גראן וין של יקב קסטל הוא מופת של יצירה ייננית

מדובר באחד היינות המתיישנים המוערכים בישראל, שנהנה מקהל מעריצים ומביקוש שעולה על ההיצע • מחירי הבקבוקים מתחילים במאות שקלים ומגיעים עד לאלפים

יין קסטל גראן ואן  2020 / צילום: אלעד ברמי
יין קסטל גראן ואן 2020 / צילום: אלעד ברמי

על קסטל גראן וין

שנת הבציר: 2020
סוג היין: אדום
זן ענבים: בלנד בורדו
יקב: קסטל
אזור גידול: הרי ירושלים
ייננים: אלי ואיתן בן זקן
כשר: כן
אלכוהול: 14.5%-15%
טמפרטורת הגשה: 16-18 מעלות
מחיר: 245 שקלים

אורך רוח הוא מבחן האולטימטיבי ליין, שמצריך מהיינן על פי רוב להשתמש בענבים מהחלקות הטובות ביותר של היקב.

יינות מתיישנים הם האיירון־מנים של תעשיית השתייה העולמית. בעוד משקאות מזוקקים כמו ארמניאק כמעט ונועדו להישכח במרתף חשוך ולח במשך עשרות שנים, מעט יינות יצליחו לעמוד במשימה הזו בכבוד.

רובם גם לא יועדו למשימה הזו. את מרבית היינות, לבנים ואדומים כאחד, מומלץ ללגום שנים בודדות אחרי הביקבוק. אם נשמרו מחוץ למקרר יין - על אחת כמה וכמה.

רקע

קסטל גראן וין משנת הבציר 2020 נוצר בהשראת יינות הממסך (יינות המתבססים על מספר זנים) של בורדו. הוא מתבסס על 60% ענבים מזן קברנה סוביניון, 25% מרלו ו־15% פטי ורדו, כולם מהרי ירושלים - מכורת יקב קסטל. אחרי שיושן 18 חודשים בחביות, היין צפוי להגיע לשיאו, טוענים ביקב, 8 שנים אחרי הביקבוק.

זהו יין שאפשר לשתות עכשיו אבל מומלץ לחכות איתו. מי שימתין יגלה יין מרוכך ופירותי פחות, עם מורכבות וניואנסים.

למה בחרנו בו

אחד היינות המתיישנים המוערכים בישראל, שנהנה מקהל מעריצים ומביקוש שתמיד עולה על ההיצע. הוא זוכה לציונים גבוהים בקרב מבקרי יין בינלאומיים שמדרגים אותו בקביעות כאחד היינות הטובים בישראל. ובצדק: זהו יין הרמוני ומאוזן - מופת של יצירה ייננית.

חדש על המדף: ג'ין פארסון

חדש על המדף: ג'ין פארסון

הג'ין - תזקיק מתובל בגרגירי ערער (ג'וניפר) - הולך וצובר נוכחות במדף המשקאות הביתי. אין מה לעשות: קלות השימוש, טוניק וגמרנו, ואופיו הצונן שמתאים לאקלים המקומי, עושים את שלהם.לצד בקבוקי הג'ין האנגליים הידועים, אפשר למצוא כעת שלל תוויות מרחבי העולם, ביניהם רוקו בתיבול יוזו (יפן) וג'ינארטה בתיבול לבנדר (איטליה). כעת מצטרף אליהם גם מותג הבוטיק הסלובני "פארסון".

ג'ין פארסון / צילום: יח''צ
 ג'ין פארסון / צילום: יח''צ

התזקיק השקוף של פארסון מתובל במרכיבים רעננים כמו הדרים, כוסברה, דומדמניות ושומר. לצדו נמכרים גם שלוש גרסאות בתוספת מיץ פירות, קטגוריה הולכת וגדלה של משקאות שמותחים את הטעמים המסורתיים שמזוהים עם הג'ין: גראפי בתוספת ענבי יורקה אדומים ומתוקים מסלובניה; סאני עם מיץ פסיפלורה ופירות טרופיים וקוזי בתיבול קליפת תפוז, תפוח וקינמון.

סוג: ג'ין • אלכוהול: 40% • מחיר: 189 שקלים • להשיג בחנויות האלכוהול

הכסף שמאחורי

מחירי הבקבוקים שנועדו ליישון מאמירים למאות שקלים בחנויות יין - וגם לאלפים, בקרב סצנת האספנות הערה בארץ. גראן וין הוא יין שמחירו מאמיר בכל שנה בכמה אחוזים, כך שמי שיש ברשותו מקרר יין - זו השקעה יחסית בטוחה. תמחור יינות מתיישנים מתחיל בכ־200 שקלים ומגיע, במקרה של בקבוקי ירבעם בנפח 4.5 ליטר
(6 בקבוקים) של הגראן וין מיודענו, לאלפי שקלים - ואפילו לרבבה.

המחירים, כמו באמנות, נקבעים על פי תנאי השוק: נדירות הבקבוק והמחיר שאספנים מוכנים לשלם.

טעם

היין ניחן בטעם פירותי, שבמרוצת השנים ישתנה לטעמים עמוקים יותר, מסוג שאוהבים לזהות עם תבלינים ופירות יבשים.

התאמה קולינרית

מתאים לארוחות חורפיות, עשירות בבשר, קדרות וסטייקים עסיסיים שהטאנין והחומציות מחליקים עליהם.

עוד 3 יינות

● קברנה 2017, יקב רמת הגולן 
העשייה של היינן ויקטור שונפלד מושפעת מיינות העולם החדש: אדומים עתירי טעם, בשלים ויחסית אלכוהוליים שהצליחו ללכד סביב חוג אספנים. מבין הסדרות הגבוהות, בולט קברנה סוביניון הוותיק והנהדר. לשתות עכשיו או לחכות 5 שנים.

מ-135 שקלים ומעלה. כשר.

●אלול 2019, יקב סוסון ים
זאב דוניה, יינן ובעל היקב, הוא שחקן נשמה בקטגוריית הבוטיק הישראלית. אלול, יין הדגל של היקב (קברנה 60% לצד 25% פטיט סירה ו־15% סירה) ניחן בפוטנציאל יישון של כעשור משנת הבציר.

119 שקלים. לא כשר.

● ווייט סיגנצ'ר 2018, יקב ספרה 
הרכבו של ווייט סיגנצ'ר הלבן, יין הדגל של יקב ספרה, מתחלף מדי שנה בהתאם לבציר. ב־2018 הוא התבסס על ענבי שנין בלאן, הפופולריים בקרב לגמנים צעירים בישראל. 12 בקבוקים אחרונים של שנת הבציר הזו נמכרים בחנות היקב בלבד וימשיכו להתיישן בחן עוד שלוש שנים לפחות (אם לא שבע).

220 שקלים. לא כשר.