פסגות של רני צים: הגיוס בקרנות הנאמנות והמסחר בבורסה העבירו את בית ההשקעות לרווח

בעוד שפסגות גייס 1.4 מיליארד שקל לקרנות הנאמנות בשנת 2022, קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם פדו יותר מ-6.5 מיליארד שקל

רני צים / צילום: רמי זרנגר
רני צים / צילום: רמי זרנגר

הקונה העיקרי של נכסי פסגות שאותם נאלץ אלטשולר שחם למכור במסגרת העסקה לרכישת בית ההשקעות אשתקד, הוא רני צים. זה רכש באמצעות החברה הציבורית וואליו קפיטל את פעילויות פסגות קרנות נאמנות, פסגות ניירות ערך העוסקת בניהול תיקי השקעות, וכן פעילות ניהול קרנות גידור ופעילות ברוקראז' באמצעות חבר בורסה שבבעלותה. הרכישה היוותה קפיצת מדרגה בעסקיו של צים, בעלי חברת הנדל"ן הנושאת את שמו, בתחום הפיננסים.

פסגות  של צים, שחזרה לאחרונה לשם המקורי (אחרי שהחליפה לוואליו קפיטל), דיווחה השבוע על רווח קטן של 1.1 מיליון שקל ברבעון השני של 2022 ושל 700 אלף שקל בלבד, בסיכום המחצית הראשונה של השנה. עם זאת, בחברה מציינים כי בנטרול הפחתת נכסים בלתי מוחשיים (והוצאות חשבונאיות) עמד הרווח ברבעון השני על 12 מיליון שקל, ועל כ-23 מיליון שקל במחצית הראשונה. ניהול קרנות הנאמנות ותעודות הסל הניב לפסגות הכנסות של כ-54 מיליון שקל ורווח מגזרי של כ-10.7 מיליון שקל.

אלטשולר שחם לא מפרסם את הכנסותיו מפעילות קרנות הנאמנות כיוון שפעילות זו נכללת תחת בית ההשקעות עצמו שאינו ציבורי, אך בהחלט אפשר להשוות את הגיוסים והפדיונות של שתי חברות ניהול הקרנות במהלך החודשים האחרונים. בעוד שפסגות גייס 1.4 מיליארד שקל בשנת 2022, קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם פדו יותר מ-6.5 מיליארד שקל.

שתי החברות איבדו נכסים במהלך החודשים האחרונים, אך בהיקף שונה לחלוטין. הגיוסים החיוביים של פסגות צמצמו את אבדן הערך של הנכסים בגין התשואות השליליות בשוקי ההון לפחות ממיליארד שקל, הפדיונות ואבדן הערך של אלטשולר שחם בקרנות הנאמנות הגיעו לכ-8 מיליארד שקל.

מלבד פעילות הגמל, רכש כאמור צים גם את פעילות חבר הבורסה של פסגות שייצרה ברבעון הכנסות של כ-20 מיליון שקל ורווח מגזרי של כ-3 מיליון שקל ואת פעילות ניהול התיקים שיצרו הכנסות רבעוניות של כ-5 מיליון שקל, אך הפסד רבעוני של כ-360 אלף שקל.

לצד הפעילות שנרכשה מאלטשולר שחם, סיפחה פסגות בסוף דצמבר, 51% מאפליצ'ק הפועלת בתחום האשראי. פעילות המימון ייצרה ברבעון השני הכנסות של כ-14.6 מיליון שקל, כאשר האשראי החוץ בנקאי המהווה את עיקר הפעילות, ייצר רווח מגזרי של כ-2.2 מיליון שקל.

פסגות של צים נסחרת כיום בשווי של כ-400 מיליון שקל, ללא תזוזה משמעותית במחיר המניה מאז רכישת הפעילות מאלטשולר שחם אשתקד.