כ-200 רופאים מתמחים הגישו מכתבי התפטרות במחאה על דחיית קיצור התורנויות

הרופאים המתמחים מחריפים את המאבק: כ-200 מתמחים הגישו מכתבי התפטרות במחאה על דחיית מימוש התוכנית לקיצור התורנויות • ד"ר ריי ביטון, יו"רית ארגון המתמחים מרשם: "אנחנו מפנים אצבע למשרד האוצר ומבקשים ממנו לעמוד בהתחייבות שלו" • משרד הבריאות: "משרד הבריאות תומך במאבק הצודק של המתמחים אך קורא להם שלא להשתמש בכלי ההתפטרות"

הפגנת מתמחים נגד תנאי התורנויות, אוקטובר 2021 / צילום: אלעד גוטמן
הפגנת מתמחים נגד תנאי התורנויות, אוקטובר 2021 / צילום: אלעד גוטמן

כ-200 רופאים מתמחים הגישו היום (ה') בצהריים את מכתבי התפטרות שלהם, זאת במסגרת מסיבת עיתונאים שכינסה ד"ר ריי ביטון, יו"רית ארגון המתמחים מרשם. ביטון הסבירה במסיבת העיתונאים כי ההתפטרות, עליה הם שבו והתריעו, היא במחאה על דחייתה של התוכנית לקיצור התורנויות בשנה וחצי נוספות.

"אחרי הרבה שנים שאף אחד לא נגע בנושא, העובדה שמאות מתמחים מגישים שוב מכתב התפטרות בתוך פחות משנה, היא כישלון ענק לממשלה ולשרים. אני רוצה לקרוא לשר האוצר אביגדור ליברמן שבבסיס המחלוקת הזו. יש בידך לפתור את המשבר. זה מה שמונע מאיתנו כרגע למשוך את ההתפטרות", הבהירה ד"ר ביטון. "ברגע שתקבל החלטה להעביר את הכספים לבתי החולים כדי שיתחילו להתחיל היערכות לתוכנית, ולהוציא את המהלך לפועל - מכתבי ההתפטרות ימשכו. יש כאן אחריות משותפת. אנחנו מפנים אצבע למשרד האוצר ומבקשים ממנו לעמוד בהתחייבות שלו", אמרה.

שורשי מחאת המתמחים טמונים כבר כחלק משביתת הרופאים בשנת 2011, אז יצאו המתמחים בדרישה להקל על תנאי העבודה הנוקשים שלהם הם נדרשים. במאי 2020 צברה המחאה כוח, והמתמחים דרשו לקצר את המשמרות שלהם הם נדרשים מכאלו בנות 26 שעות, ל-16 שעות. את המחאה הוביל ארגון המתמחים מרשם, שקם בעקבות מחאה זו.

באוקטובר 2021 הודיעו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי על מתווה לקיצור תורנויות המתמחים ל-18 שעות, אלא שהנהגת מרשם לא קיבלה מתווה זה, בשל העובדה שהוא חלקי ואמור לחול בראשיתו על 10% בלבד מכלל המתמחים, ורק בפריפריה. בהמשך שופר המתווה והורחב, והנהגת מרשם חתמה עליו ומשכה את מכתבי הפיטורים שהוגשו כחלק מהמחאה. מנהלי בתי החולים מצידם טענו כי כדי ליישם את המתווה, יש צורך בתוספת תקנים.

המתווה החדש אמור היה להיכנס לתוקף באפריל 2022 ומשזה לא קרה, הודיע ארגון מרשם על חידוש המחאה, ועל היערכות להתפטרות המונית. מכתבי ההתפטרות הוגשו כאמור למחלקות משאבי האנוש בבתי החולים היום בצהריים.

ראש הממשלה יאיר לפיד ביקש השבוע מהמתמחים להמתין ולא להגיש את מכתבי ההתפטרות. בפוסט בפייסבוק הוא כתב: "תתייחסו לכך כדחייה זמנית. אני מבין את החשדנות - יותר מדי שנים הייתם שקופים בעיני המערכת - אבל זה לא המקרה וזה לא המצב. אי אפשר למנוע את המהלך הזה, הוצאנו את הרכבת לדרך. הקדשתם שנים ארוכות ללימודי הרפואה כדי להציל חיים. אנחנו צריכים להציל יחד את המערכת".

לדברי לפיד, "אם יתברר לכם אחרי הבחירות ששוב מנסים למרוח אתכם, תמיד תוכלו להתפטר... אני יודע שחיכיתם יותר מדי, אני יודע שזה לא הוגן לבקש מכם לחכות שוב כמה חודשים, אבל זה כל מה שזה - כמה חודשים. כדור העתיד של הרפואה בישראל, אני מבקש מכם לתת לנו הזדמנות לתקן את מה שמגיע לכם. אין ראויים מכם".

"סיוט עבור מי שרוצה לתפקד כבן אדם בתוך ומחוץ לבית החולים"

המחשה לשחיקה ולתנאים הקשים שלהם נדרשים המתמחות והמתמחים הציגה אמש מגישת החדשות ד"ר הילה קורח, שהיא עצמה מתמחה במחלקה הגריאטרית של בית החולים מאיר. בשידור חי ובפוסט בפייסבוק, סיפרה ד"ר קורח על החלטתה לפרוש מההתמחות, על המחיר הכבד שמשלמים המתמחים, החולים והמשפחות בשל הקשיים הפיזיים והנפשיים שהפכו לשגרה כחלק מעבודת ההתמחות ברפואה. בין היתר ציינה קורח כי המספר 26 - סמל המחאה, אינו מדויק, משום שבפועל משמרת של מתמחה נמשכת הרבה מעבר לכך.

"המאבק של המתמחים מדגיש את המספר 26 אבל זה שקר - תורנות נמשכת הרבה יותר שעות, כולל הסטרס הבלתי ניתן לתיאור שלפניה וערפול ההכרה שמגיע אחריה. סיוט (שנמשך שנים) עבור מי שרוצה לתפקד כבן אדם בתוך ומחוץ לבית החולים", הסבירה ד"ר קורח.

"גם כשניסיתי להיות הכי חדה שלי עשיתי טעויות. לא טראומטיות מדי, אבל איתן גם הלכתי הביתה, לא משנה כמה רגעי חסד היו לי עם מטופלים והמשפחות שלהם", אמרה. "גם כשהייתי הכי מכילה וסבלנית, נתקלתי על בסיס יומי כמעט באנשים אלימים, שגם אם ממש אשתדל שלא לשפוט אותם במצבם הקשה - אין סיבה בעולם להתנהג ככה למי שמנסה לעזור לך".

"גם כשאמרתי לעצמי שזו תקופה ושרבות עשו את זה לפניי ורבות יעשו את זה אחריי, לא הצלחתי למצוא נחמה. המחיר מבחינתי היה כבד כל כך שגם העבודה היומיומית, גם פתרון החידות הרפואיות, גם הרווחה שהצלחתי לתת למטופלים והחיבוק והסיפוק העצום שבעזרה לאחר - החווירו", הוסיפה ד"ר קורח.

משרד הבריאות: "קיצור משך התורנויות הוא מהלך הכרחי"

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות תומך במאבק הצודק של המתמחים אך קורא להם שלא להשתמש בכלי ההתפטרות. בשנה החולפת מוביל משרד הבריאות את השינוי המורכב אך הנדרש בתנאי ההעסקה של הרופאות והרופאים המבצעים תורנויות, ובהתאם בוצעה עבודת מטה מעמיקה שבסיומה נכתב דוח מנדלוביץ' המשרטט מתווה מקצועי, אחראי וישים לקיצור משך התורנויות.

"לצערנו, התנערות משרד האוצר מהתחייבותו להעביר תקציב ייעודי שסוכם בין שרי האוצר, הכלכלה והבריאות, בצד התנגדות ומאבק של הר"י למתווה קיצור התורנויות, מנעו עד עתה את יישומו.

"לאחרונה חתמה שרת הכלכלה על ההיתר המתוקן בעניין קיצור התורנויות, אשר מאמץ באופן מלא את המלצות דוח משרד הבריאות (דוח מנדלוביץ'). בשל תקופת הבחירות ולאור הנחיית היועצת המשפטית לממשלה, דחתה שרת הכלכלה את מועד כניסתו לתוקף של קיצור משך התורנויות לספטמבר 2023. משרד הבריאות נערך ליישום המתווה במועד האמור, אך יודגש כי יציאה ממשית לדרך תחייב הקצאה מיידית של תקנים ומשאבים על ידי האוצר וכן הסדרת תנאי השכר בהבנות עם הר"י.

"מאבק המתמחים מוצדק, קיצור משך התורנויות הוא מהלך הכרחי לבריאות הציבור. הרופאות והרופאים המתמחים מהווים מרכיב חיוני במערכת הבריאות, ולפיכך משרד הבריאות קורא להם שלא לנקוט בצעדים שיפגעו בתפקוד התקין של בתי החולים".