הפיגור בתשואות "הבריח" כ־5% מלקוחות הגמל של אלטשולר שחם

התשואות השליליות הביאו לעזיבת 200 אלף חשבונות מבית ההשקעות • למרות הקיטון בנכסים המנוהלים, אלטשולר שחם מציג רווח של 120 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

חצי השנה הראשונה של 2022 הייתה מהתקופות הסוערות והפחות מוצלחות אצל חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם , בית ההשקעות הגדול בישראל. בין החודשים ינואר ליוני איבד אלטשולר שחם פיננסים למתחריו נכסי גמל בהיקף 25 מיליארד שקל ורשם צבירה שלילית (סך הפקדות השוטפות בהפחתת תזוזת כספים למתחרים ומשיכות מצד חוסכים) בסך כ-23 מיליארד שקל.

פיקדון בבנק, נדל"ן או מניות: איפה כדאי להשקיע בימים של ריבית עולה?  
הפתרון של המשקיעים בוול סטריט לדעיכת הראלי של הקיץ: הימור נגד שוק המניות

למרות זאת, את מחצית השנה הראשונה סיים בית ההשקעות עם רווח נקי של 120 מיליון שקל, גידול של 9% אל מול המחצית הראשונה של 2021, בעיקר הודות למיזוג 48 מיליארד שקל מנכסי פסגות שבוצע באוקטובר שעבר והביא לעלייה משמעותית של 10% בדמי הניהול שגובה החברה מעמיתי הגמל והפנסיה שלה והסתכמו ב-706 מיליון שקל.

אבל התשואות השליליות שהכו בשוקי ההון בעולם במחצית הראשונה של 2022, כשאלטשולר שחם מציג תשואות חלשות משמעותית ביחס למתחרים, גרמו כאמור לרבים מהלקוחות לנייד כספם לחברות אחרות. דוחות בית ההשקעות חושפים עד כמה מסיבי היה הניוד, שהובל בעיקר על-ידי סוכני הביטוח, ש"על הדרך" זכו גם לעמלות בגין גיוס לקוחות החברה על-ידי המתחרים (עמלות היקף).

הניוד הרחב, יחד עם אובדן הערך כתוצאה מהתשואות השליליות, הביא לקיטון של כ-12% ברווח הנקי ברבעון השני של השנה אל מול הרבעון המקביל אשתקד, וזה הסתכם ב-53.7 מיליון שקל. נציין, כי הרווח הנקי מפעילות נמשכת, ללא הפעילויות שהופסקו, גדל ברבעון בכ-28% והסתכם בכ-54 מיליון שקל לעומת כ-42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח מפעילות נמשכת לא כולל את הרווח שנרשם אשתקד מהפעילויות של פסגות שנמכרו להראל ביטוח וואליו קפיטל.

עיקר הירידה: כשהעמית והסוכן אקטיביים

הנתונים השוטפים שמפרסם בית ההשקעות אודות ביצועי הגמל והפנסיה שלו, אפשרו עד כה לאמוד את אובדן הכספים, זאת כאשר הדוחות הכספיים מאפשרים לתרגם את הנתונים גם למספר הלקוחות שהחליטו לעזוב את אלטשולר שחם. במהלך ינואר-יוני עזבו את מוצרי החיסכון של בית ההשקעות כמעט 200 אלף חשבונות עמיתים, והמספר שנותר בו עמד נכון לסוף הרבעון השני על 3.74 מיליון חשבונות. קרי מדובר על עזיבת כ-5% מהחשבונות.

 
  

עיקר הירידה במספר החשבונות הוא במוצרים שבהם העמית או הסוכן אקטיביים יותר, כיוון שאלו הפקדות רשות ולא חובה כמו לקרנות הפנסיה. מדובר בקרנות השתלמות שבהן פחת מספר החשבונות ב-113 אלף ובקופת הגמל להשקעה שם עזבו 13 אלף חשבונות.

לעומת אלה, בקרנות הפנסיה שמנהל בית ההשקעות דווקא נרשם גידול של כ-27 אלף חשבונות, והסיבה היא שגם אם החברה רשמה תשואות חסר לעומת המתחרים, היא מוגדרת כקרן ברירת מחדל שנבחרה על-ידי רשות שוק ההון, יחד עם הקרנות של מיטב, מור ואינפיניטי, כך שעובד חדש שלא בוחר קרן פנסיה באופן אקטיבי, ישויך אקראית לאחת מהארבע. כלומר סבירות של 25% שישויך לקרן של אלטשולר שחם. גם בקופות הגמל לחיסכון לכל ילד נרשם גידול של כ-10 אלפי חשבונות, וגם כאן ישנו צירוף פסיבי של ילדים לאלטשולר שחם כאחת הקופות המוצעות על ידי המדינה, אם הוריו לא עשו זאת.

באלטשולר שחם ניסו להילחם בבריחת הכספים ואף הציעו מענקי שימור לסוכנים. עם זאת, ברבעון השני נרשמה ירידה של 8% בעמלות, הוצאות שיווק והוצאות רכישה אחרות אל מול התקופה המקבילה אשתקד, הנובעת מירידה בעמלות השוטפות עקב הקיטון ביתרת הנכסים המנוהלים על ידי אלטשולר גמל.

חזרה להיקף הנכסים לפני רכישת פסגות

חודש יולי אומנם האיר פנים לאלטשולר שחם, שהציג תשואות גבוהות במיוחד לעומת המתחרים, בשל חשיפת יתר לשוקי ההון האמריקאים. בית ההשקעות הצליח להגדיל לראשונה מאז דצמבר את היקף הנכסים - אך בתוך שמונה חודשים איבד את כל היקף נכסי פסגות שמיזג אליו.

היקף נכסי קופות הגמל שבניהול אלטשולר שחם ירד במחצית השנה הראשונה מכ-213 מיליארד שקל נכון לסוף 2021, לסך נכסים של כ-167 מיליארד שקל, קיטון של 21.46%. נכון לסוף הרבעון השני החזיק אלטשולר גמל בנתח שוק של כ-26% מסך הנכסים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות וזאת לעומת 31% נכון לסוף 2021. בקופות הגמל להשקעה, בהן החזיק בית ההשקעות בכמעט מחצית מהשוק רק בסוף השנה שעברה, צנח נתח השוק ל-37.3% (עדיין החברה הגדולה בתחום).

ירידה בהיקף הנכסים נרשמה גם בקרנות הפנסיה של בית ההשקעות. היקף נכסי הקרנות החדשות ירד במהלך תקופת הדוח מכ-31 מיליארד שקל בסוף השנה שעברה לכ-28 מיליארד שקל בסוף יוני, קיטון של כ-9%. הירידה הביאה לקיטון בהכנסות מדמי ניהול המשולמים בגינם, ואלה הסתכמו ברבעון השני של השנה בכ-334 מיליון שקל, ירידה של 5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.