המסך יורד על אימפריית בתי הקולנוע של משפחת גרדינגר

מגפת הקורונה השביתה את פעילות בתי הקולנוע ברחבי העולם והביאה את רשת סינוורלד של משפחת גרדינגר לסף פשיטת רגל • החברה, שבעבר נסחרה בשווי של 3 מיליארד ליש"ט, שווה היום 56 מיליון ליש"ט בלבד • עלייתה ונפילתה של אמפריה

אולם קולנוע של סינוורלד. בעיגול: מוקי גרדינגר / צילום: שאטרסטוק, סיון פרג'
אולם קולנוע של סינוורלד. בעיגול: מוקי גרדינגר / צילום: שאטרסטוק, סיון פרג'

סיפור עלייתה ונפילתה העסקית של רשת בתי הקולנוע סינוורלד (Cineworld), הוא גם סיפורם של האחים משה (מוקי) וישראל (שרי) גרדינגר, נכדיו של מייסד הפעילות  ומנהליה כיום. סינוורלד, שהוקמה על יסודותיה של חברת תיאטראות ישראל, צמחה להיות אימפריה חובקת עולם של בתי קולנוע, באמצעות עסקאות מיזוג ורכישה.

כשהקאמבק באולמות הקולנוע מתמהמה, סינוורלד של משפחת גרדינגר מתקרבת לפשיטת רגל | WSJ

אלא שפרוץ מגפת הקורונה, שהשביתה את פעילות בתי הקולנוע ברחבי העולם, הרס  את מה שהוקם במשך עשורים רבים, עד כדי חשש להליכי פשיטת רגל בימים אלה. בד בבד צללה מניית סינוורלד  בבורסה הלונדונית ב-94% בשנה האחרונה, למחיר המגלם לחברה שווי שוק של 56 מיליון ליש"ט בלבד (65 מיליון דולר).  

 
  

משה גרדינגר שעלה מרומניה הקים את בית הקולנוע הראשון בחיפה ב-1930 בשם "עין דור". בנו, קלמן (קני), הרחיב את העסקים מחוץ לחיפה ובין היתר רכש את קולנוע חן בתל אביב, כשבהמשך הקימה המשפחה את רשתות בתי הקולנוע רב חן ויס פלאנט, וכן נכנסה לתחום הפצת הסרטים באמצעות חברת "פורום פילם" בארץ.

את ההתרחבות של תיאטראות ישראל לחו"ל ביצעו האחים גרדינגר בשנות ה-90 למזרח אירופה, בעיקר להונגריה, רומניה ופולין, ובהמשך ב-2014 נרשם המיזוג עם סינוורלד הבריטית. 

העסקה הגדולה ביותר של החברה הצומחת בוצעה ב-2017, אז רכשה את חברת ריגל (Regal) האמריקאית, אחת מרשתות בתי הקולנוע הגדולות בארה"ב, והפכה לענקית הקולנועים השנייה בגודלה בעולם.

הרכישה בוצעה במחיר של 3.6 מיליארד דולר, תוך שימוש במינוף, ובהשלמתה, ערב פרוץ המגפה בינואר 2020, נסחרה סינוורלד בשווי של 3 מיליארד ליש"ט (3.65 מיליארד דולר), כשהיא מנהלת 11 אלף בתי קולנוע ברחבי העולם ומעסיקה מעל ל-37 אלף עובדים. 

התחייבויות של פי 3 מהנכסים

הקורונה החריבה כאמור את האימפריה העסקית של משפחת גרדינגר והובילה לסגירה של אולמות ההקרנה ברחבי העולם, לצד ירידה ועיכובים בשחרור הסרטים לבתי הקולנוע. ההתדרדרות במצבה של סינוורלד הגיעה גם על רקע ניסיון לרכוש את רשת הקולנועים סינפלקס הקנדית - שהייתה הופכת אותה לגדולה בעולם - עסקה שבוטלה ביוני 2020. עם זאת, בדצמבר האחרון פסק ביהמ"ש בקנדה כי על סינוורלד לשלם פיצוי בגובה כ-1.6 מיליארד דולר לחברה הקנדית, ובתגובה סינוורלד ציינה כי תערער על ההחלטה וכי אינה מחויבת לשלם עד תום הדיון בערעור.

את שנת 2021 סיכמה אמנם סינוורלד עם זינוק של יותר מ-100% בהכנסות ביחס לשנת הקורונה (ל-1.8 מיליארד דולר), אך בשורה התחתונה עדיין נרשם הפסד ניכר של 566 מיליון דולר - לאחר מגה הפסד של ל 2.65 מיליארד דולר בסיכום 2020.

במאזני החברה יש נכון להיום התחייבויות שוטפות בסך 1.56 מיליארד דולר, מול נכסים שוטפים של 533 מיליון דולר. סך ההתחייבויות לטווח הארוך (מעל לשנה) מסתכם ב-9.2 מיליארד דולר, מהן ההלוואות שנטלה במעל ל-5 מיליארד דולר. הגירעון בהונה העצמי עומד על 345 מיליון דולר.