלף דולר בשנה. אני כן אנסה לכסות הוצאות בעזרת תרומות, אבל הוא לגמרי חינמי ושכמה שיותר ייהנו". 

נתוני חברת קוקה קולה, צילום מסך מתוך FLOWGRAPHS
 נתוני חברת קוקה קולה, צילום מסך מתוך FLOWGRAPHS

מאיפה מגיע המידע לשירות וכמה זמן לוקח לו להתעדכן?
"המידע עצמו נמשך מהבורסה ישירות, שני api שונים. זה אומר שאני שקוף ל-api, שום דאטה לא מוחזק אצלי, גם לא של המשתמשים וגם לא של החברות. ברגע שזה עולה לאתר של ה-sec, ייקח לזה יומיים-שלושה ימים עד שזה יופיע בשירות".

עומרי הוסיף כי האתר לא מהווה המלצת השקעה, כי אין לו רישיון והוא לא הוסמך לכך. "המידע שאתם רואים הוא נטו ללמידה ולא צריך להיות בסיס לכל השקעה", כתב בפוסט שחשף את הכלי.

מה התכנון להמשך?
"אני רוצה שתהיה אפשרות למצב למידה, בכל מקום באתר יתווספו הסברים של מה אני רואה ומה אני צריך לחפש. אני רוצה שחברים ומשפחה ייכנסו לתחומי שוק ההון, ואני רוצה להנגיש עבורם את עולם ההשקעות והבורסה. גם מבחינת מונחים שונים כמו Buyback ומה אני אמור לחפש בכל מניה".

לצד זאת, עומרי מתכנן להוסיף עוד עמוד גרפים ולעבוד על החוויה האישית באתר - כדי שגולשים יוכלו לעקוב אחרי מניות, לבנות את הפורטפוליו שלהם ועוד. "אני לא הראשון שעושה את זה, אני רוצה לסמן בסוף לגולשים איזה מניות הן מסוכנות ואילו בטוחות ועוד. אני רוצה לעשות אוטומציה ולהגדיר שכל משתמש באתר יוכל להגדיר מה רמת הסיכון שלו, איפה הגבול האדום מבחינתו וממש לבנות את החוויה האישית שלו ולקבל הודעות בהתאם", קבע. פיצ'ר נוסף שמתוכנן הוא תצוגה של חילופי מנהלים ובכירים בחברות והדרך שבה זה משפיע.