מגדל: הפסד של מיליארד שקל ברבעון בשל הירידות בשוקי ההון ועדכון לוחות התמותה

חברת הביטוח רשמה הפסדי הון של 1.3 מיליארד שקל ברבעון השני והפרישה 923 מיליון שקל בגין העלאת תוחלת החיים בחישוב הביטחונות לכספים הפנסיוניים • במחצית הראשונה של השנה עמד ההפסד על 712 מיליון שקל

יו''ר מגדל יפתח רון-טל ושלמה אליהו, בעל השליטה / צילום: יוסי וייס-חברת החשמל, תמר מצפי
יו''ר מגדל יפתח רון-טל ושלמה אליהו, בעל השליטה / צילום: יוסי וייס-חברת החשמל, תמר מצפי

מגדל  מדווחת היום (ג') על הפסד של יותר ממיליארד שקל ברבעון השני של השנה, בהשוואה לרווח של 334 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית השנה הראשונה ההפסד הסתכם ב-712 מיליון שקל, לעומת רווח של 567 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021.

ההפסד הכולל בתקופה המדווחת הושפע משני אירועים עיקריים. הראשון הוא ירידות שערים חדות בשוקי ההון, הן בשערי האג"ח והן במדדי המניות בארץ ובעולם, שבעקבותיהן נרשמו הפסדי השקעות עודפים בסך של 1.3 מיליארד שקל ברבעון השני ושל כ-2.6 מיליארד שקל לפני מס במחצית השנה. האירוע השני הוא יישום חוזר לוחות התמותה של הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון שהאריך את תוחלת החיים בחישוב ההתחייבויות הפנסיוניות (בעיקר בביטוחי מנהלים) והביא לגידול בהתחייבויות הביטוחיות בביטוח חיים בסך של כ-0.9 מיליארד שקל לפני מס.

מתחילת שנת 2022 לא רשמה מגדל ביטוח דמי ניהול משתנים כתוצאה מתשואה ריאלית שלילית בפוליסות ביטוח החיים המשתתפות ברווחים ששווקו עד שנת 2004. אומדן דמי הניהול שלא יגבו בשל התשואה הריאלית השלילית עד להשגת תשואה חיובית מצטברת הסתכם נכון לסוף יוני בכ-1.1 מיליארד שקל.

מנגד, עליית עקום הריבית הביאה לקיטון בהתחייבויות הביטוחיות בסך של כ-2.1 מיליארד שקל לפני מס במחצית השנה ושל כ-455 מיליון שקל ברבעון השני.

הפרמיות ודמי הגמולים עלו ב-14% בהשוואה לאשתקד

היקף הנכסים המנוהלים (כולל את נכסי הנוסטרו העומדים כנגד ההון) עמד על כ-366 מיליארד שקל, עלייה של כ-3% לעומת סוף יוני 2021. העליות בשוקי ההון בחודשיים האחרונים יחד עם המשך ההפקדות לפנסיה ולגמל הביאו לכך שסמוך למועד פרסום הדוחות הכספיים הסתכמו הנכסים המנוהלים בכ-379 מיליארד שקל, בדומה להיקף הנכסים בתום שנת 2021.

לצד הגידול בנכסים, הפרמיות ברוטו ודמי הגמולים בתקופה המדווחת הסתכמו בכ-13.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שהתבטאה בכל תחומי הפעילות. בפרמיות ברוטו בביטוח כללי חלה עלייה של 16%, בהפקדות בגמל חלה עלייה של 20% ובהפקדות בפנסיה חלה עלייה של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, בהפקדות חד פעמיות בגין חוזי ביטוח ובתקבולים חד פעמיים בגין חוזי השקעה נרשמה עלייה של 63% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ובמכירות פנסיה וגמל עלייה של 60% ו-86% בהתאמה.

הרווח החיתומי בתקופה המדווחת הסתכם בכ-330 מיליון שקל לפני מס לעומת כ-461 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, וחלה בו עלייה בכל תחומי הפעילות הביטוחיים, למעט בענפי הרכב.

יו"ר מגדל ביטוח יפתח רון-טל ומנכ"ל מגדל ביטוח שגיא יוגב מסרו עם פרסום הדוחות שזה היה רבעון "מאתגר" בשל התשואות השליליות בשוק ההון ועדכון לוחות התמותה על-ידי רשות שוק ההון, "שהוביל להפרשה חד פעמית בסך של 923 מיליון שקל (לפני מס) נוכח היותה של החברה בעלת תיק ביטוח החיים הגדול בענף".

"יחד עם זאת, החודשים שחלפו מאז תום הרבעון, שהביאו עימם התייצבות מסוימת בשווקים והתאוששות בשוק ההון, הובילו לעלייה מחודשת בהיקף הנכסים", הוסיפו במגדל. "במקביל, אנו ממשיכים להגדיל את הרכיב האלטרנטיבי בתיקי ההשקעות על מנת להקטין את התלות בשוק ההון ואת התנודתיות הנובעת ממנו. מתחילת השנה נחתמו השקעות בסך כולל של כ-8.6 מיליארד שקל בעסקאות לא סחירות, שעתידות לתרום לתוצאות החברה ולתשואות עמיתיה בטווח הבינוני והארוך"