סליחה שפספסתי את הסמס שלך: הודעות טקסט הן הדואר האלקטרוני החדש

כולם, מרופא השיניים ועד השליח, מופיעים בהודעות טקסט, וכדי להתמודד איתם, כלים כמו בדואר אלקטרוני - למשל סימון כ"לא נקרא" או מסנני ספאם - יכולים לעזור

התמודדות עם הודעות טקסט / אילוסטרציה: Shutterstock
התמודדות עם הודעות טקסט / אילוסטרציה: Shutterstock

אני: "קפה שבוע הבא?"

חברה: "בטח, מה לגבי רביעי?"

חברה: "הלו?"

חברה: "את פנויה?"

אני: "סליחה! לגמרי פספסתי את ההודעות האלה. הן נקברו מתחת להודעות טקסט מרופא הילדים, החשמלאי וספרית הכלבים".

לא, אלה לא שלושה אנשים שנכנסו לבר. אלה באמת ההודעות שנערמו לי באפליקציות הודעות הטקסט, לצד הודעות על פגישות, הנחה של 20%, סיסמאות לאישור דו־שלבי והמיקום של חבילות פדקס שהזמנתי.

איפשהו, מתישהו, הודעות טקסט הפכו להודעת הדואר החדשה. למה? בגלל שהפעם האחרונה שהודעת דואר אלקטרוני הייתה כיפית, הייתה בקומדיה רומנטית מ־1998. תיבות הדוא"ל שלנו מוצפות בהודעות אימפרסונליות, והכניסה אליהן הפכה למטלה. אבל בבקשה תירשמו לניוזלטר השבועי שלי!

שליחת הודעות טקסט - בין אם דרך הודעות SMS מסורתיות או אפליקציות כמו וואטסאפ או סיגנל - הפכה תקשורת למהירה יותר, יעילה יותר וכיפית. יותר מ־80% מהאנשים בארה"ב קוראים את הודעות הטקסט שלהם תוך 15 דקות מקבלתן. לפחות זה מה שגילה סקר מינואר שהזמינה החברה EZ Texting, פלטפורמה אינטרנטית הנותנת שירותי הודעות טקסט לחברות.

אפליקציות המסרים הן כבר מזמן לא מקום רק לחברים קרובים ומשפחה; כעת הן גם המקום בו אנו מסתנכרנים עם הורים של ילדים אחרים בכיתה של ילדינו, אנשי קשר עסקיים וכל מי שאמור להגיע למפגש המשפחתי הקרוב (הדוד קלוד, אתה לא צריך לחתום את שמך שוב ושוב בסוף כל הודעה של חמש פסקאות).

כמובן, כולם רוצים לתפוס אותנו כשאנחנו הכי מעורבים ומגיבים. אבל אנחנו לא יכולים להיות מעורבים ומגיבים אם אנחנו לא מצליחים לסנן את העיקר מהתפל. התוצאה היא שאפליקציות מסרים חייבות להיות יותר כמו דואר אלקטרוני, עם מסננים וכלים אחרים שישימו בעדיפות את הודעות שאנו באמת רוצים.

במערכת ההפעלה הבאה של אפל, iOS 16, ובמערכות אחרות ועדכונים של אנדרואיד קיבלנו שליטה מסוימת בכאוס הגובר. נצטרך יותר מזה.

'עצור' את הודעות הטקסט

בין אם מדובר מאיש הממטרות שלי או בבית המרקחת, רוב ההודעות שאני מקבלת מבתי עסק עוזרות לי.

"אנחנו לא רוצים שההודעות האלה יהפכו לדברים שאנשים מתעלמים מהם", אמר המייסד השותף ומנהל השיווק ב־EZ Texting, פוניט שאה. החברה שלו מייעצת ללקוחות, מרשתות קמעונאיות ועד אוניברסיטאות, למקד את ההודעות שלהם בנושאים דחופים ורגישים מבחינת זמן, כמו פגישות, תזכורות תשלומים ועדכוני זמני משלוח.

מה שבתי העסק האלה הכי לא רוצים שתעשו זה שתשתמשו בכוח־העל שלכם, "הסר הרשמה". אם אתם לא רוצים לקבל יותר הודעות טקסט מעסק כלשהו, פשוט הגיבו במילה "עצור". בית העסק אמור באופן אוטומטי להפסיק לשלוח לכם הודעות. אפשר גם לנסות "הסר הרשמה" או "סיום".

סייג אחד: אם אתם חושבים שהודעה היא הונאה, שמישהו מנסה להונות אתכם על־ידי הקלקה על לינק זדוני - חשבו פעמיים לפני שאתם עונים כלל. הכי טוב לדווח על ההודעה ולחסום את השולח. לחצו כאן לעצות נוספות מניקול נגוין על סינון הודעות ספאם.

סמנו כחשוב

לא הייתי בחיים שוכחת לענות להודעה של חברתי הטובה על קפה לו יכולתי לסמן את ההודעה כחשובה ולחזור אליה אחר־כך - או לפחות זה מה שאספר לה.

בקרוב יוכלו משתמשי אייפון לעשות בדיוק את זה באפליקציית המסרים של אפל. החל מ־iOS 16, שתצא בעוד כמה שבועות, לחצו לחיצה ארוכה על שרשור ההודעות וסמנו "סמן כלא נקרא". או החליקו ימינה על שרשרת ההודעות עצמה והקישו על הסמליל של בועת הטקסט.

במכשירי אנדרואיד חדשים יותר, למרבה הצער, אין מאפיין כזה, אבל אפשר לסמן כוכב ליד הודעה כדי לציין שהיא חשובה. המקום בו מסמנים זאת משתנה לפי דגם המכשיר, אבל בגדול לוחצים על ההודעה לחיצה ארוכה, והאפשרות הזו תופיע. אז אפשר לסנן לפי הודעות המסומנות בכוכב. כמו כן, ניתן בקלות להוסיף הודעה לאפליקציית התזכורות.

לסנן את כל זה

גם ב־iOS וגם באנדרואיד החלו להוסיף פילטר כמו בדוא"ל או אפשרויות תיוק באפליקציות המסרים המובנות במערכות ההפעלה.

באייפון, באפליקציית המסרים, לחצו על כפתור "סינון". כעת אפשר לראות את ההודעות מסוננות לפי כמה קטגוריות: שולחים מוכרים, שולחים לא מוכרים, הודעות שלא נקראו. זו דרך טובה להפריד הודעות מאנשים בספר הכתובות לעומת הודעות מבתי עסק או סתם ספאם.

גוגל עושה כאן עבודה הרבה יותר טובה מאפל. אפליקציית המסרים האחרונה לאנדרואיד (בארה"ב ובהודו) כוללת תצוגת שיחה. היא משתמשת בלמידת מכונה כדי לסנן הודעות מעסקים - כולל קודים של אימות דו־שלבי - ל"עסקי" והודעות מאנשים בספר הכתובות ל"אישי".

המאפיין באנדרואיד שהכי הייתי רוצה שיגיע לאייפון? הגדרה שמאפשרת למערכת למחוק באופן אוטומטי הודעות עם קודים חד־פעמיים לאימות דו־שלבי לאחר 24 שעות. אפשר להפעיל את המאפיין הזה בהגדרות של תוכנות ההודעות תחת "ארגון הודעות".

שנו את ההתראה

כל המאפיינים האלה יכולים לעזור בסינון וניקוי ההודעות, אבל הם לא עוזרים לגבי העובדה שהתראה המודיעה לנו לבוא לקחת את הניקוי היבש עושה אותו רעש כמו התראה המודיעה לנו לאסוף ילד חולה מהפעילות בתנועת הנוער. זו הסיבה שצריך להגדיר צליל מיוחד להודעות מהאנשים החשובים ביותר בחיינו.

ב־iOS, לכו ל"אנשי קשר" ולחצו על שם האדם שאת הצליל של ההודעות ממנו אתן רוצים לשנות. לחצו "עריכה" ואז "צליל התראה" ובחרו את הצליל הראוי לאותו אדם. אתם יכולים לבחור בצלילים מפחידים לאנשים שאתם חוששים לשמוע מהם.

הצעדים במכשירי אנדרואיד שונים ממכשיר למכשיר, אבל על מכשיר פיקסל 6 עם מערכת אנדרואיד 12, הצעדים הבאים עבדו: פתחו שיחה עם איש קשר לבחירתכם, ולחצו על שלוש הנקודות בצד ימין למעלה. לחצו "פרטים" ואז "התראות וצלילים", ומשם בחרו את הצליל שאתם רוצים.

כל הכלים האלה עוזרים אבל גם מזכירים שהכול מתחיל ונגמר אצלנו. אנחנו מחליטים למי אנחנו מוסרים את מספר הטלפון שלנו. אם למדנו איזשהו לקח מדואר אלקטרוני, זה אולי שלא כדאי לחלק את פרטינו האישיים לכל מי שרוצה.

בכל אופן, אני מצפה בכיליון־עיניים ל"יש לך הודעת טקסט", סדרה על ספרית כלבים שמתאהבת במעצב שיער דרך אפליקציית התזכורות לפגישות. נטפליקס, שלחו לי הודעת טקסט.