חברות האנרגיה של בן משה ניסו להעלות מחירים בגרמניה - ונדחו

לקוחות שחתמו עם חברת "אקסטרה-אנרג'י" שבבעלות איש העסקים הישראלי על חוזים ארוכי טווח למחירי חשמל וגז, הופתעו לקבל דרישה למחירים גבוהים פי שניים • בית משפט בדיסלדורף הוציא צו המונע את העלאת המחירים • החברה מסרה לגלובס: "אנו בוחנים את החלטה"

מוטי בן משה / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות
מוטי בן משה / צילום: יריב כץ - ידיעות אחרונות

חברת האנרגיה ExtraEnergie הגרמנית, שבראשה עומד איש העסקים הישראלי מוטי בן משה, ספגה השבוע מפלה בבית משפט גרמני, שפסק כי העלאות מחירי האנרגיה שניסתה להשית על לקוחותיה "אינן חוקיות", וכי על הצרכנים לשלם מחירים מופחתים עד לתום החוזים שנחתמו עמה; כך מדווח המגזין "דר שפיגל". הדיווח מגיע אחרי שבשבוע שעבר ייחד המגזין לבן משה, מבעלי "אלון רבוע כחול" בישראל, כתבה עם תמונתו שמעליה הכותרת "כך רוצה איש עסקים לעבוד על לקוחות גז וחשמל בגרמניה".

במרכז הפרשה ניצבות התמורות החדות בשוק האנרגיה הגרמני בחודשים האחרונים בעקבות המלחמה באוקראינה, הסנקציות האירופיות על רוסיה והזינוק במחירי הגז והחשמל בכלכלה הגדולה באירופה. לפי דיווחי צרכנים בנורדריין־וסטפליה, מדינת המחוז המאוכלסת ביותר בגרמניה, שבה שוכן מטה חברת ExtraEnergie ומותגים אחרים הקשורים אליה -הציעו החברות של בן משה "מחירים מפתים" לשימוש בגז או בחשמל בתמורה לחתימה על חוזה ארוך טווח לשנה או לשנתיים.

הבטחה ל"תעריף קבוע"

בן משה כיהן בעבר כיו"ר אי.די.בי בישראל והוא כיום הבעלים של אלון רבוע כחול, השולטת בדור אלון, רבוע נדל"ן ו־ג'י.פי. גלובל פאוור, ועוסקת בקמעונאות ובתחבורה ציבורית.

המחירים האטרקטיביים שהציעו חברות האנרגיה השונות בשליטת בן משה פורסמו על רקע חשש של רבים בגרמניה מעליית מחירים, והביאו לקוחות רבים להתנפל על ההצעה ולחתום על חוזים לרכש גז או חשמל במחיר קבוע, ונמוך יחסית. לפי הדיווחים, החתימה נעשתה עד לתחילת הקיץ האחרון. "(הלקוחות שלנו) מוגנים מעליות מחירים דרסטיות בשוק האנרגיה, ואנו מציעים מחיר קבוע", נכתב באתר החברה, לפי דיווח ברשת הטלוויזיה ZDF.

אלא שהלקוחות הופתעו לקבל ביולי האחרון, חלקם שבועות או חודשים בלבד אחרי שחתמו על החוזים ארוכי הטווח, מכתב שבו נאמר כי התעריף שלהם מזנק ביותר מפי שניים, בגלל המצב הכללי בשוק האנרגיה במדינה. "זה היה כל כך חצוף, שלא האמנתי שזה אמיתי", אמר אחד הלקוחות לטלוויזיה הגרמנית. הלקוחות קיבלו הודעה כי השינוי במחיר יחול מ־1 בספטמבר, והנימוק היה סעיף 313 בקוד האזרחי הגרמני, המציין "שיבוש בבסיס העסקי" של התחום כולו.

צו מניעה להעלאת מחיר

הפרשה עוררה סערה תקשורתית, והלקוחות פנו בעזרת ארגוני זכויות צרכנים במדינת המחוז לבית משפט בעיר דיסלדורף, שפסק בשבוע החולף, לפי דיווח ב"שפיגל", כי העלאת המחירים המתוכננת אינה חוקית. בית הדין הוציא צו מניעה להעלאות המחירים שהוכרזו ואמר כי החברה "מנועה מלהודיע באופן חד־צדדי על העלאת מחירים בחוזי החשמל או הגז שלה בכל התקופה שנחתמה בחוזה".

בשלב הנוכחי הממשל הגרמני לא אישר לחברות אנרגיה לבצע שינויים חד־צדדיים בחוזים קיימים. בית המשפט פסק כי על ExtraEnergie להמשיך ולספק גז ללקוחות "במחיר שנקבע", ואיים עליה בקנס של רבע מיליון אירו אם לא תעשה זו. החברה יכולה לערער על הפסיקה. החברה לא מסרה תגובה לרשת הטלוויזיה ZDF שדיווחה על הפרשה.

ארגוני זכויות הצרכנים בגרמניה אמרו כי נכון לעכשיו, חברות אנרגיה יכולות להעלות את המחירים לצרכנים רק בגובה מס ממשלתי על שימוש בגז שהוכרז לפני כשבועיים. ממשלת גרמניה הודיעה כי היא בוחנת מחדש את המס, שנועד לחלץ חברות אנרגיה שניצבות בפני התחייבויות למחיר נמוך לצרכנים, אך בפני מחירים גבוהים פי כמה בשוק האנרגיה. כמה חברות בתחום מאיימות לקרוס ללא חילוץ ממשלתי.

החברה: "המחירים זינקו"

מחברת אקסטרה אנרג'י נמסר: "הצו המדובר התקבל בחברה והוצא במעמד צד אחד, החברה בוחנת את ההחלטה ותנקוט בצעדים המשפטיים המתחייבים".

לדברי החברה, "מחירי הגז והחשמל עלו לנוכח המלחמה באוקראינה בשיעורים אסטרונומיים שבין 2,500% בגז ועד ל-6,000% בחשמל. הודעת החברה על העלאת תעריפים נעשתה אך ורק לאחר קבלת ייעוץ משפטי - שניתן ככל הידוע לנו גם לחברות אנרגיה רבות אחרות ולפיו שינויים דרסטיים כל כך הם אכן תוצר של מצב המוגדר בחוקה הגרמנית ככוח עליון".

החברה הוסיפה, כי "מאות רבות של לקוחות טרחו והגיבו למוקדי השירות בהודעות סולידריות שמעריכות את האופן ההוגן שבו נוהגת כלפיהם אקסטרה-אנרג'י לאורך שנים, בהערכה על כך שהודעת ההתייקרות התעריפים נמסרה להם חודש מראש".