למרות עשרות המיליארדים שזורמים אליה, אוקראינה במשבר כלכלי קיומי

הבנק העולמי מעריך כי אוקראינה תסיים את השנה עם 45% צניחה בתמ"ג • ובעוד שהרוסים מדווחים ש"הכול מתנהל לפי התוכנית", האוקראינים מבטיחים "להכריע את המלחמה עד החורף"

חיילים אוקראינים יורים לעבר עמדות רוסיות באזור חרקיב, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Andrii Marienko
חיילים אוקראינים יורים לעבר עמדות רוסיות באזור חרקיב, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Andrii Marienko

חצי שנה בדיוק אחרי שחיילים רוסים פלשו בכוחות גדולים לאוקראינה, המלחמה על הקרקע עדיין מתנהלת. חיילים משני הצדדים וגם אזרחים - ברובם המכריע מהצד האוקראיני - נהרגים כמעט מדי יום. מלחמת הבזק הכושלת שרוסיה ניסתה לבצע בתחילת המלחמה, בניסיון לכבוש את קייב ולפצל את אוקראינה, התחלפה בשבועות האחרונים במלחמת חפירות, בקווי מערכה שלא משתנים באופן דרמטי בימים האחרונים, אך שנפרשים לכל היקפה המזרחי של המדינה העצומה, ובימים האחרונים מתרחבים גם לעבר חצי האי קרים.

■ חצי שנה למלחמה באוקראינה: 30 שנות השקעות זרות ברוסיה ירדו לטמיון

מספרי ההרוגים אינם ברורים. בין 5,000 ל־11,000 חיילים אוקראינים נהרגו עד כה, לפי הערכות המודיעין האמריקאי. מספר האזרחים האוקראינים שנהרגו גם אינו ידוע: האו"ם מזכיר כ־5,400 קורבנות ודאיים, אך לפי הערכותיו שלו מדובר באומדן־חסר. המספר האמיתי כפול ואולי משולש מזה. בצד הרוסי, הערכות נאט"ו הן כי בין 7,000 ל־15,000 חיילים רוסים נהרגו במלחמה עד כה, ועוד עשרות אלפים נפצעו.

גם ההשלכות הכלכליות של המלחמה ממשיכות להתברר, בעבור רוסיה ואוקראינה, וגם בעבור העולם כולו. אוקראינה נמצאת במשבר כלכלי חריף וקיומי. הבנק העולמי חזה בחודש שעבר כי היא תסיים את 2022 עם צניחה בתמ"ג של 45%. ממדינה מתפקדת, אפילו צומחת, עם יצוא דגנים, פלדה ומוצרי עתירי־אנרגיה אחרים, הפכה אוקראינה למדינה שכל משאביה מוקדשים למלחמה, שהכלכלה שלה קרסה למעשה.

הייצור האוקראיני פסק כמעט לחלוטין

הייצור האוקראיני פסק לא רק באזורים החשובים־יחסית בדונצק, שהם כעת במוקד הלחימה, אלא בכל רחבי המדינה, על רקע גיוסי חירום ומעבר לכלכלת מלחמה. יותר מ־6.6 מיליון אוקראינים הם כעת עקורים בתוך ארצם. הלימודים בבתי הספר אינם צפויים להתחדש. מתחילת המלחמה נרשמה עזיבה מסיבית של תושבים לעבר מדינות אירופיות אחרות, ומספר הפליטים עומד על יותר מ־5.4 מיליון. האינפלציה במדינה צפויה לעבור את רף ה־30%. הניסיונות לחדש את יצוא החיטה ודגנים אחרים נמצאים רק בתחילתם, ולא ברור אם המדינה תצליח ליהנות מההכנסות מכך בקרוב.

הסיבה שאוקראינה לא הוכרזה עד כה "פושטת רגל", ואפילו מסמנת כי ביכולתה להמשיך את הקרבות עד להכרעה, היא בגלל הסיוע הבינלאומי הרב לו היא זוכה. לא מדובר רק בסיוע צבאי, שהחל למעשה מתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה ב־24 בפברואר והתעצם ככל שהזמן עבר והוכח שהכוחות האוקראינים הם יריב שקול לרוסים. מדובר גם בסיוע פיננסי מצד מדינות עשירות כמו ארה"ב, בריטניה, קנדה וגרמניה, וגם בחבילות סיוע בשווי מיליארדים מהאיחוד האירופי כארגון.

בחודש שעבר החליטו בנקים בינלאומיים, גופי השקעות וממשלות המחזיקים באג"ח אוקראיניות בשווי 20 מיליארד אירו להקפיא את התשלומים לשנתיים, כדי למנוע הכרזה על פשיטת רגל על ידי סוכנויות הדירוג. ייתכן שבעתיד תישקל מחיקת חובות כוללת למדינה.

עד כה, מחשבון הסיוע של המכון הכלכלי בקיל סכם ומצא כי מדינות בעולם הבטיחו סיוע בשווי 84.2 מיליארד דולר לאוקראינה. הסיוע כולל גם ציוד צבאי ותחמושת רבה, אך גם סיוע הומניטרי לעקורים ולפליטים, וכן ערבויות פיננסיות, שמועברות ברובן באמצעות הבנק העולמי.

ארה"ב - התומכת הכלכלית הגדולה ביותר

ארה"ב היא התומכת הגדולה ביותר של המדינה, והכריזה כמעט מדי שבוע על חבילות סיוע צבאיות, אספקת מערכות מתקדמות ותחמושת נוספת לאוקראינה. לפי החישובים האחרונים, היא הבטיחה למדינה סיוע צבאי של 25 מיליארד דולר. גרמניה הודיעה השבוע על סיוע צבאי נוסף בשווי חצי מיליארד אירו, וכמעט כל מדינה אירופית החברה בנאט"ו כבר סייעה לאוקראינה בנשק ובתחמושת.

גם בתחום האזרחי, ארה"ב היא התורמת הגדולה ביותר לאוקראינה, והקצתה מענקים ישירים וערבויות של 20 מיליארד דולר. סך התמיכה האמריקאית עומדת על יותר מ־40 מיליארד דולר. האיחוד האירופי סיפק עד כה כ־12 מיליארד אירו בסיוע פיננסי.

בצד השני של המלחמה, נראה כי רוסיה מתפקדת טוב יותר ממה שצפו המומחים, לפחות בטווח הקצר. תחזית הבנק העולמי לצמיחה שלילית של 8% ברוסיה השנה התחלפה כעת בהערכה לצניחת תמ"ג של 6%. הבנק המרכזי הרוסי אפילו מדבר על 4.2%. האינפלציה במדינה ירדה ל־15%. כמובן, רוסיה כבר אינה שוק חופשי להשקעות, המטבע שלה נשלט על ידי הבנק המרכזי והיא אינה יכולה לגייס הון יותר בשווקים הבינלאומיים, אבל נכון לעכשיו נראה כי אינה צריכה זאת. האבטלה אולי לא זינקה, אבל רק בגלל שעובדים רבים מוגדרים עדיין בחופשה. זה אמור להשתנות בחודשים הקרובים.

אחרי הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה בעקבות סיפוח קרים, התרכזה רוסיה בייצור עצמאי של מזון, והדבר מסייע לה כעת. אמנם שני־שליש מ"חומת ההגנה הפיננסית" שלה - כ־600 מיליארד דולר שנאספו בציפייה לסנקציות בינלאומיות, - הוקפאו. אך מה שנותר מסייע לה לשמור על מוסדות המדינה מתפקדים.

מחיר החיטה והשמן זינק אך שב לרדת

בטווח הארוך רוב הכלכלנים מסכימים כי התחזית הכלכלית לרוסיה עגומה. עם מגבלות על יבוא טכנולוגיה מערבית, ללא שבבים, כשהיא תלויה רק בסין, הכלכלה הרוסית אינה צפויה לצמוח באותו שיעור כמו בעבר. לפי הערכות, כ־300 אלף רוסים כבר ברחו מהמדינה, רובם צעירים משכילים, רבים מהם עובדים בתחומים דיגיטליים וטכנולוגיים.

בזירה הבינלאומית, המלחמה שבה פתחה רוסיה, והתגובה המערבית בדמות סנקציות כלכליות ופיננסיות הדוקות, היא זעזוע כלכלי משמעותי. מחירי החיטה והשמן זינקו עם פרוץ המלחמה לשיאים, אך בחודשים האחרונים ירדו בצורה מתונה. עדיין, מחיר שמן צמחי גבוה ב־70% ממה שהיה לפני כשנה, ומחירי הדגנים (כולל חיטה) גבוהים בקרוב ל־50%. ההשפעות העקיפות על תעשיית המזון והחקלאות הן משמעותיות, בין היתר משום שרוסיה הייתה ספקית דשנים מובילה לפני המלחמה.

אך ההשפעה הרבה ביותר הורגשה בתחום האנרגיה. רוסיה הייתה אחת משלוש יצואניות דלקי המאובנים הגדולות בעולם לפני המלחמה, ובעקבות הסנקציות שהוטלו עליה הפך תחום האנרגיה למנוע של אינפלציה משתוללת, במיוחד באירופה אך גם בשווקים אחרים. מחיר הגז הטבעי האירופי זינק פי שבעה בשנה החולפת, מחיר הפחם עלה ב־500%. מחיר הנפט רשם תקופה ממושכת של מחירים גבוהים, יותר מ־120 דולר לחבית, לפני שירד בשבועות האחרונים בגלל החשש ממיתון עולמי.

אירופה והעולם המערבי כולו החלו תהליך של מעבר ממזרח למערב בתחום האנרגיה, והדבר צפוי לעצב מחדש כלכלות רבות. בעוד הלחימה נמשכת, הרוסים מדווחים כי "הכול מתנהל לפי התוכנית" והאוקראינים מבטיחים "להכריע את המלחמה עד החורף", האי־ודאות שיוצרת המלחמה באוקראינה, בנוסף לסבל האנושי של האזרחים, תמשיך לזעזע את הציבור והשווקים.