ההתייקרות שתהרוס לכם את הבוקר: הבצורת בברזיל צפויה להעלות את מחירי הקפה

שילוב יוצא דופן של בצורת וקרה בשנה שעברה פגע בתפוקת היבול של זן הקפה היוקרתי מברזיל, ערביקה • גם בקולומביה השכנה, יצרנית חשובה נוספת בתעשייה, מזג האוויר פגע ביבול

פולי קפה. המחיר צפוי לעלות / צילום: Shutterstock
פולי קפה. המחיר צפוי לעלות / צילום: Shutterstock

יבול דל במיוחד אצל יצרנית הקפה הגדולה ביותר בעולם מאיים לייקר את המחיר של כוס קפה. חקלאים בברזיל מתמודדים עם ההשלכות של מזג האוויר המשוגע בשנה שעברה, אז המטעים התמודדו קודם עם בצורת ואחר כך עם קרה. יש שאומרים שהיבול של פולי קפה ערביקה היוקרתי יגיע לפחות מחצי מהכמות שיכול היה להגיע בשנה טובה.

חלק מהחדשות הרעות האלה כבר מתומחרות למשקיעים, חברות קפה ושותי המשקה המעורר. מזג האוויר הגרוע בברזיל עזר לדחוף את החוזים העתידיים על קפה לשיאים רב שנתיים ב־2021, אחת משרשרת של הפרעות לשוקי הסחורות של העולם. אבל אם היבול השנה יהיה אפילו קטן יותר ממה שחששו, זה עלול להחמיר מחסור בהיצע הבינלאומי ויעזור להניע עליות מחירים חדשות.

ברזיל משפיעה על שוק הקפה העולמי בגלל שהיא היצואנית הגדולה ביותר בעולם, בפער ניכר. ההפרעה חמורה יותר בגלל שייצור קפה ערביקה בברזיל קורה במחזורים של שנתיים, ובשנים שמסתיימות במספר זוגי היבול גדול יותר. בינתיים, מזג אוויר גרוע פגע בתעשיית הקפה גם בקולומביה השכנה, עוד יצרנית חשובה.

לאחר שכמעט לא השתנו במשך שנים, הוצאות משקי הבית על קפה זינקו מעלה בשנה האחרונה, כך מראים מדדי המחירים לצרכן בארה"ב. תעשיית הקפה, כמו אחרות, נאבקה גם בבעיות הקשורות לשרשרת האספקה וגם עם מחירים גבוהים.

קטיף קפה בברזיל / צילום: Associated Press, Andre Penner
 קטיף קפה בברזיל / צילום: Associated Press, Andre Penner

"משבר גדול"

מחירי הערביקה בעולם צפויים לעלות ברגע שההערכות לגבי היבול של השנה בברזיל יושלמו, כך אמר תיאגו קזריני, סוחר בקפה מהחברה Cazarini Trading. בעוד שחששות לגבי הכלכלה העולמית הכבידו לאחרונה על מחירי הקפה, "מאוד מסוכן לשכוח מאחור את המרכיבים היסודיים", אמר.

אנליסטים בעבר צפו שיבול הערביקה בברזיל ל־12 החודשים שמתחילים ביולי עשוי להיות דומה לשיא שנקבע שנתיים קודם לכן של 48.7 מיליון שקי קפה, כל אחד במשקל 60 קילו. אבל הנתון הסופי יהיה כנראה הרבה יותר נמוך. תחזית רשמית מוקדמת מברזיל צופה יבול של 35.7 מיליון שקים בלבד.

"זה משבר גדול מבחינתנו", אמר חוזה מרקוס מגלהס, חקלאי קפה ונשיא קואופרטיב הקפה Minasul. יותר מ־9,000 החברים בקואופרטיב מחויבים לספק כמות מסוימת של קפה בכל עונה, אבל השנה הקואופרטיב מרשה להם לספק חצי מהכמות המובטחת.

בקואופרטיב מצפים לקבל פחות ממיליון שקי קפה, ירידה לעומת 2.2 מיליון ב־2020. "ישנם מגדלים שאין להם אפילו חצי ממה שאנחנו מבקשים", אמר מגלהס.

אדמר לאיטאנו, בן 57, היה בעסקי הקפה כל חייו, בעקבות אביו. היה לו עסק שעזר למגדלים אחרים לייצא, וחווה במינאס ז'ראיס, המדינה בה בערך חצי מהערביקה בברזיל צומחת.

בשנה טובה, אמר לטיאנו שגידל מספיק קפה למילוי 4,000 שקים. הוא אמר שהשנה הוא מצפה לחצי מהכמות הזו.

צפויה התייקרות בחודשים הקרובים

צופי השוק מצביעים על סימנים אחרים לביקוש לקפה שעוקפים את ההיצע, וזה עשוי לייקר את המחירים עוד. בארגון הקפה הבינלאומי אומרים שהצריכה העולמית תעקוף את הייצור בשנה השנייה ברציפות, בזמן שבחברת Fitch Solutions אמרו שהמאגרים במחסני Intercontinental Exchange היו ברמה הנמוכה ביותר במאה הזו.

הירידה בהיצע והירידה במאגרי הקפה מצביעות על כך שהמחירים יהיו גבוהים יותר בשלושה עד שישה החודשים הקרובים, אמר אולה הנסן, מנהל אסטרטגיית סחורות בבנק סקסו.

חוזים עתידיים על קפה זינקו ב־2021 ומוקדם יותר השנה, והגיעו לשיא של כמעט 10 שנים במחיר של 2.58 דולר לפאונד בפברואר. מאז ירדו מעט, למחיר של כ־2.23 לפאונד, אבל נותרו גבוהים בהשוואה לשנים האחרונות.

בפיטץ' לא מאמינים שהמחירים יעלו עוד, אבל אומרים שירידה בייצוא מברזיל, לצד היעדר מלאי במחסנים, ישמרו את המחירים גבוהים. לאחרונה העלתה החברה את התחזית שלה למחיר של ערביקה ל־2.15 דולר לפאונד עד סוף השנה, מעט יותר זול מרמת המחיר כיום.