על רקע המשבר בהייטק, הסטארט-אפ Rewire נמכר ב-80 מיליון דולר

הסטארט-אפ הישראלי Rewire, שמעביר כספים עבור מהגרי עבודה בישראל ובאירופה, נמכר בעסקת מזומן ומניות, לאחר שגייס 62 מיליון דולר מאז הקמתו • המנכ"ל והמייסד גיא קשטן: " בתנאי השוק הנוכחיים המחיר בעסקה הוא הצלחה"

מייסדי חברת Rewire - מימין: די בן דיין, סער יהלום וגיא קשטן / צילום: תום גלזר חוליגנוב
מייסדי חברת Rewire - מימין: די בן דיין, סער יהלום וגיא קשטן / צילום: תום גלזר חוליגנוב

ההאטה בגיוסי המימון של סטארט-אפים דוחפת את השוק לקונסולידציה, כששחקנים קטנים ובינוניים שלא מצליחים להשיג השקעות נוספות בתנאים טובים, מעדיפים להירכש על-ידי מתחרים גדולים יותר. היום (ג') הודיע הסטארט-אפ הישראלי ריווייר (Rewire) על רכישתו על-ידי חברת רימיטלי (Remitly) האמריקאית הציבורית, בעסקה בהיקף 80 מיליון דולר שמשלבת מניות ומזומן. הרוכשת והנרכשת עוסקות שתיהן בתחום העברות הכספים הבינלאומיות עם התמחות באוכלוסיית מהגרי העבודה.

ריווייר גייסה מאז הקמתה 62 מיליון דולר, כך שהעסקה הנוכחית אינה משקפת החזר משמעותי עבור בעלי המניות שלה. עם זאת, בעלי המניות של ריווייר יכלו לבחור לקבל מניות של רימיטלי בעסקה ולצפות לעלייה שלהן בעתיד כדי להרוויח יותר.

רימיטלי הונפקה בנאסד"ק בספטמבר בשנה שעברה, וכמו לא מעט חברות פינטק, גם מנייתה נחתכה מאז ב-75%. כיום היא נסחרת לפי שווי של 2 מיליארד דולר.

"לא חיפשנו מכירה, ורימיטלי היא זאת שפנתה אלינו בהצעה", אומר גיא קשטן, המנכ"ל ואחד ממייסדי ריווייר. "מבחינתנו יש כאן עסקה מדהימה לכל הצדדים, ובהתחשב במצב הנוכחי של השוק שמקשה על גיוס מימון, המחיר בעסקה הוא הצלחה".

העסקה כפופה לתנאי סגירה סופיים, לרבות אישור הרשויות בישראל ובהולנד.

שוק תחרותי עם שחקני ענק

ריווייר הוקמה ב-2015 על-ידי קשטן יחד עם עדי בן דיין (סגן נשיא לפיתוח), סער יהלום (סמנכ"ל טכנולוגיות) ואור בן עוז שפרש מהחברה. הפעילות המרכזית של ריווייר היא העברת כספים למהגרי עבודה בישראל ובאירופה ששולחים כסף חזרה לארצם. בארץ מעבירה ריווייר כספים לעובדים ממדינות כמו הודו, סין, תאילנד, הפיליפינים וניגריה.

שוק העברות הכספים הבינלאומיות הוא תחרותי מאוד, וגובה העמלות בו נמצא במגמת ירידה. בתחום אפשר למצוא שחקנים ותיקים וגדולים כמו ווסטרן יוניון ו-MoneyGram, לצד חברות אלטרנטיביות צעירות יותר דוגמת Wise הבריטית (לשעבר TransferWise), שנסחרת לפי שווי 6.7 מיליארד דולר ליש"ט בבורסה בלונדון.

מכיוון שחברות כמו ריווייר צריכות לשלם על השימוש בצינורות להעברת הכסף, השוליים שלה בכל עסקה קטנים יחסית. גם הלקוחות אינם מחויבים לחברה אחת לאורך זמן ועוברים משירות לשירות בקלות, מה שדורש כל הזמן שיווק. בתנאים אלה כדי להגיע לרווחיות, חברות צריכות לצבור קודם נפח משמעותי - מה שלא היה לריווייר.

לדברי קשטן, ההבדל בין ריווייר ורימיטלי לבין שאר השחקנים בשוק הוא המיקוד הספציפי שלהן במתן מענה למהגרי עבודה ומאפייניהם הייחודיים. ריווייר השיקה עוד שורה של שירותים נוספים למהגרי העבודה לצד העברת הכספים, כמו רכישת ביטוחים.

הרוכשת תגדיל פעילות בישראל

ריווייר מעסיקה 130 עובדים, רובם המכריע בישראל. קשטן אומר כי המטרה של רימיטלי, שמעסיקה בעצמה 2,200 עובדים, היא להשאיר מרכז פיתוח בארץ ואף להרחיב אותו. כדי למנוע נטישה, החברה הרוכשת הקצתה תמריצים במניות לעובדי ריווייר. מבחינה מוצרית, בכל מקרה המותג של ריווייר יעילם בקרוב ויהפוך לרימיטלי.

חלק מהסיבה לרכישה היא גם הרצון של רימיטלי לחזק את מעמדה בשוק מהגרי העבודה - העובדים הזרים בישראל. לריווייר יש כמה עשרות אלפי לקוחות בישראל ובאירופה.

"המטרה של רימיטלי היא שיהיה לה מרכז פיתוח בארץ. המוצרים שלנו משלימים את רימיטלי, ויש לנו תכונות שאין להם, כמו אפשרות לפתוח חשבון בנק וירטואלי לניהול הכסף על-ידי העובד הזר", אומר קשטן.

לדבריו, העסקה אושרה פה-אחד בדירקטוריון ריווייר. המשקיעים של ריווייר כוללים את ויולה פינטק, חברת הביטוח מגדל, קרן מונטה קפיטל, קרן גלילות קפיטל ו-OurCrowd. עם המשקיעים המוקדמים בחברה נמנים מייסד יאהו ג'רי יאנג ויהודה זיסאפל, ממייסדי קבוצת רד בינת.