וול סטריט ירדה, ת"א נותרה יציבה: איך השפיעו הטלטלות בשווקים על קופות הגמל באוגוסט?

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות צפויות להציג באוגוסט תשואה שלילית של קצת יותר מאחוז אחד - כך עולה מתחזית בית ההשקעות מיטב • הביצועים של הבורסה בתל אביב מיתנו במעט את הירידות • גם בקרנות הפנסיה נרשמו תשואות שליליות, אם כי נמוכות יותר

ירידות שערים בבורסות / צילום: Shutterstock, Blue Planet Studio
ירידות שערים בבורסות / צילום: Shutterstock, Blue Planet Studio

המגמה השלילית שמאפיינת את שוק הגמל מתחילת השנה התפוגגה לרגע בחודש יולי, אז נרשמו תשואות חיוביות מרשימות. אלא שכעת נראה כי מדובר בחודש יוצא דופן עבור החוסכים, ובאוגוסט שוב נרשמו תשואות שליליות - כך על פי ההערכה של בית ההשקעות מיטב. 

פיקדון בבנק, נדל"ן או מניות: איפה כדאי להשקיע בימים של ריבית עולה? 
הפיגור בתשואות "הבריח" כ־5% מלקוחות הגמל של אלטשולר שחם

בבית ההשקעות מעריכים כי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות יציגו באוגוסט 2022 תשואה נומינלית ממוצעת שלילית של 1.2%. בתחזית אין פירוט על ביצועי כל בתי ההשקעות, אך הם מעריכים כי טווח התשואות של כלל הקופות אמור לנוע במנעד של בין תשואה שלילית של 0.7% לבין תשואה שלילית של 1.7%. מתחילת השנה, איבדו קופות הגמל במסלול הכללי בממוצע 5.4%. במסלול המנייתי התמונה עגומה אף יותר, עם תשואה שלילית של 11%.

הסיבה לירידות היא הירידה בשבועיים האחרונים של החודש בשוקי המניות בעולם ובאגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות בישראל. במיטב מציינים כי הביצועים של הבורסה המקומית מיתנו במעט את התחזית השלילית. מדד ת"א 35 עלה באוגוסט ב-3.4%, ת"א 125 ב-3% ות"א 90 ב-2%. בארה"ב לעומת זאת המדדים המובילים ירדו ביותר מ-4%. גם באירופה נרשמה מגמה שלילית, כשדאקס הגרמני והקאק הצרפתי איבדו 3.4% ו-5% בהתאמה.

 
  

קרנות הפנסיה נחלשו פחות

קרנות הפנסיה רשמו גם הן תשואות שליליות באוגוסט, אך בשיעורים נמוכים בהרבה בהשוואה לאפיקי הגמל וההשתלמות. מסלול פנסיה מקיפה לבני 50, שחשוף יותר למניות, ירד ב-0.6%, המסלול לבני 50-60 ב-0.5% ומסלול פנסיה מקיפה לבני 60 פלוס נחלש ב-0.3%. במיטב מציינים כי הסיבה לכך שקרנות הפנסיה נחלשו פחות היא הרבה בזכות הרכיב של 30% אג"ח מיועדות, שהניב תשואה "אוטומטית" של כ-0.45% תודות למדד יולי הגבוה והתשואה השוטפת.