זינוק של 25% בהזרמת המים מישראל לירדן ולרשות הפלסטינית

לפי הדוחות הכספיים של חברת מקורות, כ-12% מצריכת המים בחציון הראשון של השנה הייתה מעבר לגבול • השינוי נובע ממחסור מים כבד בירדן. כתוצאה מהסכמי אברהם תשלש ישראל את האספקה לממלכה ההאשמית • במקביל, צריכת המים בישראל דווקא ירדה בגלל המגזר החקלאי • מקורות סיימה את החציון עם רווח של 140 מיליון שקל

מתקן מקורות / צילום: בר - אל
מתקן מקורות / צילום: בר - אל

כמות המים שסיפקה ישראל לירדן ולרשות הפלסטינית זינקה ב-25% בתוך שנה - זהו אחד הנתונים המעניינים שעולים מהדוחות הכספיים אשר פירסמה היום (ה') חברת המים הלאומית מקורות. לפי הנתונים, אספקת המים מישראל לשכנותיה הגיעה לכ-96 מיליון קו"ב בחציון הראשון של 2022 - שהם 12% מסך צריכת המים המוזרמת דרך מקורות.

משבר המים בירדן והסכמי אברהם הביאו להגברת הזרם בצינורות המגיעים ישירות מהכנרת בישראל. בשנים הבאות תשולש, לפי התכנון, אספקת המים לממלכה ההאשמית לכדי כ-300 מיליון קו"ב בשנה. בתמורה, אמורה ירדן להקים בשטחה שדה סולארי, שתפוקת החשמל שלו תשמש את המשק הישראלי. על מנת שלא לפגוע במפלס הכנרת, תחובר ירדן למים ממתקן ההתפלה בחדרה וממתקן מקביל שיוקם בעכו.

תעריף המים שמשלמים הירדנים על המים הישראלים נמוך בהרבה מזה שמשלמים הצרכנים בארץ. בעוד שמשק בית במרכז הארץ משלם כ-8 שקלים לקו"ב מים, הירדנים משלמים 15 אגורות לקו"ב על כמחצית מהמים שהם רוכשים מישראל, בהתאם להסכמי השלום בין המדינות. עבור יתרת צריכת המים משלמת ירדן כיום 2.40 שקלים לקו"ב. כיוון שמשק המים הוא משק סגור, התעריפים הזולים שמשלמת ירדן מסובסדים על ידי חשבון המים של הצרכן הישראלי.

ירדן שרויה במחסור חמור של מים, כשלפי ארגון יוניסף, חלק מהאזורים במדינה המדברית זוכים למים זורמים רק יום אחד בשבוע או בשבועיים. גם הגברת הסיוע המתוכננת מישראל לא תוכל לפתור את כולו, אבל תוכל לחתוך את המחסור הירדני במים בכשני שליש. לפי גורמים במשק המים, הדבר לא יביא למחסור מים בישראל, שמתקני ההתפלה שלה כיום עובדים בתפוקה חלקית בלבד.

בזמן שצריכת המים הישראליים של השכנים מעבר לגבול קופצת, לפי נתוני מקורות סך צריכת המים בחציון הראשון של 2022 דווקא ירדה ב-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועמדה על כ-800 מיליון קו"ב. הצמצום בצריכת המים נובע מירידה חדה של 13% במגזר החקלאי, המתקזזת בחלקה מול עלייה של 4% בצריכה של משקי הבית.

מקורות רשמה בחודשים ינואר-יוני רווח נקי של כ-140 מיליון שקל, זאת לעומת רווח נקי של כ-133 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, המשקף עלייה של כ-5%. את הרבעון השני סיימה החברה ברווח נקי של כ-65 מיליון שקל, גידול כ-23% לעומת רווח נקי של כ-53 מיליון שקל ברבעון השני של 2021.

עלייה בהכנסות

עיון בתוצאות החברה מעלה שסך ההכנסות לחציון הראשון של 2022 הסתכמו בכ-2.3 מיליארד שקל, עלייה של כ-3% ביחס לסך ההכנסות בחציון המקביל אשתקד (כ-2.23 מיליארד שקל). את עיקר הגידול מייחסים במקורות לעלייה בגבייה ממפיקי מים פרטיים.

במקורות ניצלו את ההזדמנות להזכיר את הצורך בתגבור פיתוח משק המים. "במהלך 2022 החברה המשיכה ביישום תוכניות הפיתוח השנתית שלה בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל לכל שנה. לדעת החברה היקף ההשקעות הנדרש לשנים הבאות גבוה יותר, ועד לסך של כשני מיליארד שקל בכל שנה, זאת אם משקללים את צרכי אספקה לצרכנים מקומיים, רש"פ וירדן, זאת במסגרת מציאות של גידול באוכלוסייה, התחממות גלובלית ומשבר אקלים", ציינו במקורות.

מנכ"ל מקורות, עמית לנג, התייחס לפרסום הדוחות: "מים זה לא מובן מאליו, ומקורות ממשיכה לקדם את תוכניות הפיתוח שלה עבור צרכנים מקומיים וזרים כאחד, זאת לצד הרחבת הפעילות בחו"ל, תוך התמקדות בתחום החדשנות והטמעת טכנולוגיות חדשות מעולמות חברות ההזנק שפועלות בישראל. מקורות מאמינה שאתגרי משק המים בצד הפיתוח והאספקה הם רבים, והחברה תוכל לעמוד בהגדלת היקף הפרויקטים המתוכננים, מה שיחייב מכלל הזרועות תכנון ארוך טווח ושקלול צרכי המשק המקומי ומדינות שכנות כאחד".

יו"ר הדירקטוריון, יצחק אהרונוביץ', הוסיף כי "מקורות פועלת בנחישות ומסביב לשעון במטרה לספק לתושבי המדינה ולשכנותיה מים באיכות גבוהה. בכוונת החברה להמשיך ולשווק את יכולותיה גם במדינות זרות, במטרה להביא פתרונות למצוקת מקורות המים שנרשמת בשנה האחרונה באזורינו".